borealis
Aktiv medlem
Re: Re: Re: Angående kamerabatteri av litium-jontyp
Jag hoppas att jag inte har missförstått ditt inlägg men om vi räknar på det här igen kommer du att se att din Canon laddare gör precis som jag skriver:
Och jag tror fortfarande på det jag skrev i mitt förra inlägg: hade inte batterierna mått bra av att laddas till 100% skulle man inte byggt både dem och laddare på det viset.
Mvh
Hej Anders,Anders.H skrev:
Hej Ognjen Radovic.
Jag hoppas att jag inte har missförstått ditt inlägg men om vi räknar på det här igen kommer du att se att din Canon laddare gör precis som jag skriver:
4,15V är exakt 4,20V minus toleransen på 0.05VLaddas varje cell till 4,20 Volt +/-0,05 Volt så får man avsevärt färre cykler än om batteriet terminerade vid 4,15 Volt.
87% av 4,2V är 3,65V och inte 4,1Vvid 4,2 Volt,(100%) med 80% urladdning får man ca 500 cykler.
Vid 4,1 Volt (87%)får man ca 2000 cykler.
Som du själv skriver stannar inte din laddare på 3.65V, utan fortsätter till 100% (4,2V) minus tolerans (0,05V) = 4,15V.Min nya Canonbatteriladdare, till NB-4L terminerar vid 4,15 Volt vilket verkar vara en god punkt för att både få hög kapacitet samt många cykler.
Och jag tror fortfarande på det jag skrev i mitt förra inlägg: hade inte batterierna mått bra av att laddas till 100% skulle man inte byggt både dem och laddare på det viset.
Mvh