Annons

Behöver hjälp med objektiv!

Produkter
(logga in för att koppla)

kimmie

Medlem
Har en d3000 och vill nu ha ett något roligare objektiv. Är dock inte påläst så är lite ute och cyklar, därav att jag behöver hjälp. Har siktat in mig på ett macro eller ett fisheye för tänkte att det lät än vara lite kreativ även fast man inte kan så mycket (kanske har fel?) Jag vet inte ens vad jag ska leta efter i ett sådant objektiv så hade vart tacksam för lite hjälp med att hitta ett. Jag tar ju med kameran någon gång och tar lite foton men är inte en av dom som lever för det så har inget direkt intresse av att köpa det bästa, nyaste och dyraste. Vill bara ha det som kan kallas för det bästa för pengarna om det nu låter rimligt. Har en familjevän som erbjudit sig att köpa ett nu i hongkong, så behöver bestämma mig relativt snart. Under 5000kr hade vart underbart men om det går lite över är det inte hela världen.

vad använder du nu ? kitobjektivet 18-55 ? enligt mig hade du tröttnat väldigt snabbt på ett fisheye. skulle satsat på makro !

vad använder du nu ? kitobjektivet 18-55 ? enligt mig hade du tröttnat väldigt snabbt på ett fisheye. skulle satsat på makro !

Ja dels det och ett annat nikkor 70-300 (tror jag det är iaf). Det är säkert sant men vet samtidigt att jag inte tar tillräckligt mycket kort för att tröttna... Har du något tips på ett bra fisheye och ett macro?

Ja dels det och ett annat nikkor 70-300 (tror jag det är iaf). Det är säkert sant men vet samtidigt att jag inte tar tillräckligt mycket kort för att tröttna... Har du något tips på ett bra fisheye och ett macro?

Macro nytt inom prisramen får bli Nikkor AF-S 60/2,8 eller Tokina 100/2,8, Tamron 90/2,8 eller utgående Sigma 105/2,8 (utgående därför prisvärd). Nikkor fokuserar snabbast som inte betyder något för makro men som allmänglugg är detta en bra egenskap.

Vill du verkligen ha en fisheye med alla raka linjer krökta eller bara en supervidvinkel som försöker hålla raka linjer raka? Fisheye - Samyang 8mm (kan nog i o f s lika gärna köpa här tror inte du sparar så mycket utomlands - kostar runt 3000:- eller under). Annars fisheye zoom Tokina 10-16 tror jag det blir. Samyang blir MF men du kan lika gärna tejpa fast fokusringen vid 1,5m för vid nästan alla bländare är detta hyperfokala avståndet så allt blir i fokus ändå till oändlighet.

Vill lägga till att av makrogluggarna får du bara AF med Nikkor aF-S och då du har en D3000 (läste först D300) får du heller inte AF med Tokina fisheye heller.

Tokina objektivet verkade ju helt klart bra! HIttade en tråd gällande det och folk rekommenderade det varmt men har dock en fråga som antagligen kommer få mig att framstå som en idiot. Vad är brännvid? Haha aja tack så mycket för tipset hade aldrig tänkt på det annars

Tokina objektivet verkade ju helt klart bra! HIttade en tråd gällande det och folk rekommenderade det varmt men har dock en fråga som antagligen kommer få mig att framstå som en idiot. Vad är brännvid? Haha aja tack så mycket för tipset hade aldrig tänkt på det annars

Du får ingen autofokus med D3000 + Tokinan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar