ANNONS
Annons

Behöver jag en vridbar blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

FotoMajkel

Aktiv medlem
Tänkte fråga om lite råd här. Jag fotar barnen rätt mycket hemma och det blir mycket bilder inomhus och nu vid denna årstid är det ju inte så ljust.Jag är inget fan av den inbyggda blixten då det ser ut som ungarna får en strålkastare på sig.

Vill ju gärna kunna fota i befintligt ljus men tycker det blir svårt när det är så pass mörkt och dom sitter inte stilla heller:) Så dår får jag vrida på ISO och den hamnar ofta på 3200-6400 för att bilderna ska funka men då är det ju brus man får leva med istället, annars blir bilderna lätt oskarpa för mig.

Då undrar jag om det är värt att lägga ned pengar på en blixt som t.ex Canon 430EX II (mer pengar vill jag inte lägga)? Då tänker jag att jag kan vinkla den mot tak och väggar för att dämpa blixten.
Finns det några andra alternativ ni kan rekommendera? Andra metoder eller andra blixtar?

Det jag har nu är en Canon 700D med kitobjektiv 18-55 IS STM. Samt en 50mm 1,8 II.

Tacksam på förhand för hjälp:)

Då undrar jag om det är värt att lägga ned pengar på en blixt som t.ex Canon 430EX II (mer pengar vill jag inte lägga)?

Absolut! Skillnaden mellan en extern blixt som du kan vinkla och den inbyggda är enorm.

Av alla fotoprylar som jag köpt (och den är en del) är den externa blixten den som givit mig mest nytta i förhållande till priset.

Jag har en 430 (äldre modell) och en Nissin av nyare/kraftfullare modell. Tycker dock att Canon blixten är mer pålitlig och ger mer förutsägbar effekt. Effekten räcker gott till familjefoto inomhus.

Så - nu har du julklappen till dig själv fixad! :)

Håller med föregående talare!

En extern blixt är som natt och dag jämfört med den inbyggda! Jag har Canon EX 430 II
Jag använder dock den aldrig monterad på kameran, utan på stativ och diffusor på, och styrd med radiosändare från kameran, fungerar dock bara med det manuella.

Jag brukar slå den mot motstående vägg eller upp mot tak, och letar mig fram till rätt exponering och mjukhet i ljuset, när jag har hittat rätt, så kan röra mig fritt i rummet och fota på vilka avstånd som helst och exponeringen blir alltid bra!

Jag kommer köpa flera externa blixtar och byggda upp ett lättflyttat ministudioset med dem.

JA!
Med vridbart huvud och med blixtljusspridare(Diffusor). Kan du köra trådlöst med din kamera skall du definitivt köpa en blixt som kan styras trådlöst, för sen är steget inte långt till blixtparaply och riktigt fina bilder!

Okej! En blixt får det inhandlas. Har sett en 430EX (den gamla modellen) på tradera, duger den lika bra som den nya? Har även kollat lite på Metz och Sigma som ligger runt 1000 lappen, är det bara dumsnålt?

Okej! En blixt får det inhandlas. Har sett en 430EX (den gamla modellen) på tradera, duger den lika bra som den nya? Har även kollat lite på Metz och Sigma som ligger runt 1000 lappen, är det bara dumsnålt?

Snåla inte, en bra blixt håller i 10-20 år då är det bra om den går att växa i map anslutningar och andra små funktioner man inte upptäcker de första åren eller kan se nytta av.

Fast det är klart...nu ska jag emotsäga mig själv. Jag har en G15 med en 270ex och den kombon ger faktiskt alldeles utmärkta resultat inom det område den klarar av och är tänkt att användas. Den blixten går ju bara rikta uppåt men med diffusor blir iaf dem bilderna mkt bra. Jag använder nikons grejer när det kommer dslr.

Jovisst kan du ha mycket glädje av en blixt som kan riktas åt olika håll, och som är starkare än den lilla inbyggda. Blixten drar mycket ström, och batterierna tar snart slut. Tråkigt om man inte har fler när man ska fotografera. Med två satser laddbara kan man alltid vara garderad. Bäst handlar man de laddbara på IKEA.

Några små tips när du börjar använda blixten:
  • Blixten ska aldrig riktas delvis framåt, eftersom man då får direktljus som är mycket starkare över bara en del av bilden, medan det som är under blir mörkare.
    -
  • Den går att vrida åt olika håll, och det bör man ibland utnyttja. Om man till exempel vrider den mot en dörr som är vit, kommer ljuset att komma därifrån, och man kan få ett fint modellerande ljus. Ett fönster med vita gardiner eller vit jalusi ger fönsterljus när man riktar blixten ditåt.
    -
  • När blixten riktas rakt upp, får man ljus lite som en gråvädersdag. Det mesta kommer uppifrån, och ögonen kan hamna i skugga.
    -
  • Om man vill ha lite lite grann ljus framifrån, för att lätta skuggor, ska man som sagt inte rikta blixten något lite framåt, utan man kan till exempel sätta fast en liten bit papper med gummisnodd på blixthuvudet, så att det sticker upp och får lite ljus från blixten, som man fortfarande riktar rakt upp eller åt sidan. Papperet skickar då ljus framifrån, som kan lätta upp skuggor och ge mer ljus mot ögonen. En del blixtar har en utdragbar genomskinlig skiva som man kan använda när man tar med vidvinkel. Den skivan kan man dra rakt ut, så att den står uppåt för att göra samma sak som jag föreslog med papperet.
    -
  • Lite grann framåt är som sagt inte bra, men lite grann bakåt går jättebra. Om rummet är litet kan man "sätta den i krysset" - rikta den snett bakåt och uppåt mot ett hörn, om väggarna är någotsånär neutrala. Däremot ska man undvika att studsa ljus mot starkt färgade ytor.

Förresten får du nästan 5 st YN560-IV för priset av en EX430 II på eBay :)

Har haft mina gamla YN560 (första versionen) i ett antal år nu och tagit tusentals bilder, aldrig krånglat eller svikit mig. Hög kvalitet till ett lågt pris.

I vissa tester mellan YN560 och Canon 580EX var kopian snabbare och starkare.

Snåla inte, en bra blixt håller i 10-20 år
Kanske. Jag köpte en rejäl Canon-blixt (540 EZ) på 1990-talet, och dess TTL-automatik fungerade förstås alldeles ypperligt med film-EOS-kameror, men man får ingen TTL-automatik med den blixten om man sätter den på en digital EOS. Då behöver man en modernare blixt.

Risken att Canon ska byta blixt-automatik snart igen är väl i och för sig inte överhängande, eftersom en så radikalt byte som från film till digitalt knappast är aktuellt under överskådlig framtid, men man kan aldrig vara helt säker ...

Med detta sagt så har jag numera två stycken 430 EX II och det blir bra mycket bättre belysning med dessa två blixtar trådlöst styrda från kamerans inbyggda blixt än att bara använda den inbyggda blixten, så jag håller med om rekommendationen ovan. :)

Risken att Canon ska byta blixt-automatik snart igen är väl i och för sig inte överhängande, eftersom en så radikalt byte som från film till digitalt knappast är aktuellt under överskådlig framtid, men man kan aldrig vara helt säker ...
Nej, man kan aldrig vara säker, och det finns överhuvudtaget inga tekniska skäl till valet att de äldre blixtarna inte skulle fungera med nya kameror. Det har inte ett smack med tekniken att fånga bilden att göra. Det är helt disparata, orelaterade, saker, och förmodligen hade Canon något affärsmässigt skäl när de valde att de äldre blixtarna inte skulle fungera.

Så att äldre blixtar inte fungerar annat än manuellt till nyare kameror beror på att Canon valde att göra så, inte att det skulle vara någon skillnad på tekniken för digital fotografering jämfört med silverbaserad.

Canon valde bort möjligheten att använda äldre blixtar i EOS-systemet av helt andra skäl än tekniska. De kan när som helst göra likadant igen.

Anledningen till att Canon bytte teknik var att den gamla metoden att reflektera blixtljuset från filmen inte fungerar lika bra när man har en digital bildsensor.

Min gamla blixt fungerar dock alldeles utmärkt med en digital EOS i manuellt läge, och en del funktioner på den kan styras från kameran även med en modern digital EOS-kamera. Innan jag köpte min första 430 EX II så använde jag den gamla 540 EZ en del med viss framgång. Det är ju bra mycket lättare att prova sig fram till en lämplig blixtexponering med en digitalkamera än med än filmkamera.

Tusen tack för alla nyttiga svar jag fått här! Vi får se vilken blixt det blir till jul:)

Köp den innan jul så att du hinner bekanta dig med den innan det är dags att fota ;-). Det blir ofta bättre resultat om du använder blixten "off the camera" med antingen en synkkabel eller någon trådlös variant.

Har YN560 TTL-automatik och går att styra trådlöst från den inbyggda blixten i en modern EOS-kamera?

Ingen TTL, men den senaste YN560 IV kan både agera master och slav och man kan således styra styrkan på andra YN560 III/IV manuellt.

Har själv aldrig saknat TTL då jag alltid fotar manuellt när jag använder blixtar.
Är TTL ett måste så är ju inte YN560-serien ett alternativ.

430 exii

Köpt mig en 430EX II och känner mig väldigt nöjd hittils. Har endast kört med ETTL och vinklar den åt olika håll. Brukar även dra ned blixtkompensationen lite för att få lite svagarae ljus.

En grej jag inte fattar är dock att om jag kör på AV (bländarförval) så får jag slutartider på typ 1/4 sek och däromkring. Detta gör att jag nästan bara kör på M på kameran. Någon som vet varför det blir såna slutartider? Det är AV jag brukar köra mest annars för att lätt styra skärpedjupet.

Dela gärna med er av tips och erfarenheter till mig om denna blixt som jag kan ha användning av:) Fotar ju mycket barn, men även annat som kommer i min väg!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar