Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

lillarose

Medlem
Letat ett tag efter just den batteriladdaren till kameran http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=674467
Panasonic Lumix DMC-Z100

Har kontaktat batteriexperten och de sa att batteriladdaren brukar komma ut först innan batteri så det bör finnas på nätet? men varför är svårt o hitta och speciellt när kameran inte är gammal? No modell är DMW BMB9E för batteri.

Vore tacksam för tips!

Hälsningar
Jessica

Letat ett tag efter just den batteriladdaren till kameran http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=674467
Panasonic Lumix DMC-Z100

Har kontaktat batteriexperten och de sa att batteriladdaren brukar komma ut först innan batteri så det bör finnas på nätet? men varför är svårt o hitta och speciellt när kameran inte är gammal? No modell är DMW BMB9E för batteri.

Vore tacksam för tips!

Hälsningar
Jessica

Var har du köpt den? Kontakta dem.

Om det inte är viktigt att det är original så finns det drösvis på ebay. Vissa kan behöva en reseadapter om det sitter amerikansk kontakt på. Enklast är ju en som har en vanlig apparatsladd.
Annars borde vem som helst som säljer panasonics grejer kunna ta hem en (men den lär nog kosta som "halva kameran")

Hej igen!

Jag har fått kameran som gåva och batteriladdaren gick olyckligt sönder. Sen affären har inte extra som man kan köpa. Det var lite märkligt svårt o hitta runt.

Tack för tips!! ang Ebay, vågar man och.. om det är seriös vara? Sen vilken sladd - kontakt ska man köpa till för svenska kontakt? (Jag är tyvärr sisådär på tekniska grejer) :)

Gärna fler tips också vart man hittar original?

Den på länken som Per postade är säkert bra. Där står det även "Note: We will send the correct power plug to you according to your country standard!". Vill man vara på den säkra sidan kan man ju skriva det som "kommentar" när man köper/bestället åxå.
De flesta säljare är seriösa och de flesta produkter är bra så tillvida att de gör det de ska, däremot kan kvaliteten ibland vara sådär, framför allt vad gäller hållbarhet i plastdetaljer och passform och såna saker. Sen betalar man ju kanske 1/5 eller ner mot en 1/10 så mycket åxå...
Original kan, som sagt, alla som säljer panasonic ta hem. Säger de att de inte kan så handlar det snarare om vilja/lust och inget annat.
Sedan finns det ju universalladdare åxå, som säljs lite här och var. Viktigt att den är från Lithiumbatterier dock.

Har iaf nu köpt denna från Ebay och tar nog väl ca två veckor innan man får den... Men vilken sladd om ni vet vilket exakt som är "svensk" ihop med laddaren så jag inte köper fel?

Sen undrar jag också om batteri till för kameran skulle passa bra. Även är lite olikt med text och symbol på batteri original och denna...

kolla: http://cgi.ebay.com/Battery-Panason...738?pt=Batteries_Chargers&hash=item20b8e6723a

Vad gäller batterierna är Panasonic rätt "griniga" och gör allt för att man inte ska kunna använda "pirat"-batterier. Man har elektronik i batterier som kameran kommunicerar med och om kameran inte får rätt svar från batteriet så vägrar den fungera. Det har tom varit så att en kamera har kunnat använda piratbatterier med sedan, med en uppdatering av kamerans mjukvara så funkar det inte längre. Så det KAN vara lite vanskligt att köpa piratbatterier till Panasonics kameror. Det är åas inte några stora pengar (till skillnad mot originalbatterierna), så man kan ju chansa.

Köpte du laddaren som länkades till innan så ska du ju få med en "svensk" kontakt med den. Annars såg det ut som att det går att använda en vanlig apparatsladd till laddaren (så behöver man inte ha laddaren hängane i vägguttaget heller, om man inte vill).
Hur som helst är det "EU"-kontakten du ska ha med laddaren enl. ovan.

Ok tack för all information, då vet jag. När det gäller svensk kontakt, så ska man söka efter svensk reseadapter till exempel? vilken är bra plus ev apparatsladden? (vill ha extra koll så jag inte köper fel)

:)

Köpte du den i länken så ska du få en svensk kontakt med laddaren. Iaf stod det ju så i beskrivningen.

"Note: We will send the correct power plug to you according to your country standard!"

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar