Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver jag verkligen hårdvarukalibrering?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är supernöjd med skärmen. Har precis avslutat ett studiojobb med ett 30-tal kunder och jag tycker att det printade resultatet stämmer mycket väl överens med vad jag ser på skärmen. Som entusiastisk amatör tycker jag att skärmen lever upp till mina förväntningar. Anledningen att jag valde bort 24 tummaren var väl mest priset, den hade säkert varit jättebra den också. Nu när jag har den framför mig tycker jag dock att 22 tum är fullt tillräckligt.

Om man nu ska säga något negativt så skulle det väl vara att bilden skiftar något i framförallt de mörka partierna beroende betraktningsvinkel. Men det är egentligen inte något jag stör mig på, men när jag och min kollega satt och redigerade samtidigt så noterade vi att vi upplevde bilden något annorlunda från våra olika vinklar.

Men avslutningsvis rekommenderar jag den varmt! Särskilt som det ingår en kalibrator till skärmen (något jag tyvärr missade och köpte en extra....)
 
Tack för snabba svaret! Var på väg att köpa just den skärmen men fick svaret att den var utgående modell men jag kanske ska försöka få tag på den ändå då.

Annars har jag blivit rekomenderad EV2436W men jag vet inte så mycket om den skärmen. 2243 kan man däremot hitta endel bra recensioner om.

Vilken kalibrator ingick och är den bra och enkel att använda?
 
.... Var på väg att köpa just den skärmen men fick svaret att den var utgående modell men jag kanske ska försöka få tag på den ändå då.

Kolla med Eizo i Sverige. Ibland säljer de ut demoex. Jag fick tag i en S2232W till ett bra pris på det sättet. (2232:an är också en utgången, men trevlig skärm trots att den inte klarar Adobe RGB.)
 
Tack för snabba svaret! Var på väg att köpa just den skärmen men fick svaret att den var utgående modell men jag kanske ska försöka få tag på den ändå då.

Annars har jag blivit rekomenderad EV2436W men jag vet inte så mycket om den skärmen. 2243 kan man däremot hitta endel bra recensioner om.

Vilken kalibrator ingick och är den bra och enkel att använda?

Hej,

Jag kan inte säga att jag vet så mycket om den skärmen heller, men jag tror inte den har samma möjligheter till hårdvarukalibrering som s2243 har.

Det spelar inte så stor roll om en modell är utgående eller ej, tycker Eizo byter modeller ganska ofta, dessutom kan man ju ibland få ett bra pris på de utgående. Men köp inte från Eizo, du kan säkert hitta den billigare någon annanstans. Lycka till!
 
Den ersätts av dels CS230 som går att hårdvarukalibrera
eller EV2336 (eller EV2436) som inte stöder hårdvarukalibrering

Är de lika bra som 2243? Har läst endel bra saker om 2243 men 2436 hittar jag inget om. Jag är en glad amatör fotograf som vill ha en skärm som visar färger och kontrast på ett bra(rätt) sätt. Men jag har ingen enorm budget, 4000kr kan jag lägga. Har du något råd till mig vad jag ska sattsa på för skärm?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.