Annons

Behöver minneskortet formateras?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse C

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en Powershot S3 IS och två minneskort, ett SanDisk SecureDigital 1GB Ultra II, 9-10MB/s (60x hastighet) och ett SanDisk SecureDigital 2GB Ultra II, 9-10MB/s (60x hastighet).

I början brukade jag formattera kortet då och då efter att ha laddat in bilderna i datorn. Nuförtiden brukar jag istället via Canons program CameraWindow, som jag använder till nedladdningen av bilderna, manuellt radera de äldsta bilderna tills jag får tillräckligt med ledigt utrymme på kortet.
Anledningen är att på det viset finns de nyaste bilderna kvar på ett ställe mer än i datorn om något skulle hända innan jag hunnit göra backuper etc.

Detta förfaringssätt får som konsekvens att kortet aldrig formatteras fullständigt och blir tomt. Därför undrar jag, bör man formattera kortet ibland? Finns det risk annars att kortet blir mer och mer "defragmenterat" som en hårddisk och till slut kraschar?

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
Jag formaterar alltid mitt kort i kameran efter att jag har tömt det till hårdisken, men jag tror inte det är någon fara att göra som du gör heller om du då och då formaterar kortet.

/kent
 
Hej, Kent!

Jag mejlade samma fråga till Cyberphoto, där jag har köpt grejorna, också. Detta är deras svar.

Citat:

När man bara tömt delvis ett flertal gånger är det att rekommendera att formatera minneskortet då det blir för defragmenterat, till slut kan man inte få ut bilderna om det går för långt.

Slut citat.

Så nu har jag ändrat mina rutiner lite så att jag kan formattera kortet när jag tycker utan att behöva förlora de senaste bilderna vid en eventuell krasch.

Jag lägger ut Cyberphotos svar här utifall fler undrar över samma sak.

Mvh.
Lasse C
 
kan du inte göra backup på dvd eller extern hd? jag skulle få spatt om jag inte började en ny "fotosession" med nyformaterade kort.
 
Inte för att vara gnällig, men det blir väl fragmenterat och inte DEfragmenterat :)
Och man kör ju FAT32 på dessa minnen, vilket är samma filsystem som på en vanlig hårddisk. (även om NTFS är det vanliga nu mera)
Inte försvinner filerna på en hårddisk om man inte formaterar den för varje gång man slängt några filer. Fast det kanske är annat med minneskort, vad vet jag...
 
Senast ändrad:
Windman skrev:
Inte för att vara gnällig, men det blir väl fragmenterat och inte DEfragmenterat :)

Då får du gnälla på Cyberphoto i så fall. Jag bara citerade (kopierade och klistrade) exakt vad de skrev. De skrev väl fel, helt enkelt.


Och man kör ju FAT32 på dessa minnen, vilket är samma filsystem som på en vanlig hårddisk. (även om NTFS är det vanliga nu mera)
Inte försvinner filerna på en hårddisk om man inte formaterar den för varje gång man slängt några filer. Fast det kanske är annat med minneskort, vad vet jag...

Återigen, jag citerar bara det Cyberphoto skrev. De säger heller inte att filerna (bilderna) försvinner från minneskortet, bara att det slut kan gå så långt att man inte får ut bilderna, och det är illa nog, tycker jag. En helt onödig risk att ta enligt min mening.

Dessutom så kan och bör man ju defragmentera en hårddisk ibland. Enligt vissa kan en hårddisk så småningom krascha om fragmenteringen går för långt. Jag känner däremot inte till något sätt att defragmentera ett minneskort.

Mvh.
Lasse C
 
kanman inte köra defrag-verktyget från windows om man använder kortläsare??
(vet inte om det går, men det borde det väll?)
 
Xplash skrev:
kanman inte köra defrag-verktyget från windows om man använder kortläsare??
(vet inte om det går, men det borde det väll?)

Möjligen. Jag är ingen Windowsexpert. Men jag undrar om det är någon som har behov av det.
Jag skulle väl kanske ha tyckt att jag hade det tidigare, när jag startade tråden, men av det som har sagts i vissa tidigare inlägg här i tråden och att döma av svaret från Cyberphoto så tycker jag att det är bra mycket enklare att ta en backup på nya bilder och sedan formattera minneskortet.

Jag vet faktiskt inte varför jag inte tänkte på det när jag startade tråden. Jag var väl fast i mina vanor och behövde bryta mina funderingar mot andras för att inse hur lättlöst problemet egentligen är.

Däremot skulle jag behöva ett sätt att defragmentera hårddiskarna i mina DVD-recorders. De blir sällan tomma och en av dem har faktiskt kraschat en gång, med förlorade pärlor till TV-program som följd. Men det hör hemma i ett helt annat forum.

Mvh.
Lasse C
 
Varför skulle man vilja avfragmentera ett minneskort från Windows, när man lika gärna kan formattera om det?

Om man kopierat filerna till datorns hårddisk och därifrån säkerhetskopierat dem till valfritt media finns väl ingen anledning till att man skulle behöva dem från kortet igen.

Off topic: jag har visserligen ingen DVD med inspelningsmöjlighet, men väl en satellitmottagare med hårddisk - den måste formatteras om med jämna mellanrum för att inspelningarna ska fungera ok.
 
AFE skrev:
Off topic: jag har visserligen ingen DVD med inspelningsmöjlighet, men väl en satellitmottagare med hårddisk - den måste formatteras om med jämna mellanrum för att inspelningarna ska fungera ok.

Jag fortsätter lite off topic. Det låter helt logiskt att sådana hårddiskar behöver formatteras om lite då och då. Jag gissar att din satellitmottagare har en defragfunktion? För du behöver väl inte använda datorn till det?

Det har i alla fall inte mina DVD-recorders, men de skulle behöva ha det. Hur ofta blir en 250 GB hårddisk tom när man spelar in och tittar på TV-programmen lite eftersom? Och jag har varken lust att "tvångstitta" på TV eller dumpa över osedda program på högvis med DVD-skivor bara för att sköta om hårddisken.

Jag skulle kunna skriva till Panasonic om det, om det inte vore för det att de verkar tro att Alexander Graham Bells uppfinning fortfarande är det senaste inom kommunikation.

Nej, jag får ta och leta upp ett DVD-forum nu istället innan jag blir utkastad härifrån.

Mvh.
Lasse C
 
Fragmenterat, som Cyberphoto skriver, lär ju kortet bara bli om man raderar enstaka bilder mitt i en kollektion och sedan fortsätter lagra bilder.
När jag tömmer kortet till PC:n tömmer jag vanligtvis hela kortet och raderar alla bilder (efter att ha kollat så att allt kom över) och då torde det inte uppstå någon fragmentering.
Jag kan inte påminna mig att jag någonsinn har formaterat om ett kort och jag har aldrig misslyckats med att lagra eller läsa en bild under de 6 år jag har haft digitalkameror.

---/Thomas
 
För skojs skull kollade jag upp mitt minneskort i Windows defragverktyg. Kortet är formaterat med FAT som filsystem, och det visade noll i fragmentering trots att jag "bara" har tömt det, inte formatterat om det.

Nu går det inte utan vidare att räkna med att kameran (D70s i mitt fall) allokerar filer på riktigt samma sätt som operativsystemet i datorn, även om filsystemet är "samma". Men det finns ingenting som pekar på att inte befriade (deletade) filer skrivs över effektivt. Det gäller dock att man tömmer kortet korrekt. Skulle man ta bort enstaka filer (bilder) här och där är ju fragmenteringen (allvarlig eller ej) ett faktum. Nu är fragmentering i en minneskrets ett mindre problem, jämfört med en hårddisk, där man vill ha "flyt" i armrörelsen och vill ha bra flöde in i och ut ur cachminnet. Har man en Microdrive i kameran så kan verkliga problem uppstå, dock.

Jag provade också att köra en defragmentering på kortet, och det var inga problem. Värdet av att göra det kan vara mer tveksamt, för en radering av alla filer motsvarar ungefär en snabbformattering. Djupformattering är en annan sak - minneskort har egna "embedded translating controllers" som skyddar kortet mot att kameran och/eller PC:n når ända in i kretsarna och tassar på blockstorlekar och annat - precis som skivminnen har. Djupformattering kan man inte göra utan speciella program.

Då kan det vara mer värde i att köra kontrollprogrammet i Windows, där man provskriver och provläser hela minneskortet (Windows ser kortet som en disk). Då vet man i vart fall att alla minneskretsarna fungerade innan man sätter kortet i kameran. Den kontrollen tror jag inte kameran kan göra över huvud taget.
 
I alla programvaror finns det fel (ja även de som uppfattas som stabila) som kan visa sig under speciella förutsättningar och tillfälligheter. Om man formatterar minskar man risken väldigt mycket för att dessa speciella förutsättningar skall råka inträffa. Eftersom den förklaringen omedelbart leder till földfrågan, som är omöjlig att besvara, "vad är det för förutsättningar?" så väljer Cyberphoto istället att skylla på defragmentering, eftersom det är ett problem som de flesta med åtminstone någon datorvana har hört talas om och accepterat. Det är dessutom tillräckligt tekniskt för att de flesta inte skall våga ifrågasätta det.

Regelbunden formattering är helt enkelt bara är en god vana och om alla följde nedanstående två enkla regeler skulle alla dessa trådar vi ser i forumet om "Hjälp jag kan inte läsa bilderna på mitt minneskort!" väsentligt minska. Ja minneskort kan naturligtvis också gå sönder eller inte vara bra avstämda för kameran och då hjälper inte regelbunden formattering, men det är abolut inte så vanligt.

Goda vanor:
1. Formattera alltid kortet när du sätter det i kameran om du haft det i någon annan enhet (ja det gäller också om man tömmer kortet till datorn med kortläsare).
2. Även om du aldrig använder korten i någon annan enhet så formattera det ändå då och då, säg var tionde gång du tankar ur bilder. Eller mer sällan om du tycker det är besvärligt, eller oftare om du vill vara på den säkra sidan.


Tycker man att det är extremt komplicerat och helt omöjligt att följa reglerna ovan så kan man ändå mycket väl klara sig ett helt fotografliv utan en enda tappad bild - om man aldrig någonsin har otur.

Så frågan är väl, för att travestera en viss Harry Callahan (inte fotografen) - tror du att det är din turdag idag? ;)
 
Även om man kan skriva information till minneskorten många gånger har de fortfarande ett begränsat antal skrivningar. Jag tycker att det känns onödigt att ödsla dom på en defragmentering som antagligen kommer att kräva många skrivningar.

Det är ju inte heller nödvändigt att formatera kortet för att undvika fragmentering men det kan hjälpa att ta bort allt eller mycket av innehållet på kortet. Att sträva efter att ha det helt defragmenterat är heller inte nödvändigt eftersom filsystemen ska kunna hantera viss fragmentering på ett effektivt sätt. Många moderna filsystem behöver man över huvud taget inte defragmentera (men de används inte på minneskorten).
 
För formens skull: fragmentering är problemt, defragmentering är lösningen.

Nej, formattering tar inte bort filerna. Det gör inte "delete" heller, men det hela sker på två nivåer:

Delete markerar blockkedjan som ledig i FAT, data är kvar fysiskt. Filen är kvar tills den skrivs över.

Format tar bort FAT (och gör en ny, tom) men lämnar kvar all data.

Det är så filbärgare fungerar. De går in i FAT för att göra "undelete". Det går bra, om data inte är överskrivet.

Ber man filbärgaren göra "Unformat" så går de bakvägen och bygger en FAT utifrån de fysiska filer de hittar. Det är mer osäkert, men kan lyckas bra om man gör det genast, innan man skrivit filer på kortet. Annars får man bara tillbaka det som är möjligt, dvs orört - samma som Undelete.

Jag håller med om att det är lämpligt att göra formatteringen i kameran. Att göra om den då och då håller FAT fräsch. Att formattera kortet därför att man LÄST det utanför kameran låter däremot överdrivet.
 
A P´SIS!


Och anledningen till det som någon frågade efter det.


jag håller reda på mina bilder i mappar för varje gång jag tömt kortet. om jag inte tog bort filer från kortet skulle jag behöva sitta och radera och hålla reda på vilka filer jag fört över och inte, och det orkar jag inte med. dessutom tar det två sekunder att formatera om kortet, och ganska länge att radera bilder.

det har hänt några gånger att det tagits bilder när jag glömt att formatera om, väldigt irriterande att låsa filerna och rader alla andra å mecka.


Men man gör ju som man själv vill.
 
Formatering behövs

Har en Fuji f10 där det uppstod problem att få ut bilderna efter några tusen exponeringar. (Som tur var lyckades jag trassla ut bilderna på omvägar.) Cyberphoto rekommenderade omformatering av kortet i kameran. Det funkade bra (gäller alltså Fuji f10).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.