Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver man verkligen ta ut batteriet? Samt laddning och UV-skydd samt skärpa.

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Angående kamerabatteri av litium-jontyp

Anders.H skrev:
Hej Ognjen Radovic.
Hej Anders,

Jag hoppas att jag inte har missförstått ditt inlägg men om vi räknar på det här igen kommer du att se att din Canon laddare gör precis som jag skriver:

Laddas varje cell till 4,20 Volt +/-0,05 Volt så får man avsevärt färre cykler än om batteriet terminerade vid 4,15 Volt.
4,15V är exakt 4,20V minus toleransen på 0.05V

vid 4,2 Volt,(100%) med 80% urladdning får man ca 500 cykler.
Vid 4,1 Volt (87%)får man ca 2000 cykler.
87% av 4,2V är 3,65V och inte 4,1V

Min nya Canonbatteriladdare, till NB-4L terminerar vid 4,15 Volt vilket verkar vara en god punkt för att både få hög kapacitet samt många cykler.
Som du själv skriver stannar inte din laddare på 3.65V, utan fortsätter till 100% (4,2V) minus tolerans (0,05V) = 4,15V.

Och jag tror fortfarande på det jag skrev i mitt förra inlägg: hade inte batterierna mått bra av att laddas till 100% skulle man inte byggt både dem och laddare på det viset.

Mvh
 
Re: Re: Re: Re: Angående kamerabatteri av litium-jontyp

borealis skrev:
Och jag tror fortfarande på det jag skrev i mitt förra inlägg: hade inte batterierna mått bra av att laddas till 100% skulle man inte byggt både dem och laddare på det viset.
Nog är det mer praktiskt att ha batterier på 100% än 87% när man ska fota en dag, även om batteriet klarar lite färre cykler.
 
Hej igen Ognjen Radovic.

Om vi tittar lite på en lithiumjoncell så ser vi att den nominella kapaciteten ligger på 3,7 Volt, en fulladdad lithiumjoncell ligger på 4,20 Volt. +/- 0,05 V eller 1%.


Många tillverkare gör allt för att få mer gångtid på sina applikationer och terminerar laddningarna i det övre registret och gör avkall på antalet cykler.
Som synes så ger en överladdning på 1% som ändå ligger inom toleransen en betydande nedgång i antalet cykler.

4,25 Volt ligger inom toleransen.

4.1 volt, så får du 2000 cykler.
4.2 volt, så får du ungefär 500 cykler
4.3 volt, så får du under 100 cykler.
4.4 volt, så får du färre än 5 cykler.

Som ni ser så är det synnerligen viktigt att laddaren bryter senast vid 4,200 volt, något som en del laddare har problem med.

Om vi tittar på en cell utan belastning ser det ut så här:
4.20v = 100%
4.03v = 76%
3.86v = 52%
3.83v = 42%
3.79v = 30%
3.70v = 11%
3.6?v = 0%

4,1 Volt ligger på ungefär 87-88% av full laddning.



Det är svårt att ladda ut en batteri helt, batteriet ska stängas av långt innan men om man låter det ligga urladdat efter det att det har stängts av så kommer det att ladda ur ca 3% per månad och ytterliggare 3% om det har skyddsmekanismen mot överladdning/underladdning.

Se därför till att ladda upp efter det att ni kommit hem även om ni inte ska ut och fota inom en snar framtid. Om laddningsnivån understiger en viss Volt så kan batteriet ej laddas mer.

Anders
 
OK, nu förstår jag vad du menade med 4,1V=87% I ditt första inlägg verkade det som om du refererade till spänningen och inte laddningen.

Och det är precis som du säger: Li-ion batterier mår inte bra av att laddas över 4,2V.

Men nu börjar vi teoretisera för mycket. Vi pratar om batterier på en nivå som vanliga användare inte behöver bry sig om. Vi pratar om hur tillverkarna ska konstruera sina laddare. Och om de gör fel.

En normalanvändare ska kunna sätta sitt batteri i laddaren och vänta på att den slår ifrån när batteriet är laddat. Man ska inte behöva sitta vid laddaren med voltmetern för att avbryta laddningen vid 4,1V :)
Har man köpt en felkonstruerad laddare får man sämre batterilivslängd. Punkt.

Du skriver själv att din Canon laddare avbryter laddningen i tid och jag utgår ifrån att de andra tilverkarna är minst lika duktiga.

Så lita på er utrustning och ladda upp fullt. Är laddaren kass kan ni ändå inte göra så mycket åt det.

Har man ett objektiv som man inte är nöjd med köper man ett bättre. Har man en laddare som inte är bra kan man göra på motsvarande sätt.
 
Hoppas att Anna Leijon slutat...

.. läsa "sin" tråd. Det har som vanligt dragit iväg nåt förb...
Nej du Anna, batteriet behöver du inte ta ur kameran och ladda när du tycker att du behöver det för att känna dig säker på att det ska hålla för din exkursion med kameran.
 
Varför skulle hon sluta med det? Den här tråden är väl som de flesta. Dels får man någorlunda svar på det man frågar om, dels får man veta en massa som man inte ens visste att man inte visste.

Kallas kompetensutveckling.
 
apersson850 skrev:
Varför skulle hon sluta med det? Den här tråden är väl som de flesta. Dels får man någorlunda svar på det man frågar om, dels får man veta en massa som man inte ens visste att man inte visste.

Kallas kompetensutveckling.

Klart man kan lära sig saker när trådarna drar iväg eller fördjupas.
Annas fråga om t ex batteriet besvaras nog i alla fall tillräckligt tillfredställande utan att man går ner på molekylärnivå i batterikonstruktion.
 
Säkerligen. Men det hindrar ju inte att man kan fördjupa sig. Kunskap är lätt att bära, när man väl har den. Vill någon inte lära sig är det faktiskt frivilligt att sitta här.
 
Jodå

Kunskap är helt riktigt lätt att bära och ju mer man kan desto mer kan man lära sig.
 
Kunskap kan spara pengar

När jag själv gjorde ett inlägg i denna tråden kom jag att tänka på mina Litium-polymer celler som jag har liggande till mina modellflygplan. De har inte laddats på ett tag och nu har jag satt igång med att testa deras kapacitet. Ett av dem var redan kass pga att jag inte laddat i tid.
Många skruvdragare har idag också Litium-jon och de måste också skötas för lång livslängd.
De som ondgör sig över att vi tränger lite djupare in i de nya batteriernas laddningsteknik kanske har lite svårt att förstå vinsten av att sköta sina batterier på bästa sätt.
//Bosse
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.