ANNONS
Annons

Behöver hjälp att välja systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

_Sandra_

Aktiv medlem
Hej hej! Har nu bestämt mej att köpa en systemkamera (totalt nybörjare)!! Så jag behöver VERKLIGEN ER hjälp!! Jag vill ha en systemkamera i prisklassen 5000-7000 (inkl. ett objektiv). Det jag vill kunna göra med den är så klart att ta bra bilder men OCKSÅ att kunna filma i full HD (viktigt). Ska göra "familjefilmer" - filma små goa tillfällen bara. Har tittat på:
* Sony SLT-A33
* Nikon d3100
* Canon EOS 550D

Vet att man kan filma full hd med dessa. Autofokusen fungerar på Nikon och Sony under videoinspelningen, men ej på Canon. (om jag fattat rätt). Men man kan även filma manuellt med sony och Nikon genom att ändra på objektivets A/M knapp. Vet att Nikons exponering ej fungerar vid filmning(?) gör detta något för mej som inte har för stora krav?
Vet att Nikon ej har uttag för extern mikrofon, bra ljud ändå?? och att sonys inte är så bra ljud men har ingång för mikrofon. hehe massa frågor. Vad ska jag ha för minneskort (storlek? funderar på SDHC 32)?

Vilken ska jag välja?? Jag blir knäpp. Vill ha en enkel, men inte för enkel så jag tröttnar när jag lärt mig den. Vill ha MASSOR med tips och förklaringar! I affärerna säger alla försäljare bara det man vill höra.

Tack snälla!

Hej ! Sony A33 har bäst och snabbast autofokus vid filmning och dessutom STEREOLJUD direkt ut ur kameran,så ska du filma mycket så tummen upp för Sony ! Dessutom har den lika bra bildkvalite som Canon/Nikon vid stillbildsfoto. MVH.

Hej ! Sony A33 har bäst och snabbast autofokus vid filmning och dessutom STEREOLJUD direkt ut ur kameran,så ska du filma mycket så tummen upp för Sony ! Dessutom har den lika bra bildkvalite som Canon/Nikon vid stillbildsfoto. MVH.

okej tack för det. Hur fungerar det med autofokuset? - visst kan jag väl bara stänga av det på objektivet om jag vill fokusera manuellt? Hur blir ljudet? Såg i en youtube film där de jämförde sony a33 med canon 550 o canons var betydligt bättre lät det som på filmen. Tack

okej tack för det. Hur fungerar det med autofokuset? - visst kan jag väl bara stänga av det på objektivet om jag vill fokusera manuellt? Hur blir ljudet? Såg i en youtube film där de jämförde sony a33 med canon 550 o canons var betydligt bättre lät det som på filmen. Tack

De flesta systemkameror har inte "inbyggt" stereoljud utan man får koppla in en extern stereomikrofon och gör man det på dessa kan mycket möjligt,beroende på mikrofonen Canon 550D ge bättre ljud,men direkt ut ur kameran har Sonyn bättre ljud eftersom det är i stereo,dock ej jämförbart med en extern stereomikrofon eftersom dessa håller högre ljudkvalite.Det är mycket svårt att filma manuellt och tar tid att lära sig att "hinna med i svängarna",då underlättar en snabb autofokus.Och det är ju så att "proffsen" filmar manuellt med externa micar och andra dyra tillbehör för att sedan klippa ihop filmen "a la Hollywood".Sen påverkar så klart objektivet hur resultatet blir,ju dyrare destå bättre,tyvärr ! Stativ är nästan oumbärligt vid filmning med systemkamera där du med ena handen ska fokusera manuellt och med den andra hålla kameran stilla,näst intill omöjligt,därför är autofokus vid filmning på hobbynivå mycket välkommet och bör föredras.En fördel med att filma med systemkamera är att beroende på objektiv och skärpedjup kan få såna där suddiga bakgrunder precis som när du tar stillbilder,blir lite Biokänsla över det.Men en kamera med autofokus kan du naturligtvis även filma manuellt,om du vill det ! MVH Jonas !

Glömde säga att med Canon 550D får du ingen autofokus med filmning,gäller även min "gamla" D90 ! Och billigare kameror saknar extern mikrofoningåg,även en viktig sak att kolla upp om man vill satsa på att filma.Nu filmar inte jag själv så för min del spelar det ingen roll. mvh.

Senast ändrad:
...
Jag blir knäpp. Vill ha en enkel, men inte för enkel så jag tröttnar när jag lärt mig den.
...

För tjugo år sedan var det ingen som tröttnade på en kamera där man bara kunde ställa in slutartiden, bländaren, skärpan och filmens ljuskänslighet. Fyra olika inställningar. Man kunde också välja på olika filmkvaliteter. Man tröttnar inte på fotografering när man har lärt sig kameran. Det är ju då det börjar! Bildskapandet. Och det tröttnar man aldrig på.
För rörlig-filmkameror gäller ungefär motsvarande.

Petter ...

Att använda autofokus vid filmning är inte roligt eftersom (o)ljudet från objektivets af-motor obönhörligen tas upp av mikrofonen. En tyst ultraljudsmotor förbättrar situationen, men helt tyst blir det aldrig. Filmproffsen använder en manuell fokusdragare.

Att använda autofokus vid filmning är inte roligt eftersom (o)ljudet från objektivets af-motor obönhörligen tas upp av mikrofonen. En tyst ultraljudsmotor förbättrar situationen, men helt tyst blir det aldrig. Filmproffsen använder en manuell fokusdragare.

Visst,men nu handlar det ju om amatörfilmning ! MVH.

Du bör kolla Panasonics G2 och G10, bägge ryms inom din budget och är mycket kapabla still och videokameror, alternativt kan du hitta en lätt begagnad GH1 inom din budget.
Dessutom är de de minsta systemkamerorna med sökare.
Vi som provar micro 4/3 inser att här kanske framtiden ligger.

Även som amatör blir man snabbt less på motorljudet, det stör precis lika mycket på en amatörfilm. Så mitt budskap är: använd manuell fokus. Vilken kamera som väljs av de uppräknade är nog inte så avgörande. Alla är tillräckligt bra.

Även som amatör blir man snabbt less på motorljudet, det stör precis lika mycket på en amatörfilm. Så mitt budskap är: använd manuell fokus. Vilken kamera som väljs av de uppräknade är nog inte så avgörande. Alla är tillräckligt bra.

Ditt påstående visar att du inte har så stor erfarenhet.
Det går knappast att filma med en Canon 550D utan att du antingen köper till en rigg eller använder dig av stativ. Du menar väl inte på allvar att du på utsträckta armar skall göra ens en rudimentär amatörfilm?
Däremot så är Panasonic-kamerorna utrustade med en elektronisk sökare som gör det mycket enkelt att filma handhållet.
Jag jobbar med video och foto. För det mesta blir det Panasonic och ibland också Canon 1Ds mk 3 eller 7D.

Med extern mic kan man minska eller ta bort fokusljudet

Petter ...

Har du provat filma med en GH2 + 14-140 gluggen? Nej jag trodde inte det.
Har du inte läst att trådskaparen är en amatör som vill göra amatörfilmer?

Ditt påstående visar att du inte har så stor erfarenhet.
Det går knappast att filma med en Canon 550D utan att du antingen köper till en rigg eller använder dig av stativ. Du menar väl inte på allvar att du på utsträckta armar skall göra ens en rudimentär amatörfilm?
Däremot så är Panasonic-kamerorna utrustade med en elektronisk sökare som gör det mycket enkelt att filma handhållet.
Jag jobbar med video och foto. För det mesta blir det Panasonic och ibland också Canon 1Ds mk 3 eller 7D.

Här har du en poäng. Jag refererade till de kameror som TS räknade upp:
* Sony SLT-A33
* Nikon d3100
* Canon EOS 550D
Det är mycket möjligt att Pannan är bättre på det här.

Har du provat filma med en GH2 + 14-140 gluggen? Nej jag trodde inte det.
Har du inte läst att trådskaparen är en amatör som vill göra amatörfilmer?

Nej det har jag aldrig prövat, vilket jag heller aldrig har påstått. Jag har utgått från de kameror som TS väljer emellan. Hon kanske inte ens överväger en Panasonic. Det jag påstod var att objektivets af-motor hördes på filmljudet, vilket torde vara störande även på en amatörfilm. Av den anledningen rekommenderade jag att använda manuell fokus.

Senast ändrad:
Här kommer en najs länk :)
http://www.rajalacamera.se/PublishedService?file=&pageID=3&action=view&groupID=413&OpenGroups=413
Sony SLT A55-hus för 5999kr Extra plus är som Sonyanvändar-kollega tidigare nämnt att man slipper förkastliga kitobjektiv. Kameran har Liveview, vilket betyder att du kan fotografera eller filma med hjälp av LCD-skärmen, då den projecerar samma bild som sökaren gör. Skärmen är vridbar vilket är mycket hjälpsamt om man använder den på sätt som gör att det är besvärligt att ha ögat mot sökaren/kamerakroppen. Den erbjuder kontinuerlig AF vid filmning och seriebildtagning (kan fota 10 bilder per sekund). Dessutom en mycket lätt och smidig kamera.

Ojoj här blir det svårt med massor med tips hehe. (men det var ju det jag bad om). Tack.

Om jag förstått rätt så bör jag inte satsa på canon då den inte fungerar med autofokus i filmning. och egentligen inte nikon för den kan man inte sätta till en extern mikrofon (är ljudet dåligt med den inbygda). Utan ni röstar på en sony a33 el a55?

Hur fungerar det egentligen att lägga upp filmerna o sen få dem så jag kan se dem på DVD (bränna ut dem) det ska väl inte vara några svårigheter? eller hehe?

Hur är den sidan (rajala pro shop) att beställa grejor i från?
Tackar

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar