Annons

Behöver man verkligen ta ut batteriet? Samt laddning och UV-skydd samt skärpa.

Produkter
(logga in för att koppla)

Paddington

Avslutat medlemskap
Nybliven ägare av systemkamera (Canon 450 D m. 18-55 IS)

Det står så i bruksanvisningen. Att batteriet ska ut varje gång. Låter helgalet i min värld. Jag som tar kort till och från, ibland går det ett par dagar emellan, ibland blir det ett par kort och ibland flera. Ska jag hålla på att ta ut och sätta in batteriet inför varje gång?
Då tappar man tjusningen att kunna rycka åt sig kamerna tycker jag. Då tröttnar man ju. Blir batteriet så förstört av att sitta i kameran?

För övrigt. Det står att man ska ladda precis innan man ska ta kort eller dagen innan, men visst kan man köra till batteriet tar slut annars? Man behöver väl inte ladda jämt?

Eller är det en fördel att det laddas ut helt? Fast det verkar ju jobbigt. Att man ska ut med ett halvladdat batteri bara för att det ska laddas ut.

För övrigt. Måste man ha på ett UV-skydd? (Jag har det, men förstör man kamerna utan?)

Sista frågan;
Igår ville jag ta kort på en grupp barn (som satt ner på en fotbollsplan) och försökte fånga sonen i mitten (av af-pricken) och knäppa av. Till saken hör att de som satt närmast blev skarpa och han suddig som satt i mitten längre bort. Jag tror jag hade "grön ruta" aktiverad. Om jag vill ha allt i bilden i skärpa?
 
Paddington skrev:
Nybliven ägare av systemkamera (Canon 450 D m. 18-55 IS)

Det står så i bruksanvisningen. Att batteriet ska ut varje gång. Låter helgalet i min värld. Jag som tar kort till och från, ibland går det ett par dagar emellan, ibland blir det ett par kort och ibland flera. Ska jag hålla på att ta ut och sätta in batteriet inför varje gång?
Då tappar man tjusningen att kunna rycka åt sig kamerna tycker jag. Då tröttnar man ju. Blir batteriet så förstört av att sitta i kameran?

För övrigt. Det står att man ska ladda precis innan man ska ta kort eller dagen innan, men visst kan man köra till batteriet tar slut annars? Man behöver väl inte ladda jämt?

Eller är det en fördel att det laddas ut helt? Fast det verkar ju jobbigt. Att man ska ut med ett halvladdat batteri bara för att det ska laddas ut.

För övrigt. Måste man ha på ett UV-skydd? (Jag har det, men förstör man kamerna utan?)

Sista frågan;
Igår ville jag ta kort på en grupp barn (som satt ner på en fotbollsplan) och försökte fånga sonen i mitten (av af-pricken) och knäppa av. Till saken hör att de som satt närmast blev skarpa och han suddig som satt i mitten längre bort. Jag tror jag hade "grön ruta" aktiverad. Om jag vill ha allt i bilden i skärpa?

Sista frågan:

Svar: Du måste ha en mindre bländare= större skärpedjup och alla blir skarpa.
 
Batteriet kan sitta i kameran hela tiden, ja kanske inte ett par år, men är väl knappast aktuellt. Kameran blir inte förstörd.

Du kan köra batteriet slut. Du behöver inte ladda så fort en eller två pluppar på batterimätaren försvunnit. Manualen menar nog att inför en planerad fotosession, bröllop, skolavslutningar, så vill man ju ha så lång batteritid som möjligt, och bör ladda fullt.

Lithium batterier har ingen "minneseffekt" som Nimh-batterier. Dom kan laddas upp när som helst utan problem.

Du förstör inte kameran genom att inte använda UV-skydd. Filter (UV eller Skylight) är sock en billig försäkring som kan klara frontlinsen på objektivet vid eventuellt fall eller om du stöter emot något.

Jag antar att du fick sonen, som du hade fokuspricken på, skarp. Dom andra blev troligtvis inte skarpa p.g.a att du hade för kort skärpedjup.

Ställ kameran på landskapsläget så går det troligtvis bättre.

/ E
 
hej igen..

Det måste väl gå att använda någon automatinställning för att få alla skarpa? Om man inte kan manuellt ännu.

Jag hade mittersta fokuspunkten på sonen, men efs det är 9 AF-punkter aktiverades även andra på de barn som satt bredvid honom fast närmre mig. Det gjorde att han blev suddig och de främre barnen skarpa...

(Teoritiskt: Om man har 9 olika objekt, alla på olika avstånd, när man kikar genom sökaren och och vill ha den ena skarpast - då bestämmer väl kameran att det objekt som är närmast är skarpast som AF-punkten hamnar på? Med min kompakt tex så blev alla lika skarpa, och ibland vill man ha det. På system måste det väl vara så enkelt kan jag tycka på automatik?)

För övrigt. När jag tog en bild på min kompis på automatik blev han skarp och bakgrunden suddig (vilket jag tycker är fint!), men OM man vill ha både honom och bakgrunden lika skarpa hur gör man då?)

Så här står det om batteriet:
"När du inte använder kameran tar du bort batteriet. Om batteriet lämnas i kameran under en längre tid avges en liten ström vilket leder till att det laddas ut och att batterikapaciteten minskar. Förvara batteriet med skyddshöljet på. Om du förvarar batteriet efter att det laddats upp kan bateriets prestande försämras. (?)
 
Re: hej igen..

Paddington skrev:
Det måste väl gå att använda någon automatinställning för att få alla skarpa? Om man inte kan manuellt ännu.

Jag hade mittersta fokuspunkten på sonen, men efs det är 9 AF-punkter aktiverades även andra på de barn som satt bredvid honom fast närmre mig. Det gjorde att han blev suddig och de främre barnen skarpa...

(Teoritiskt: Om man har 9 olika objekt, alla på olika avstånd, när man kikar genom sökaren och och vill ha den ena skarpast - då bestämmer väl kameran att det objekt som är närmast är skarpast som AF-punkten hamnar på? Med min kompakt tex så blev alla lika skarpa, och ibland vill man ha det. På system måste det väl vara så enkelt kan jag tycka på automatik?)

För övrigt. När jag tog en bild på min kompis på automatik blev han skarp och bakgrunden suddig (vilket jag tycker är fint!), men OM man vill ha både honom och bakgrunden lika skarpa hur gör man då?)

Skärpedjupet är väldigt stort med en kompaktkamera så med dem behöver inte fokus vara lika exakt.

Som Viktor skrev: På en systemkamera måste du blända ner (högre bländartal) för att få längre skärpedjup men det går bara till en viss gräns. Det kan i många lägen vara tekniskt omöjligt att få allting i fokus med en systemkamera.

I praktiken blir det ännu svårare om du zoomar in med objektivet. På 18mm är det lättast att få till långt skärpedjup.

På en Canon finns ett läge som de kallar A-DEP. Jag vet inte hur bra det fungerar men det går ut på att kameran försöka använda mindre bländare för att försöka täcka in de punkter kameran valt som ska vara i fokus. Det kan dock ge effekten att tiden blir för lång för att handhålla så då får du öka ISO. Auto-ISO kanske är bra i det läget.

Paddington skrev:

Så här står det om batteriet:
"När du inte använder kameran tar du bort batteriet. Om batteriet lämnas i kameran under en längre tid avges en liten ström vilket leder till att det laddas ut och att batterikapaciteten minskar. Förvara batteriet med skyddshöljet på. Om du förvarar batteriet efter att det laddats upp kan bateriets prestande försämras. (?)

Det stämmer. Huvudbatteriet laddar upp det inbyggda batteriet som sköter klockan etc. Nyligen var min 40D helt död när jag tog ur den ur väskan och då har jag ändå dubbla batterier i ett batterigrepp. Det tog kanske 3 veckor innan de blev urladdade (fast det var visserligen efter en lång fotosession).
 
Fotar du en eller ett par gånger i veckan kan du utan problem låta batteriet sitta i. Ladda det när du tycker att det behövs, men försök ladda ur det så gott det går mellan laddningarna så får du längre livslängd på det.

Om du vill har så mycket som möjligt i bilden skarpt, oavsett vad du fotar, så gör som Lasse sa och ställ in kameran på landskapsläget.

Om du har fokusen i helt automatiskt läge, så fokuserar den på det objekt i bilden som är närmst. Går att ställa in så du själv väljer fokuspunkt.
 
Re: hej igen..

Paddington skrev:
Det måste väl gå att använda någon automatinställning för att få alla skarpa?
(?)

Njae
Du ska ta kontrollen över kameran.
Gröna rutan-läget är nog bra ibland men ger dig ingen kontroll.
Prova att använda Av-läget. Då väljer du själv en bländare ( t ex bl. 5,6 eller 6,3) och kamean ställer in tiden så bilden blir rät exponerad.
I Av-läget, och de andra i kreativa zonen, kan du också själv ställa in viljen fokuspunkt kameran skall använda. Många, kanske de flesta, använder för det mesta bara den i mitten.
Prova olika inställningar t ex olika bländare så ser du hur skärpedjupet ändras. Det kostar ju liksom inget att ta bilder och titta på dem i datorn.

Du ska sluta fundera på batteriet. Kameran tar definitivt ingen skada och självklart ska du ha batteriet i kameran om du inte tänker magasinera den. Glöm inte kolla batteristyrkan ibland bara
 
Har för mig att programmet "Landskap" ger stort skärpedjup, men ibland förstärker de olika programmen också vissa färger. Kanske inte så snyggt.

Mitt förslag är att du tar kontroll över kameran. Läs först hur bländaren påverkar skärpedjupet och kör sedan med valet bländareprioritet. Då bestämmer du hur stort skärpedjupet ska vara. Ställ upp några föremål med olika avstånd mellan varandra i förgrunden. Ta sedan ett antal bilder med olika bländare för att se hur resultatet ändras med olika bländarevärden.

När det gäller batteriet försöker man bara säga att man alltid ska se till att batteriet är laddat innan du ska använda kameran. Tråkigt att det är tomt när du ska använda din kamera.

/Gunnar
 
Hej Anna

Vi börjar med skärpedjupet.

Kameran föreslår en tid & en bländare. Normalt kan man dra på ett hjul för att förändra kombinationen.

Ex:

kameran föreslår 1/60 s & bländare 8.

När du drar i hjulet kommer du att få:
Ena hållet: 1/30 s & bl 11
andra hållet: 1/125 s & bl 5,6

Problemet är när du redan använder största bländaröppningen, då kan du inte påverka. Hålet kan inte bli större än maximalt.
Maximal bl för ditt EF-S 18-55/3,5-5,6 IS är vid 18mm=3,5 & vid 55mm=5,6.

Det du kan då med en digitalkamera är att öka ISO-värdet och därmed få en snabbare tid, eller tvärtom.
 
AF-punkt

Du kan låta kameran välja AF-punkt automatiskt som du har gjort eller bestämma vilken AF-punkt du vill använda.

Både systemkameran och din kompakt väljer säkert att sätta fokus på det närmaste föremålet. Men eftersom att systemaren har en större sensor och bättre optik så kommer vad som är i skärpa att synas tydligare.

Enklast är nog att du väljer att endast använda AF-punkten i centrum till en början.
Själv skulle jag nog inte trivas med en kamera som valde åt mig.

RTFM - en god nyckel i början
 
Det är inte så att huvudbatteriet laddar ett extra klockbatteri. Det finns ett separat batteri för att hålla klockan igång, när man byter huvudbatteriet, men det separata batteriet är ett engångsbatteri, det också.

Litium-Jonbatteriers livslängd vinner inte på att man laddar upp dem innan man lägger undan dem för förvaring. I praktiken är det enda du behöver fundera på att ladda batteriet före någon mer krävande (många bilder) fotosession. Jag tog till exempel ungefär 500 bilder i samband med studenten häromdagen. Före en sån övning bör man ladda batteriet, så man inte plötsligt står utan ström. Nu använde jag två kamerahus, men ändå.

Bland motivprogrammen ger landskap större skärpedjup och porträtt mindre. De väljer också automatiskt bildstilarna landskap och porträtt.

A-DEP fungerar bra, under förutsättning att man kan få de närmaste och mest fjärran belägna saker, som man vill ha skärpa på, under fokuspunkterna. Filmmodellernas motsvarighet, DEP, krävde lite mer meckande, men gav också större flexibilitet när det gällde att sätta avståndsgränserna för vad som skulle bli skarpt.

För övrigt håller jag helt med de som ovan uppmanar till experiment med skärpedjupet. Läs först sidorna som handlar om Tv och Av i manualen, där några exempel visas. Testa sen själv.
 
Jag tycker också att du ska lära dig Av och Tv lägena, även M i sinom tid. Men eftersom du nu ska iväg på semester och kanske inte hinner lära dig dem, så lär dig vad de förinställda programmen betyder och fota med dem på semestern istället.
 
Angående kamerabatteri av litium-jontyp

Citerat från Ny Teknik:

Sedan går det inte att göra något åt att litiumbatterierna åldras oavsett om de används eller inte. Litium-jonbatterier kan laddas 500 - 1000 gånger.

Orsaken är något som kallas celloxidation. Kraftigast är denna oxidation när batteriet är fulladdat. Ett tips är därför att inte ladda batteriet till 100 procent.

Lika illa är det om litium-jonbatteriet blir helt urladdat. Ett undanlagt sådant batteri som legat för länge, över ett år, kan tappa så mycket i spänning att det inte går att ladda upp igen.

Eftersom ett litium-jonbatteri tappar 10 procent laddning i månaden om det inte används är experternas råd att ladda batteriet till 70 procent och sedan låta det ligga ett halvår till nästa laddning om det inte ska användas på länge.

 
Re: Angående kamerabatteri av litium-jontyp

molusk skrev:
Citerat från Ny Teknik:
Ett tips är därför att inte ladda batteriet till 100 procent.
Om målet är att maximera livslängden för ett LiIon-batteri så ska man ladda det till ca 40% och förvara det i kylskåp. Detta ger minsta självurladdning (viktigt så att man inte laddar ur batteriet helt) och minst oxidation.

Tyvärr är detta opraktiskt för batterier som man använder regelbundet.
 
Men om det nu klarar 500-1000 laddningar så är det ju inget större problem. Säg att man laddar det en gång i månaden i snitt, kanske oftare till och med, så har det ju en livslängd på bortemot 50 år...

Om man tar så många bilder att man sliter ut ett batteri så tror jag nog att huset slitits ut mer. En slutare klarar väl någonstans kring 100000 exponeringar i snitt, har jag hört. När man köper ett nytt hus får man ju ett nytt batteri. Problemet löst! :)
 
Pseudopajas skrev:
Men om det nu klarar 500-1000 laddningar så är det ju inget större problem. Säg att man laddar det en gång i månaden i snitt, kanske oftare till och med, så har det ju en livslängd på bortemot 50 år...
Batteriets livslängd bestäms även av tiden.

Om ett LiIon-batteri är laddat till 100% och förvaras i 25 grader förlorar det ca 20% av sin kapacitet per år. Det ger ingen livslängd på 50 år, snarast tycker man batteriet är utslitet efter två tre år.

Kapacitetsförluster:
Vid 25 grader och 100% laddning: ca 20% per år.
Vid 0 grader och 100% laddning: ca 6% per år.
Vid 25 grader och 40% laddning: ca 4% per år.
Vid 0 grader och 40% laddning: ca 2% per år.

Dessa siffror är oberoende av hur många gånger batteriet har laddats!
 
Re: Angående kamerabatteri av litium-jontyp

molusk skrev:
Citerat från Ny Teknik:
Ett tips är därför att inte ladda batteriet till 100 procent.
Det är inget problem att ladda Li-ion batterier till 100%. Hade det inte varit bra för batterierna skulle man inte byggt laddare som kan ladda batterier till 100%.

Däremot ska man inte ladda det till 100% om man inte tänker använda det på ett tag. Som Göran redan har skrivit mår Li-ion bäst om de lagras svalt, med 40% av laddningen.

Även uppladdningsbara batterier är förbrukningsvara och Li-ion batterier åldras även om de inte används. Räkna med att behöva köpa ett par nya batterier om ni ska ha kameran i många år.

Edit: Göran skriver snabbare än jag :)
 
Senast ändrad:
Jag köper det resonemanget om det nu är så att ett Li-ion-batteri förlorar ca 20%/år vid rumstemperatur.

Nu har jag förvarat mina batterier till en 30D i rumstemperatur i ca ett år och jag har inte märkt av någon större skillnad än (ca 1000 exponeringar på en laddning), men det kanske kommer märkas av snart. Jag ska lägga in reservbatteriet i kylen som jämförelse, ska bli spännande att se hur det utvecklar sig.

Och som Ognjen säger, batterier är en förbrukningsvara (även uppladdningsbara). Fotografering är ett intresse som kostar pengar, precis som allt annat...
 
Pseudopajas skrev:
Och som Ognjen säger, batterier är en förbrukningsvara (även uppladdningsbara). Fotografering är ett intresse som kostar pengar, precis som allt annat...
Jag föredrar att köpa nya batterier med några års mellanrum, före att betala för framkallning (eller kemikalier för de som "kan själv") och en ny film var 36:e bild.
 
Re: Re: Angående kamerabatteri av litium-jontyp

borealis skrev:
Det är inget problem att ladda Li-ion batterier till 100%. Hade det inte varit bra för batterierna skulle man inte byggt laddare som kan ladda batterier till 100%.

Däremot ska man inte ladda det till 100% om man inte tänker använda det på ett tag. Som Göran redan har skrivit mår Li-ion bäst om de lagras svalt, med 40% av laddningen.

Även uppladdningsbara batterier är förbrukningsvara och Li-ion batterier åldras även om de inte används. Räkna med att behöva köpa ett par nya batterier om ni ska ha kameran i många år.

Edit: Göran skriver snabbare än jag :)


Hej Ognjen Radovic.

Laddas varje cell till 4,20 Volt +/-0,05 Volt så får man avsevärt färre cykler än om batteriet terminerade vid 4,15 Volt.

vid 4,2 Volt,(100%) med 80% urladdning får man ca 500 cykler.
Vid 4,1 Volt (87%)får man ca 2000 cykler.

Min nya Canonbatteriladdare, till NB-4L terminerar vid 4,15 Volt vilket verkar vara en god punkt för att både få hög kapacitet samt många cykler.


Anders
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.