Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver hjälp av ägare till Sigma 10-20 ägare

Produkter
(logga in för att koppla)

Gården

Aktiv medlem
Var idag inne på en butik i Stockholm och köpte köpte mig en Vidvinkelzoom Sigma 10-20.

Nu är jag lite tveksam om allt står rätt till i detta köp. Överallt där jag sett bilder på detta objektiv, även på Sigmas hemsida, så finns det en liten knapp/vred där man kan ställa om objektivet mellan AF eller MF. Den sitter närmast kameran. Objektivet jag köpte saknar denna "knapp". Det går alltså bara att välja Auto eller Manuell på kameran. Jag var sedan till en annan affär och skulle köpa filter till gluggen. Där hade dom samma objektiv, och där fanns den där "knappen". Varken jag eller säljaren i denna butik hajar detta. Tyvärr missade jag att kolla vilken fattning det var på gluggen i butik nr2.
Kan det vara så att det skiljer på Canon och Nikon versionerna på detta objektiv?
Om så är fallet så är alla bilder på detta objektiv för Canon.
Själv är jag ägare till Nikon

Finns det någon här med Nikon och Sigma 10-20 Vidvinkelzoom som har denna funktion med AF/MF på sitt objektiv ?
 
Du kan nog vara lugn, du är inte lurad! Mitt Sigma 18-50/2,8 till Nikon har inte heller omkopplare, men den syns ofta på bilder, som då visar objektivet med canon-fattning. Du behöver ju inte af/mf omkopplaren, den sitter ju på kameran istället.
 
Har ingen sån knapp. Å vad ska man med den till? MF/AF styr jag med lillfingret på D200:an
 
Jag har tyvärr inget objektiv med Nikon-fattning men jag kan bekräfta att Canon-varianten har en knapp för att ställa om mellan AF och MF. Då objektivet har USM även i Nikon-fattning bör det dock finnas en omställare även där.
 
Jag är i mitt nuvarande tillstånd av starkt begränsad nykterhet tyvärr lite långsam... bortse från mitt tidigare svammel om Canon-grejor och spekulationer.
 
Detta är fantastiskt !
Vilken uppställning, hemskt mycket tack på er !
Postade en fråga, och hoppades att kanske någon visste något om detta. Nu slipper jag åka in till den stora staden på Måndag och tjaffsa om byte eller pengar tillbaka !
Då var det som jag trodde,att det skiljer på Canon och Nikon-varianterna på denna glugg.
Först var jag förbannad på butiken (fotovideo)där jag köpte objektivet. Dom kunde inte svara på varför där inte var någon knapp,trots att det var det på bilden på deras hemsida. Men vi var överens om att det nog var en gammal bild.
Sen var jag på Scandinavian Photo, där två säljare sa att något var fel. Det ska vara en knapp sa dom ! Tog t.o.m fram en glugg i kartong och visade. Där var det en knapp. Dom måste då ha tagit en glugg med Canonfattning. Otroligt !

När jag nu tittat på "bruksanvisningen" så finns där också den där knappen. Men finstilt står där Sigma och Canon.

Och som sagts här, jag behöver ju inte den knappen då funktionen finns på kameran.

Nu behöver jag bara ett UV och Pol.filter så är allt frid och fröjd !

Tack för hjälpen allihop !

// Hasse
 
WFS) (Graylingman skrev:
Ser fram emot testbilder med polfilter! Helst i 10mm-läget. Kan du posta en i den här tråden så bevakar jag den?

Ska försöka fixa det. Det gäller bara att hitta ett filter någonstans. Måste ju ha ett s.k. "extra slim" av både UV och Pol. I värsta fall får jag beställa från det stora landet i väster.
 
Mitt UV-filter till det objektivet köpte jag på Cyberphoto samtidigt som jag köpte objektivet. Hoya Super HMC Pro 1 heter det och det vinjetterar inte.
 
WFS) (Graylingman skrev:
Mitt UV-filter till det objektivet köpte jag på Cyberphoto samtidigt som jag köpte objektivet. Hoya Super HMC Pro 1 heter det och det vinjetterar inte.

Precis! Cyberphoto har en flik för varje produkt som heter "Tillbehör", där de listar passande produkter. Sigman har rekommendationer både på UV- och polfilter.

Per
 
Har nu beställt filter från CyberPhoto.

Det blev B & W Pol cirk 77 Slim MRC och ett B & W UV 77 Slim MRC
Kostar skjortan ( 1245 + 746 ) Pust och stön !

Och en nackdel är att dom inte har några gängor längst ut, kan således inte använda objektivlock.
Men det följer med någon form av "lock"
Beställde dessa innan jag hade läst era inlägg här, gjort är gjort.

Leveranstid okänd !

// Hasse
 
Gården skrev:
Och en nackdel är att dom inte har några gängor längst ut, kan således inte använda objektivlock.
Du måste också skruva av UV-filtret när du vill använda polfilter därmed.
Personligen förstår jag inte hur man kan betala dyra pengar för ett UV-filter. Bättre att vara lite försiktig istället, då det ju inte fyller någon annan funktion än som skydd.
 
Jag använder aldrig mer än ett filter åt gången, så det blir inget problem.
Ett UV-filter är ett billigt skydd för linsen anser jag. Sen är det väl betydligt lättare att göra rent filtret än linsen ?
Tycker det är ren snålhet att inte använda ett UV-filter.
Just my 2 cent.

// Hasse
 
Gården skrev:
Ett UV-filter är ett billigt skydd för linsen anser jag.
Jag tycker nog att 746:- är jävligt dyrt, såvida man inte är väldigt fumlig av sig;-)

Sen är det väl betydligt lättare att göra rent filtret än linsen?
Nej, inte särskilt faktiskt. Filtret är plant, och det är mycket svårt att putsa det ända ut i kanten. Frontlinsen däremot är välvd och slutar oftast en bra bit från filtergängan, så man kommer åt riktigt bra. Visserligen kan man ju diska filtret, men det har jag aldrig lyckats få nåt bra resultat av. Det blir torkfläckar nästan hur man än gör.

Tycker det är ren snålhet att inte använda ett UV-filter.
Tja, hela mitt teleobjektiv kostade lika mycket som ditt filter. Det säger väl en del? :-D

Tillägg: På riktigt dyra objektiv skulle jag möjligen kunna tänka mig filter som skydd, men inte när filtret kostar uppåt 20% av hela gluggens kostnad.
 
Jo, visst är det dyrt.Men jag ser det ända som än bra investering. Och jag kan ju använda det till fler gluggar med samma filterstorlek.

Jag tycker nog det är lättare att tex ta bort damm och annat skit från filtret än från objektivet. Vill inte att det ska samlas damm i kanterna på linsen.Men man kan kanske få bort det med en vass kniv eller dylikt ;-)

Men visst,vi är helt överens om att det är dyrt.Men jag hittade inget annat extratunnt filter.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.