Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Behöver man ett multigradefilter för att framkalla bilder?
- Trådstartare ernst-w
- Start datum
Urr
Aktiv medlem
Visst kan man klara sig utan multigradefilter. Men det lönar sig att skaffa en sats, för man behöver bara ha ett paket papper hemma och det ligger inte och blir gammalt.
De "vanliga filtren" kräver dock filterlåda på förstoringsapparaten. Klipps ner så att de passar i just din apparat. Men det finns sådana som sätts fast på optiken också, men de är svindyra i inköp. Skulle behöva en sådan sats, till min Valoy...
Vill du köpa graderat fotopapper så kan du givetvis göra det. Jag brukar skicka efter från Photax som kan det där med svartvitt. Bra som rådgivare vid köp. Scandinavian Photo har jag också handlat mycket av under åren.
De "vanliga filtren" kräver dock filterlåda på förstoringsapparaten. Klipps ner så att de passar i just din apparat. Men det finns sådana som sätts fast på optiken också, men de är svindyra i inköp. Skulle behöva en sådan sats, till min Valoy...
Vill du köpa graderat fotopapper så kan du givetvis göra det. Jag brukar skicka efter från Photax som kan det där med svartvitt. Bra som rådgivare vid köp. Scandinavian Photo har jag också handlat mycket av under åren.
Senast ändrad:
Erik Schalin
Aktiv medlem
Javisst
Du får köpa en kartong av var sorts hårdhet du vill använda. Ett minsta första köp: grad 2 och 3
Men jag hade satsat på en filtersats istället och en kartong multigrade som går åt med tiden.
Jag menar ska du sedan göra som jag och ha både 18*24, 24*30, 30*40, och kanske ngt varmtonspapper.
Detta ska du sedan multiplicera med de olika graderna du behöver.
Det blir väldigt många kartonger.
Scandinavian Photo, Photax OSV
Du får köpa en kartong av var sorts hårdhet du vill använda. Ett minsta första köp: grad 2 och 3
Men jag hade satsat på en filtersats istället och en kartong multigrade som går åt med tiden.
Jag menar ska du sedan göra som jag och ha både 18*24, 24*30, 30*40, och kanske ngt varmtonspapper.
Detta ska du sedan multiplicera med de olika graderna du behöver.
Det blir väldigt många kartonger.
Scandinavian Photo, Photax OSV
Erik Schalin
Aktiv medlem
Leta efter en beg. filtersats på nätet.
FS eller annonsguiden.nu
Gå inte på att köpa ngt du inte behöver bara för att säljaren vill bli av med det.
Annars får man en fin apparat för ett par tusen med huvud. Troligtvis så blir den tyngre än det du har idag och det blir kanske svårt att ockupera badrummet helt & hållet.
FS eller annonsguiden.nu
Gå inte på att köpa ngt du inte behöver bara för att säljaren vill bli av med det.
Annars får man en fin apparat för ett par tusen med huvud. Troligtvis så blir den tyngre än det du har idag och det blir kanske svårt att ockupera badrummet helt & hållet.
Erik Schalin
Aktiv medlem
Pengarna ligger i papperet som ligger och blir för gammalt.