Annons

Behöver lite hjälp !

Produkter
(logga in för att koppla)
undrar 2 saker.

1: varför är den här bilden så gul där det ska vara vitt igentligen?
http://img293.imageshack.us/img293/1424/43837879.jpg

Antagligen vitbalansen som inte är korrekt använder du raw som filformat kan du ändra detta i efterhand.

2: varför är det så hårda skuggor på denna bild?
http://img51.imageshack.us/img51/4972/32314715.jpg

Liten och stark ljuskälla ger hårda skuggor. T.ex. en sol på en blå himmel, om det är målnigt blir hela målnen en stor ljuskälla och skuggorna mjukare.

/Peter
 
okej, ja det var de jag misstänkte.
men hur ska jag göra så jag inte får de där gula då?
kör ju på auto just nu måste man köra på manuell för att fixa problemet eller?
tack för svaren föresten.
 
Antagligen vitbalansen som inte är korrekt använder du raw som filformat kan du ändra detta i efterhand.



Liten och stark ljuskälla ger hårda skuggor. T.ex. en sol på en blå himmel, om det är målnigt blir hela målnen en stor ljuskälla och skuggorna mjukare.

/Peter

Och även om man inte fotar i RAW så går den där bilden förmodligen utmärkt att justera även om det är en JPG. RAW har fördelar främst när man behöver göra stora justeringar. Den där lilla gultonen klarar man med JPG också.
 
okej, ja det var de jag misstänkte.
men hur ska jag göra så jag inte får de där gula då?
kör ju på auto just nu måste man köra på manuell för att fixa problemet eller?
tack för svaren föresten.

Ställ in rätt vitbalans direkt i kameran när du tar bilden... eller... justera i efterhand i datorn. Välj det som ger tillräckligt bra resultat för dig baserat på vad du anser är rimlig arbetsinsats, tid och kunnande.
 
det finns ju lite automatic i vitbalansen också, som är lite snäppet bättre än bara auto. Vitbalansen kan man ställa med små symboler som sol, moln, glödlampa, lysrör etc. Blir ganska hyffsat. Annars gör ju auto en sorts normalfördelning så att histogrammet blir ungefär lika på alla färgkanalerna (lite vårdslöst uttryckt, stämmer kanske inte exakt rent tekniskt). Har man då en dominerande vit yta nära en en enda färg så kan resultat landa lite snett.
Om det inte blir bra brukar till och med min enkla kamera ha en funktion där man ställer knappen i mätläge, siktar mot målet och trycker av. Blev det bra på bilden, väljer man OK och sen är det kanon för det fototillfället. Upprepas för varje nytt tillfälle.

I fotoshop rättar man förbalansen enklast (som blir ganska bra) genom att justera level (är man duktig tar man kurvor). Man har även den vyn uppe som visar RGB-siffrorna för pipeten. Välj pipetten i levels-vyn och peka på nått i bilden du tycker är neutralt grått. Justera level för varje färg till pipettens alla tre värden är ungefär lika när man pekar på nått neutralt grått.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.