Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver minneskortet formateras?

Produkter
(logga in för att koppla)
Om man ändå tömmer kortet kan man ju lika bra formatera det :)
Kul att diskutera, men rätt meningslöst egentligen.

Minneskort går ju bara att skriva på samma ställe ett visst antal gånger oxå. Så man spar garanterat livslängd på kortet genom att enbart tömma kortet när det börjar bli fullt. Men när så lång tid har gått har man förhoppningsvis redan bytt kort :)

För varje gång man formaterar kortet fylls bilderna på "från början" av kortet. Dvs, på samma ställe.

Det är därför man t.ex inte kan ha ett minneskort som hårddisk till en vanlig dator om man kör Windows. Den skriver ju cachefiler konstant, så det dröjer inte länge förän kortet går sönder.
 
Det är ganska sällan jag tömmer ett kort som inte är nästan helt fullt. Menvisst har du en poäng i att man inte ska tömma/formatera hela tiden efter 10 bilder på kortet.
 
I Europa har Sandisk bara 5 års garanti.
Men det lär ju räcka :)

Jag surfade runt lite och såg siffrar på 10.000 rewrites på CF-kort.
Det LÄR ju räcka :) Med tanke på att slutaren i en Canon klarar 100.000 bilder...
 
Anders Svensson skrev:
För formens skull: fragmentering är problemt, defragmentering är lösningen.
Ja jag skrev fel, tack för rättelsen.
Att formattera kortet därför att man LÄST det utanför kameran låter däremot överdrivet.
Problemet är att det inte alltid bara är läsning från kortet fastän användaren tror det.

Om man t.ex. har för vana att använda något av visningsalternativen Bildspel eller Miniatyrer i Windows så skapas dolda systemfilen Thumbs.db i katalogen. Det kan finnas fler saker som jag inte kommer på just nu och säkert motsvarande i andra operativsystem.

Det är lätt hänt att göra något litet misstag och tappa saker på fel ställe när man använder dra-och-släpp.

Vem vet förresten hur all världens små fiffiga (och en del av dem mindre fiffiga) residenta program fungerar? Det är inte otroligt att några av dem lägger en liten statusfil på enheten när man läser filer från den.

Även bland alla de fiffiga program som garanterat inte skall skriva något på kortet finns det sådana som har buggar...

Det finns många användare som inte är så datorvana och kanske gör något som de tror bara är läsning men som också innebär skrivning på kortet.

Det finns användare som kraftigt överskattar sin egen kompetens...

Även som duktig och erfaren användare kan man av någon anledning välja att temporärt göra någon ändring på kortet som man sedan glömmer att återställa, vi är alla mänskliga.

Alla exempel ovan är sådant som potentiellt skulle kunna ge problem under vissa förhållanden medan formattering i kameran minimerar riskerna.

Är man en felfri gud som bara använder program (inklusive OS) man skrivit själv på hårdvara som man känner ner på elektronnivå så kan man nog tryggt hoppa över formatteringen men för oss andra är regelbunden formattering en god vana.
 
Jag håller med om det, Pelle. (Om formatteringen). Jag håller med om din analys av riskerna också. Låter man en applikation på datorn skriva på kortet är det ju (i teknisk mening) inte heller så att man bara har läst på det heller. Jag bortsåg från sådana program som du berättade om, och det var ju litet dumt av mig. Jag skall kolla för skojs skull, men det är ju onekligen troligt att om man så bara läser, så kommer OS:et förmodligen ändå att skriva något på båden VTOC:en och FAT:en.

Det kan i så fall ändå vara bra att veta att formatteringen innebär inte (det många tror) att man rensar och raderar, utan det betyder "bara" att man raderar FAT:en samt ordinarie säkerhetskopia och får ett nytt set. Data ligger kvar orört på kortet, och skall rätteligen skrivas över för att försvinna.

Jag står nog däremot fast vid tipset om att någon gång emellanåt köra en kontrolläsning/skrivning på kortet (för att fånga ett som har en defekt). Att man sliter ut det i "normalt bruk" på en kamera oroar mig inte - jag tror en normal DSLR dör långt före sitt minneskort.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.