Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver hjälp i djungeln

Produkter
(logga in för att koppla)
Vilka fantastiska forumdeltagare det finns här.

Jag lär mig mer och mer.
Allra helst skulle jag vilja att någon sa: Köp kamera XX och objektiv XX de är exakt vad du behöver och inget mer...så har jag någon att skylla på om jag inte blir nöjd.

Jag är hyfsat teknisk och lättlärd men jag vill ju inte behöva dra på en resväska när jag tar kort då jag vill kunna ha kameran med mig så ofta som möjligt. Jag är inte ute efter proffsfoton(än iaf) utan vill att det ska vara hyfsat enkelt att få till bra kort, är lite bekväm också.

Smålänning som man är så får det inte kosta skjortan heller men jag är medveten om att man oftast får vad man betalar för så jag betalar hellre mer för en BRA kamera som står sig ett tag framför en kamera som man tröttnar på inom kort.

Jag lär mig mer och mer.
Allra helst skulle jag vilja att någon sa: Köp kamera XX och objektiv XX de är exakt vad du behöver och inget mer...så har jag någon att skylla på om jag inte blir nöjd.
Det viktigaste är att man trivs med sin kamera. Att den känns bra i handen och framför ögat. Gör den inte det kommer man nog inte att ta speciellt många bra bilder. Så det viktigaste är att gå till en butik och känna på de kameror som är intressanta. Tekniska skillnader mellan modeller i samma prisklass är oftast så små att de i det långa loppet inte spelar roll.

Det viktigaste är att man trivs med sin kamera. Att den känns bra i handen och framför ögat. Gör den inte det kommer man nog inte att ta speciellt många bra bilder. Så det viktigaste är att gå till en butik och känna på de kameror som är intressanta. Tekniska skillnader mellan modeller i samma prisklass är oftast så små att de i det långa loppet inte spelar roll.

Jag får nog göra det, gillar inte att prova saker innan jag handlar men i detta fall behöver jag ju inte stå i ett trångt provrum framför en spegel i otrevlig belysning...

Vilka fantastiska forumdeltagare det finns här.

Jag lär mig mer och mer.

Jag är hyfsat teknisk och lättlärd men jag vill ju inte behöva dra på en resväska när jag tar kort då jag vill kunna ha kameran med mig så ofta som möjligt. Jag är inte ute efter proffsfoton(än iaf) utan vill att det ska vara hyfsat enkelt att få till bra kort, är lite bekväm också.

Smålänning som man är så får det inte kosta skjortan heller men jag är medveten om att man oftast får vad man betalar för så jag betalar hellre mer för en BRA kamera som står sig ett tag framför en kamera som man tröttnar på inom kort.

Jag tyckte jag gav ett ganska rakt på sak råd vad du borde köpa, men lämnade förstås dörren öppen för lite olika konfigurationer....

Jag tycker iaf du ska köpa nya Nikon D3100 med kitobjektiv när den finns att köpa, extra objektiv Nikkor AF-S DX 35/1,8 och en SB-600 blixt. Samt en väska och 8GB minneskort.

Känner du att du vill utveckla fotograferandet till en seriös hobby kan det vara smartare att hoppa direkt på en dyrare kamera, men man klarar sig alldeles utmärkt också med dessa billigare modeller. Mig själv bet fotoflugan visserligen så hårt ifjol att jag spenderat ganska stora summor på foto (mestadels objektiv, totalt ca åtta gånger det belopp jag betalade för min första kamera med två objektiv) och har uppgraderat från instegskamera till en semiavancerad. Men jag vet också flera som kör på med gamla instegskameror år efter år, och klarar sig utmärkt. Det är nog bara de som nappar hårdast på hobbyn som har verkligt behov av de dyrare kamerorna. Hobbyfotografer som bara vill ta bilder på typ barnen och husdjur och på resor och fester, inte tar med sig kameran och hela objektivarsenalen vart de än går, inte sitter i timmar varje kväll bakom datorn och redigerar sina bilder tagna i råformat, och inte sitter hemma och suktar efter en massa proffsobjektiv de vill beställa men inte egentligen har råd med, de behöver ingen avancerad modell.

(Men förstås, det är ofta roligare med en dyrare kamera när man väl kommit in och fastnat i fotografins underbara värld...) ;-)

Jag tyckte jag gav ett ganska rakt på sak råd vad du borde köpa, men lämnade förstås dörren öppen för lite olika konfigurationer....

Jag tycker iaf du ska köpa nya Nikon D3100 med kitobjektiv när den finns att köpa, extra objektiv Nikkor AF-S DX 35/1,8 och en SB-600 blixt. Samt en väska och 8GB minneskort.

Känner du att du vill utveckla fotograferandet till en seriös hobby kan det vara smartare att hoppa direkt på en dyrare kamera, men man klarar sig alldeles utmärkt också med dessa billigare modeller. Mig själv bet fotoflugan visserligen så hårt ifjol att jag spenderat ganska stora summor på foto (mestadels objektiv, totalt ca åtta gånger det belopp jag betalade för min första kamera med två objektiv) och har uppgraderat från instegskamera till en semiavancerad. Men jag vet också flera som kör på med gamla instegskameror år efter år, och klarar sig utmärkt. Det är nog bara de som nappar hårdast på hobbyn som har verkligt behov av de dyrare kamerorna. Hobbyfotografer som bara vill ta bilder på typ barnen och husdjur och på resor och fester, inte tar med sig kameran och hela objektivarsenalen vart de än går, inte sitter i timmar varje kväll bakom datorn och redigerar sina bilder tagna i råformat, och inte sitter hemma och suktar efter en massa proffsobjektiv de vill beställa men inte egentligen har råd med, de behöver ingen avancerad modell.

(Men förstås, det är ofta roligare med en dyrare kamera när man väl kommit in och fastnat i fotografins underbara värld...) ;-)[/QUOTE

Haha, visst gjorde du!

Får jag gnälla hos dig om jag inte blir nöjd???

Haha, visst gjorde du!

Får jag gnälla hos dig om jag inte blir nöjd???

Hehe.. ;-) Jag tror nog du blir nöjd, men du måste nog själv ta ansvaret och bestämma vad du tror att du behöver. Det viktigaste som jag ser det är att du skaffar ett bra ljusstarkt objektiv och en blixt för inomhusfotograferandet, dessa tillbehör har avsevärt större betydelse än små skillnader i prestanda mellan olika kameramodeller. För en nybörjare ser jag dessa tillbehör som bättre investerade pengar än de extra pengar man måste sätta ut om man vill ha ett semiproffshus.

Såg nu också att du vill ta bra bilder på lite håll också. Köp då antingen ett kit med objektivet 18-105/3,5-5,6, eller 18-55/3,5-5,6 + 55-200/4-5,6 (alt. nya 55-300). Köper man i kit brukar man få objektiven till verkligt bra priser.

Alltså:
Nikon D3100 + 18-105/3,5-5,6 = ungefär 7000kr, eller 8-9000kr om du tar ett kit med två objektiv
Nikkor AF-S DX 35/1,8 G = 2000kr
Nikon SB-600 = 2500kr.

Totalpriset blir tyvärr ändå rätt högt. Men väljer du en dyrare kamera får du inte råd med objektiven och blixten som jag ser som nödvändiga för det du vill använda kameran till. Kanske kan du prioritera till en början vad du tror du behöver mest, och skaffa mer prylar vartefter?

Det är förstås också fritt fram att välja en äldre kameramodell, men jag skulle inte rekommendera Nikon D3000 pga att sensorn är rätt gammal redan vid det här laget. Det betyder tråkigt resultat på höga iso. Då är t.ex. Canon 1000D ett bättre alternativ tycker jag, och då är det plötsligt helt andra objektiv och blixtar som gäller....

Det är i sista hand förstås du som väljer, jag försöker bara hjälpa till lite... :)

Läste precis om de nya kommande Sony modellerna, intressant. Tur att jag inte har någon panik att investera i ny kamera, fyller år i oktober så jag hoppas på lite kamerabidrag då...

Var brukar ni köpa era kameror? Efter att ha provat dom live brukar ni då handla via nätet? Om ja, utav vem?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar