TobbeOlsson
Aktiv medlem
Hejsan. Jag är i stort behov av hjälp.
Jag är i farten av att köpa mig min första digital sytemare, men jag vet inte riktigt vad jag ska välja. Trodde att det skulle bli lätt, men det är betydligt svårare än vad jag trodde.
Jag kollar efter begagnade då ekonomin är tajt, och man ser alla dessa annonser på blocket och här som inehåller hus+objektiv +ev tillbehör. Men vad ska jag tänka på?`
Vad är det igenkligen för skillnad mellan Canon och Nikon? Några som jag känner använder Nikon och dom jobbar mer eller mindre med foto. Men några andra vänner som fotar mycket som amatörer använder Canon.
Modeller som jag har sett till olika priser och som jag tror kan vara vettiga speciellt då dom ofta kommer med tillbehör och objekt eller objektiv är.
Nikon D70
Canon Eos 40D samt 400D
Men om sanningen ska fram så lutar det åt en Nikon, det känns bara bättre.
Och en liten följd fråga. Det är så att jag flugfiskar och jobbar med det, så foto har ju kommit mer på köpet av detta intresse. Så när det kommer till objektiv, vad bör jag tänka på?
Har jag förståt rätt att jag bör inskaffa mig ett Super Zoom, Vidvinkel och kanske ett macro?
Är jag på rätt spår eller är jag helt ute och cycklar?
En pris idè som jag har sett är följande
Nikon D70 kamerahus = ca 1700:-
Och köpa lösa delar.
Eller
D40 paket
2 objektiv
objektiv Nikon AF-S DX 18-55/3.5-5.6 ED
Tamron objektiv AF18-200mm F/3.5-6.3
minneskort (2GB)
batteri
laddare manual utskrift+skiva = 3500:-
Hoppas att det finns någon som kan ta tid och hjälpa mig.
MvH: Tobbe
Jag är i farten av att köpa mig min första digital sytemare, men jag vet inte riktigt vad jag ska välja. Trodde att det skulle bli lätt, men det är betydligt svårare än vad jag trodde.
Jag kollar efter begagnade då ekonomin är tajt, och man ser alla dessa annonser på blocket och här som inehåller hus+objektiv +ev tillbehör. Men vad ska jag tänka på?`
Vad är det igenkligen för skillnad mellan Canon och Nikon? Några som jag känner använder Nikon och dom jobbar mer eller mindre med foto. Men några andra vänner som fotar mycket som amatörer använder Canon.
Modeller som jag har sett till olika priser och som jag tror kan vara vettiga speciellt då dom ofta kommer med tillbehör och objekt eller objektiv är.
Nikon D70
Canon Eos 40D samt 400D
Men om sanningen ska fram så lutar det åt en Nikon, det känns bara bättre.
Och en liten följd fråga. Det är så att jag flugfiskar och jobbar med det, så foto har ju kommit mer på köpet av detta intresse. Så när det kommer till objektiv, vad bör jag tänka på?
Har jag förståt rätt att jag bör inskaffa mig ett Super Zoom, Vidvinkel och kanske ett macro?
Är jag på rätt spår eller är jag helt ute och cycklar?
En pris idè som jag har sett är följande
Nikon D70 kamerahus = ca 1700:-
Och köpa lösa delar.
Eller
D40 paket
2 objektiv
objektiv Nikon AF-S DX 18-55/3.5-5.6 ED
Tamron objektiv AF18-200mm F/3.5-6.3
minneskort (2GB)
batteri
laddare manual utskrift+skiva = 3500:-
Hoppas att det finns någon som kan ta tid och hjälpa mig.
MvH: Tobbe