Annons

Behöver jag systemkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

photemenot

Medlem
Första inlägget så hoppas det blir rätt. Hoppas någon orkar läsa igenom =)

Vill börja med att säga att jag är relativ ny när det gäller foto. Har väl kanske hållit på mer intensivt i kanske 5-6 månader och då mest med bilder på keramik och glas. Så har det i baktanke att jag inte på ngt sätt är duktigt.

Intresset har dock ökat markant, bilderna blev lite bättre (tycker jag) i och med att jag byggde mig en liten fotostudio eller vad man ska kalla det. Bilderna har uteslutande bestått av fotografier på keramik, men även senare på glas. Dvs närbilder (om man nu kallar det så). Detta har gjort att jag vill ge mig ut och fota naturen och vi har även en liten baby på G, så tror det intresset kommer öka markant

Jag har hittills använt mig av en Nikon Coolpix Camera. Den har
12 MP
4x Zoom Wide och lite annat lull lull som jag inte förstår mig på.
Nedan finns några bilder som jag tagit med denna och som är redigerade i photoscape, ngt program jag hittade på nätet. Det gör att bakgrunden blir ljusare vilket jag tyckte var bra.

Tror ni att jag kommer ha nytta av en systemkamera eller duger den jag har. Tänk på att jag vill utvecklas. Tycker även att ovan nämnda kamera är lite jobbig att hålla i. För liten så att säga.
(Har läst tråden om råd om systemkamera här på forumet)

Har läst om två intressant kameror. Nikon D90 och Canon EOS 1000D med objektiv.
Canon kommer ju med objektiv och är billigare än Nikon. Nikon verkar dock "överlägsen" i tester. Gäller detta även fastän man får objektiv till Canon?

Jättetacksam för tips och synpunkter.

Mvh

Daniel

Bilagor

• Agne Aronsson under.jpg
    Agne Aronsson under.jpg
    9.4 KB · Visningar: 457
  • Höganäs skål1.jpg
    Höganäs skål1.jpg
    11.6 KB · Visningar: 458
  • Britt Louise Sundell Nemes.jpg
    Britt Louise Sundell Nemes.jpg
    10.6 KB · Visningar: 464
  • Höganäs vas under.jpg
    Höganäs vas under.jpg
    11 KB · Visningar: 464
Jag gick i precis samma tankar som dig. Nu är inte jag någon fotoexpert som många här är, så jag kanske får smisk på fingrarna.

Men, jo jag i samma tankar som dig. Ville utveckla mig, med en tight budget. Jag visste att jag ville ha en systemkamera och beslutet föll på en Nikon D40X. Och visst har jag utvecklat mig och känner att det är dax att införskaffa mig ett nytt hus.

Nu vet inte jag hur mycket du kommer foto och vilka krav du har. Men för mig så har denna funkat galant. Anledningen till att jag vill byta kamera är för att jag känner att jag vill ha ett större hus, mera vikt och lite mera stöt tålig, då jag fotar mycket fiske och natur.

Så jag skulle nog tänka lite på hur mycket du kommer att fota och hur mycket du vill lägga ner på ett ev systemkamera sett.

Jo en annan anledning till att jag valde detta hus var för att jag fick det billigt + att jag kunde köpa på mig nya objektiv utan att bli helt ruinerad. Objektiven kan jag ju ta med mig till min nya kamera.

Hoppas att du fick lite att tänka på och jag hoppas att det kan komma betydligt bättre svar.

/Tobbe

D90 är en mycket bättre kamera än 1000D på alla punkter, nästan pinsamt för en D90 att mäta sig med en 1000D på samma dag. Objektiven håller lika hög klass från båda tillverkarna så det gör ingen skillnad.

För bilder likt de du visar klarar du dig med ett 18-55mm med bildstabilisering eller ett 50mm f/1.8, båda objektivtyperna finns från båda tillverkarna och kostar runt tusingen.

1000D och D90 är väldigt olika kameror. Den senare är betydligt mer seriös, den kostade ju 10000kr när den släpptes för ett par år sedan, medan den förra ända sedan den introducerades har varit Canons billigaste modell. Den är inte dålig, men avsevärt plastigare och långsammare, och saknar en hel del egenskaper som längre hunna fotografer behöver eller åtminstone vill ha. Gå in i en butik och känn på de olika modellerna så lär du märka att de ligger på helt olika kvalitetsnivåer.

Personligen tycker jag 1000D placerar sig nånstans mellan Nikon D3000 och D3100 rent kvalitetsmässigt.

Båda ger nog möjlighet att utvecklas rejält som fotograf om man struntar i de helautomatiska lägena, men 1000D växer man fortare ur om intresset tar fart på riktigt.

En grej du får tänka på med en systemkamera är att du får mycket kortare skrärpedjup. Det gör att dina keramikbilder kanske kommer att få bestå av flera exponeringar med olika fokus som stitchas ihop. En kompakt ger i stort sett oändligt skärpedjup så för din del är det nog inte helt fel med en kompakt för just produktfoto.

Dock kommer du att vinna i bildkvalité med systemkameran och beroende på storleken på det du fotar och vilka objektiv du använder kan skärpedjupet mycket väl vara tillräckligt.

Till det andra du nämner är en systemkamera helt klart bättre :)

En annan grej, det är så kul att se hur många inriktningar det finns inom foto! Nu en som nästan bara fotar keramik! Tidigare har jag träffat en som levde på att enbart fota modelltåg och andra modellbyggen och en kille som har en fotostudio där han nästan enbart fotar Rolex-klockor och andra i samma prisklass :)

Angående skärpedjup

så är inte problemet så stort i studio med ett stillastående objekt. Då kan du jobba med små bländare så blir inte skärpedjupet så kort.
Sen finns det ju tilt/shift objektiv om man behöver det. (Skärpeplanet kan vridas åt andra håll i bilden)

Som svar

på din fråga tror jag inte du behöver en systemkamera för just dina produktbilder egentligen, men för allt annat så är det som regel roligare med en systemkamera som är mer flexibel, oftast betydligt kvickare. Och så behöver du aldrig mer fundera på var du ska lägga pengar du får över ;-))))

Nackdelen med kompakterna är de små bländaröppningarn som ger sämre skärpa pga. diffraktion (ljuset böjs av vid passagen av bländarlamellerna), fördelen är som nämnts, skärpedjupet. Jag skulle i ditt fall använda stativ, kabel/fjärrutlösare och en kamera där spegeln kan fälls upp innan exponeringen för att undvika vibrationer. jag vet inte om 1000D har spegeluppfällning, alla övriga Canon har det, D90 har det inte, utan det kommer med D300, D7000 har det visst också, hur det är med de nyare D5000 och D3100 vet jag inte. Det går ju också att använda LV. men det är inte att rekomendera mer än korta stunder pga. att sensorn blir varm vilket orsakar brus. Sedan får man ökade möjligheter för ljussättning med blixt med systemkamror och även med mer påkostade kompakter.

Nej, inte behöver du systemkamera för att kunna ta bra bilder på keramik. Däremot behöver du kunna kontrollera en del parametrar på kameran för att få bästa möjliga resultat.

Närbilder tar man helst med ganska lång brännvidd från lite längre håll än att krypa alldeles inpå, så det är en fördel om kameran man har kan komma ganska nära med lång brännvidd. Jag har ganska länge tagit liknande produktbilder med en Canon PowerShot G7, som har fungerat mycket bra till det. Det är en relativt avancerad kompaktkamera.

Man behöver kunna ställa in vitbalansen, och man behöver kunna kompensera, för att få bilden lagom ljus när man använder en ljus bakgrund eller mörkare om bakgrunden är mörk. Många kompaktkameror saknar de möjligheterna, men de är de viktigaste, utöver att kunna ta närbilder med lång brännvidd, för att man ska kunna ta bra produktbilder.

Lite hänger det så klart på hur bilderna ska användas, men brus är inget man behöver fundera över när det handlar om keramik. Den står ju still, så man kan ta med hur lång tid som helst med så lågt ISO som kameran kan tänkas ha. Den lilla sensorn på en kompakt duger utmärkt för bilder till webben, och också till en hel del mer. Det ganska stora skärpedjupet är inte heller en nackdel vid såna här bilder.

Beroende på vilken modell av Coolpix du har, kan det tänkas att den går att använda till det här. Att den är liten att hålla i borde inte vara ett problem; för keramiken ska den självklart sitta på ett stativ, och det går att använda ganska billiga stativ till en kompakt, medan en systemkamera kräver betydligt bättre stativ.

Om din kamera har möjlighet att ställa in en egen vitbalans, och om det går att ställa in exponeringskompensation, och om det går att komma ner till ungefär en halv meter vid den längsta brännvidden, då går den att använda till produktbilder på keramik. Annars kan det vara idé att titta på lite mer avancerade kompakter eller långzoom och inte nödvändigtvis en systemkamera.

Rent ergonomiskt är spegelreflexkameror i regel inte särskilt väl anpassade till sånt här, men de som har direktvisning på skärm och en skärm som kan vridas i olika lägen fungerar bättre för studiobruk. Det finns också en del kompakter som har såna skärmar och som funkar bra, exempelvis Canon PowerShot G11. Men i första hand bör du ta reda på var gränserna går för vad din nuvarande kamera klarar. Vilken modell är det?

Första inlägget så hoppas det blir rätt. Hoppas någon orkar läsa igenom =)

Vill börja med att säga att jag är relativ ny när det gäller foto. Har väl kanske hållit på mer intensivt i kanske 5-6 månader och då mest med bilder på keramik och glas. Så har det i baktanke att jag inte på ngt sätt är duktigt.

Intresset har dock ökat markant, bilderna blev lite bättre (tycker jag) i och med att jag byggde mig en liten fotostudio eller vad man ska kalla det. Bilderna har uteslutande bestått av fotografier på keramik, men även senare på glas. Dvs närbilder (om man nu kallar det så). Detta har gjort att jag vill ge mig ut och fota naturen...

Frågar du i ett fotoforum får du skylla dig själv - klart du ska ha en systemkamera:) Skämt åtsido så är en systemkamera inte så dum för du kan 1) lättare trixa med bländare/exponeringstid/skärpedjup osv 2) byta objektiv till bättre och bättre så länge ekonomin tillåter.

Jag skulle tro att du kan ta vilken systemkamera som helst för att leka med och lära dig mer. Det behöver inte vara en sprillans ny prestandamässigt även om det kan vara kul i sig. Min (erkänt) gamla Canon EOS20D tyckte jag gav så bra bilder jag nånsin skulle vilja ha. Den hade "bara" 8 megapixels men vem bryr sig som man inte gör större bilder än 40x60 cm? Objektivet ger större skillnad än man tror och personligen tycker jag objektivet är viktigare än kameran. Och till en systemkamera kan du välja bland många olika objektiv beroende på vad du vill framhäva.

Men oavsett kameran så blir inte bilderna bättre än motivet och där har du redan börjat med ljussättning i studion. Ljussättningen är minst lika viktig även med en systemkamera. Det är sannolikt viktigare än kameran på det hela taget.

Stort tack till all respons, riktigt roligt och ska ta alla era råd i beaktande.

Rent spontant känns det som att det lutar lite åt en Nikon D90. Det känns som att de extra kronorna kan vara väl investerade om man blir lite bättre. Tanken är som sagt att jag ska börja ta mer bilder ute i naturen och även "öva" mig på den lilla ankommande också =)
Jag hoppas inte mitt intresse svalnar utan att jag kan fortsätta att utveckla mig.

Jag får återkomma med bilder när kameran är köpt.
Får passa på att önska god fortsättning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar