Annons

Behöver hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

kattisw

Medlem
Jag ska köpa min första systemkamera och min budget är inte sådär jättestor så jag behöver lite tips.

Har tittat på tre olika kit.

Nikon D80 + 18-55/3,5-5,6 VR Pris 5.990 kr

Sony A300 + 18-70 mm F3,5-5,6 Pris 5.490 kr.

Nikon D60 + 18-55mm AF-S DX NIKKOR Pris 4.590 kr.

Jag har också fått tips genom en vän att köpa en Olympus, vet ej beteckning. Den var det två objektiv med, vilket det ena var en 40-150. Kostade 5.990 kr på mediamarket.

Vad jag förstår så har inte Nikon autofokus i sitt kamerahus vilket gör väl att objektiven blir dyrare?

När det gäller objektiven, vad står alla siffror för? Hur ska man veta vad man behöver för objektiv i framtiden? Jag vill fotografera mina grabbar när de spelar fotboll. Är det möjligt med kit-objektivet?
Vill ju inte heller köpa objektiv som kostar lika mycket som kameran.

Hjälp en vilsen själ i sitt velande.
 
Det finns massor av trådar om det du undrar, sök i forumet och du ska finna.

Autofokus i kamerahuset är det gamla omoderna sättet som nikon hade tidigare, som ingen använder längre.
Det är inte anledningen till att de ofta har dyrare objektiv än konkurenterna.

För fotboll bör man ha en telezoom, typ 70-300, eller möjligen en fast tele.
Kitobjektivet ger för kort brännvidd.
 
Hej ! Dom kameror du nämner är alla bra,men D80 är lite mer proffsig och har inbyggd motor och är lite mer avancerad på många sätt.Bra pris nu på den.Om du ska fota boll ska du nog komplettera med teleobjektiv för långa avstånd men för häftiga närbilder går det bra med kitobjektivet som ju har vidvinkel.Kolla andra märke också i paket med 2 objektiv.Har själv en Pentax K200d som jag köpte för 6.300 med 2 objektiv i paket och är mer än nöjd med den.,den är lik Nikon D80 på många sätt plus vädertätad (huset)Men åk och kläm på lite kameror och se vilken som passar.Mediamarkt har ju nästan alla som finns om du bor i närheten av dem,det viktigaste är att kameran känns bra i handen,märket spelar mindre roll i dessa prisklasser ! mvh Jonas !
 
Det finns massor av trådar om det du undrar, sök i forumet och du ska finna.

Autofokus i kamerahuset är det gamla omoderna sättet som nikon hade tidigare, som ingen använder längre.
Det är inte anledningen till att de ofta har dyrare objektiv än konkurenterna.

För fotboll bör man ha en telezoom, typ 70-300, eller möjligen en fast tele.
Kitobjektivet ger för kort brännvidd.

Vad menas med en fast tele?
Är det någon som kan förklara vad siffrorna och bokstäverna står för när det gäller objektiv.
 
Vad menas med en fast tele?
Är det någon som kan förklara vad siffrorna och bokstäverna står för när det gäller objektiv.
Fast objektiv (tele i det här exemplet) betyder att den inte har zoom, alltså bara en brännvidd, exempelvis 300mm, m.a.o. endast en bildvinkel att utgå ifrån, vid en given punkt.

Det finns mängder av olika saker det kan stå på ett objektiv, ställ specifika frågor.
 
Fast objektiv (tele i det här exemplet) betyder att den inte har zoom, alltså bara en brännvidd, exempelvis 300mm, m.a.o. endast en bildvinkel att utgå ifrån, vid en given punkt.

Det finns mängder av olika saker det kan stå på ett objektiv, ställ specifika frågor.

Exempelvis dessa:

Sigma AF 70-300/4-5,6 DG för Nikon

Sigma AF70-300/4-5,6 DG APO för Nikon
 
Sigma = det är tillverkarens namn
AF = autofokus
70-300 = brännvidderna (bildvinklarna)
/4-5.6 = största bländartalen, som påverkar skärpedjup och ljusinsläpp, vid kortaste respektive längsta brännvidd.
DG = betyder att objektivet är optiskt anpassad för digitalkameror.
APO = specialoptik som förhindrar färgfel.
för nikon = att de passar på kamerahus med nikonfattning.
 
Sigma = det är tillverkarens namn
AF = autofokus
70-300 = brännvidderna (bildvinklarna)
/4-5.6 = största bländartalen, som påverkar skärpedjup och ljusinsläpp, vid kortaste respektive längsta brännvidd.
DG = betyder att objektivet är optiskt anpassad för digitalkameror.
APO = specialoptik som förhindrar färgfel.
för nikon = att de passar på kamerahus med nikonfattning.


Tack så hemskt mycket för informationen.

Vad jag förstått så är siffrorna 4-5,6 i största laget. Stämmer det?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.