Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver hjälp i djungeln

Produkter
(logga in för att koppla)

Valltomta

Aktiv medlem
Tänker investera i en systemkamera men det är ju en djungel av dom...

Jag vill ha en kamera som tar bra närbilder, bra på långt håll och bra inomhus/mörkerbilder och möjligheten att kunna filma. Jag är medveten om att jag kan behöva flera objektiv. Vad bör jag tänka på i mitt val av kamera och objektiv? Vilka begrepp är bra för vad om man läser teknisk beskrivning?

Eftersom jag är nybörjare när det gäller systemkamera så får den ju inte vara svårhanterlig heller.

Canon lär vara bäst på filmning och där har du en "mellanmodell" som heter 500D för 6990 med kitobjektivet. Lägger du på en 1000-lapp har du den senaste mellanmodellen 550D. Till den kan du köpa ett ljusstarkare objektiv som 50 mm 1,8 för en dryg tusenlapp som ger dig väldigt mycket för pengarna. Det är lite för låmgt (brännvidd) för att passa för inomhus. Ett begagnat 30 mm från en tredjepartstillverkare borde vara bättre för 2-3 000.

Närbild, dvs makro, tar du med ett makroobjektiv som det finns många alldeles utmärkta. Canons EF-S 60 mm 2,8 är bra men kostar bortemot 5000. Deras 50mm 2,5 går inte hela vägen till skala 1:1, men skall du ite fota insekter så räcker det mycket bra till blommor o blad. Det är litet, lätt och kompakt och även bra för porträtt. Det kostar knappt 3000 nytt men du kan nog hitta et begagnat för 2000.

Canon lär vara bäst på filmning och där har du en "mellanmodell" som heter 500D för 6990 med kitobjektivet. Lägger du på en 1000-lapp har du den senaste mellanmodellen 550D. Till den kan du köpa ett ljusstarkare objektiv som 50 mm 1,8 för en dryg tusenlapp som ger dig väldigt mycket för pengarna. Det är lite för låmgt (brännvidd) för att passa för inomhus. Ett begagnat 30 mm från en tredjepartstillverkare borde vara bättre för 2-3 000.

Närbild, dvs makro, tar du med ett makroobjektiv som det finns många alldeles utmärkta. Canons EF-S 60 mm 2,8 är bra men kostar bortemot 5000. Deras 50mm 2,5 går inte hela vägen till skala 1:1, men skall du ite fota insekter så räcker det mycket bra till blommor o blad. Det är litet, lätt och kompakt och även bra för porträtt. Det kostar knappt 3000 nytt men du kan nog hitta et begagnat för 2000.

Vad jag saknat med min lilla NV10 är bra mörker/ inomhusfotografering, liksom avståndsfoton däremot så är närbilder (blommor o blad) ganska OK. Vilken brännvidd bör man minst ha inomhus resp. mörker? Det här med mm, vad bör man ha vid mina olika önskemål? (novis inom området som du förstår) Finns ju mängder med objektiv, en del har ex. 18-55 och andra ex.75-300. + siffror bakom ex.4-5,6. Vad är bra för vad?

Vad jag förstår så filmar inte 50D, annars var det ju bra pris just nu.
Oj, nu ser jag ju att du redan i första inlägget skrev att du vill filma. Då ber jag om ursäkt för att jag blandade in 50D, det var dumt av mig. Men 500D eller 550D (ungefär samma pris som 50D) kanske kan vara något. Annars så lär efterträdaren till 50D presenteras inom kort, enligt rykten redan nästa vecka. Och den kommer att kunna filma.

Fast blir nog lite dyrare, förstås...

Oj, nu ser jag ju att du redan i första inlägget skrev att du vill filma. Då ber jag om ursäkt för att jag blandade in 50D, det var dumt av mig. Men 500D eller 550D (ungefär samma pris som 50D) kanske kan vara något. Annars så lär efterträdaren till 50D presenteras inom kort, enligt rykten redan nästa vecka. Och den kommer att kunna filma.

Fast blir nog lite dyrare, förstås...

Ingen panik att handla än så jag kan vänta några veckor till. Jag håller precis på att kolla igenom kursen du rekommenderade, mycket intressant och nyttig läsning, TACK! (är på steg 4 nu...)

Jag har skrivit en liten inledning för förstagångsköpare som kanske kan vara till hjälp: http://www.pulpeten.se/firstdslr.html

Per.

Lutar nu starkt åt 550D.

Nu är ju frågan vad jag ska välja som objektiv för blandad fotografering (miljö, blommor, barn) och vilket objektiv som jag bör ha för dåligt ljus främst utomhus men även inomhus.

Jag har googlat och läst både här och på andra sidor, har blivit en aning klokare men uppskattar verkligen lite konkreta tips för mig och mina behov.

D90 med 18-55 VR för 7000 kr på SIBA känns som ett bra pris på den kameran.
Kan du tänka dig att lägga 10000 så har du ju lite pengar över till annat...

Tex 55-200 om zoomning känns viktigt.
Eller 50/1,8 och en SB-400 blixt om foto inne känns viktigt.
Sen blir det några hundra över till minneskort...

Du kan filma lite men för filmning finns det nog andra produkter som är mer lämpade för ändamålet...

Lutar nu starkt åt 550D.

Nu är ju frågan vad jag ska välja som objektiv för blandad fotografering (miljö, blommor, barn) och vilket objektiv som jag bör ha för dåligt ljus främst utomhus men även inomhus.
Om det nu är din första systemkamera skulle mitt råd vara att köpa kamerahus med kitzoomen 18-55 (riktigt billigt när man får paketpris) och använda detta ett tag och känna efter vad det är du behöver komplettera med. Kanske kommer du fram till att ett makro är viktigast eller en ljusstark vidvinkel eller...

Om det nu är din första systemkamera skulle mitt råd vara att köpa kamerahus med kitzoomen 18-55 (riktigt billigt när man får paketpris) och använda detta ett tag och känna efter vad det är du behöver komplettera med. Kanske kommer du fram till att ett makro är viktigast eller en ljusstark vidvinkel eller...

Fotografering vid skumrask belysning känns viktigare än makro, det är något jag verkligen saknar. Solnedgångar, sena restaurangbesök under bar himmel etc.

Är jag dum som tvunget väljer en filmande kamera, finns det andra lika bra/bättre kameror utan den funktionen till bättre pris (mer över till x-tra tillbehör) ? Vi filmar inte ofta idag men det beror nog mest på att vi då måste dra på dubbla prylar. Förhoppningsvis filmar man lite mer när man ändå har den funktionen med sig.

Är jag dum som tvunget väljer en filmande kamera, finns det andra lika bra/bättre kameror utan den funktionen till bättre pris (mer över till x-tra tillbehör) ? Vi filmar inte ofta idag men det beror nog mest på att vi då måste dra på dubbla prylar. Förhoppningsvis filmar man lite mer när man ändå har den funktionen med sig.

Personligen tycker jag det är fantastiskt meningslöst att filma med systemkameran. Tycker inte det känns bekvämt alls och det känns lite fjantigt att filma med den. Ska jag filma så tar jag fram filmkameran eller mobilen :)
Tror jag har filmet 20 ggr mer med mobilen jag har haft i 4 veckor än med systemkameran jag har haft i 8 månader.

Tycker det är lite vridet om man letar systemkamera efter filmningsfunktionen. Se det som en bonus ifall du får med det och det är inte säkert det känns bekvämt att använda kameran.
Blir som att leta filmkamera efter stillbildsmöjligheterna med den...

Personligen tycker jag det är fantastiskt meningslöst att filma med systemkameran. Tycker inte det känns bekvämt alls och det känns lite fjantigt att filma med den. Ska jag filma så tar jag fram filmkameran eller mobilen :)
Tror jag har filmet 20 ggr mer med mobilen jag har haft i 4 veckor än med systemkameran jag har haft i 8 månader.

Tycker det är lite vridet om man letar systemkamera efter filmningsfunktionen. Se det som en bonus ifall du får med det och det är inte säkert det känns bekvämt att använda kameran.
Blir som att leta filmkamera efter stillbildsmöjligheterna med den...

Det är väl lite den tankegången jag själv börjar få...

Kan du vänta några veckor så tycker jag du ska överväga den nya Nikon D3100 som presenterades förra veckan. Den har bl.a. en ny 14MP CMOS sensor som knappast är sämre än de som finns i Nikons dyrare icke-fullformat kameror, full-HD filmning (med autofokus!), liveview och annat smått och gott.

Köper du den här kameran med kitobjektiv AF-S DX 18-55/3,5-5,6 VR eller hellre 18-105/3,5-5,6 VR, en Nikkor AF-S DX 35mm f/1,8 samt en extern blixt SB-600, så får du med säkerhet ett paket som du kommer få stor glädje av ett bra tag framöver. Visst, kameran är en instegsmodell, men den tar inte sämre bilder för det och den är säkert på flera punkter bättre än t.ex. min D90. Det du kanske ännu vill ha är en vidvinkelzoom och en telezoom, men de ovannämnda objektiven skulle du troligtvis klara dig långt med åtminstone i början.

Några nackdelar med den här kameran finns det dock - t.ex. kan man inte fjärrstyra blixtar med den och den saknar fokusmotor, vilket betyder att man måste fokusera manuellt med autofokusobjektiv som inte har egen fokusmotor (alla "AF" objektiv av Nikkor, samt en del äldre objektiv av Sigma/Tamron/Tokina). Köper du Nikkor-objektiv ska det stå AF-S på dem för att de ska funka. Det står det dock på de flesta objektiven idag. Några objektiv du kanske vill ha som inte funkar är AF 50/1,8 och AF 85/1,8, men det finns (ännu) ljusstarkare alternativ till dem som har motor. De är dock ganska mycket dyrare, speciellt 85:an (som ännu inte finns till försäljning men kommer snart).

Även med de allra ljusstarkaste objektiven och högt iso på kameran räcker inte ljuset alltid till för att få bra bilder (t.ex. på fester i svag belysning), och då är en extern blixt räddningen. Det är också räddningen om man vill kunna blända ner för att få större skärpedjup, då stora bländare (små f-tal) också ger kort skärpedjup. Med lite mindre bländare minskar ljusinsläppet markant och det måste man kompensera med högre mycket iso och/eller längre slutartid, eller genom att tillföra blixtljus. En extern blixt är bättre och mångsidigare än den inbyggda, då man kan studsa blixtljuset via tak och väggar och därmed få ett mjukare och finare blixtljus.

En extern blixt och ett ljusstarkt objektiv (hellre 35 än 50mm) anser jag vara väldigt viktiga tillbehör om man tänkt fotografera mycket i mörkare miljöer. Utan dessa klarar man sig inte speciellt bra i dessa förhållanden, nästan oberoende av hur bra kamera man har.

Istället för kitzoom och ljusstarkt fast objektiv (ljusstyrka f/1,8 eller f/1,4) kan man kompromissa och köpa en normalzoom från Sigma eller Tamron med ljusstyrka f/2,8, men då blir behovet av en blixt ännu större. Slutpriset borde väl bli ungefär detsamma som med ovannämna paket. Fördelen är att man får något bättre ljusstyrka över hela zoomomfånget och inte endast för den brännvidd det ljusstarka objektivet har. Dock är 35/1,8 ett vansinnigt skarpt och bra allroundobjektiv som dessutom är förmånligt och över dubbelt ljusstarkare än en f/2,8-zoom. Du väljer.... .-)

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar