Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

behöver hjälp med kurvor

Produkter
(logga in för att koppla)

helena-

Medlem
jag har problem med att lägga in kurvor i min nya nikon d70s. (jag håller på att bli galen!) överföringen verkar gå hur bra som helst men jag hittar inte kurvan i kameran. var finns den? och kan man lägga in flera kurvor i kameran och välja mellan den eller får det bara plats en? jag har läst och läst men blir inte klokare. någon som vill förklara det tydligt och pedagogiskt för mig så att jag slipper ligga sömnlös hela natten? :)

om någon har några andra tips på inställningar som leder till att bilderna inte blir så underexponerade så får ni mer än gärna dela med er.

tack på förhand!

helena

Jag skulle tro att kurvorna ligger i menyn där du väljer Auto eller mer eller mindre kontrast. Nederst skall det stå egen, eller liknande. Jag har iof en D2x, men det bör vara nåt liknande. Jag sitter på jobbet, så jag kan inte kolla exakt just nu.

Om det är samma som på min gamla D70 så (tror jag) går du in under bildinställningar/kontrast i kameran och väljer custom/egen eller ngt. liknande. Då används kurvan du lagt in. Såvitt jag vet kan du inte ha mer än en kurva inlagd. Du vet väl att du kan skapa en egen kurva i Nikon Capture som du tycker ger bra resultat?

En vanlig anledning till att bilder blir underexponerade är att kontrastomfånget är större än kamerans sensor klarar av, som bilder på sjön i solsken etc. Då brukar många kameror underexponera för att få med så mycket av de ljusa delarna som möjligt, med resultatet att resten av bilden trycks ner i skuggorna och allt blir för mörkt.

Läs också i bruksanvisningen om exponeringslås och skillnaden mellan matrix- centrumvägd och spotmätning. Lycka till!

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto