Annons

Behöver hjälp att reda ut Berlebachmodellerna

Produkter
(logga in för att koppla)

fotoniad

Ny medlem
Jag har börjat titta på både Stabil och Berlebach stativ. När det gäller Stabil så är det inte så svårt att välja modell men då man kommer till Berlebach så blir det värre.

Jag vill ha bra stabilitet och en egen kulled med snabbplatta om nu inte Berlebachs är riktigt bra vilket jag inte vet.

Jag behöver hjälp att reda ut modellerna på Berlebach. Vilket hamnar närmast ett Stabil snabb och vad är egentligen skillnaden på de olika serierna annars?

Det är främst Report jag tittar på, Uni blir för dyrt känns det som.

Antar att du varit inne på deras sida och kollat

http://www.berlebach.de/?sprache=english

Själv har jag 4002 i nötbrun variant, grymt fint och stabilt,
med rejäl höjd och spagatläge.
Valde största kulan från Cullman,men bytte snabbfäste och
plattor till Manfrotto 357

Skillnaden mellan berlebachmodellerna (report) är i huvudsak antal bensektioner, transportlängd,
minsta och högsta höjd och utformningen av plattan till kulan ,så det blir ett riktigt funderande för att
bestämma sig för vad som passar ditt behov. Beställningen därifrån är utsökt, snabbt hem till dörren på några dagar.
Vred till benlåsningen kan köpas från Photax.

Jag har kollat på deras hemsidag och om man vill ha fritt att välja huvud så verkar t.ex. 4012 vara bra. Då kan du skruva på vad du vill sen. De har även en kula med vattenpass och är bara den hållbar så ger ju det ännu mer möjligheter efter att ha skruvat på en kulled till men slits kulan ut så är stativet slut i och med att den är fast monterad. Tror den modellen hette 4032 som jag tittade på.

Jag ser att de gör väldigt många kortare modeller upp till ca. 150cm, jag vill ha ett stativ till allt så jag vill ha ett som är i alla fall 165cm och sen kommer kula och kamera på det. Bättre att kunna justera nedåt än att alltid ha de i fullhöjd men jag antar att det är stor marknad för sittande foto och foto mot marken, annars undrar man varför de gör så många låga stativ.

Funderar mot ett 4012 och att hitta en bra kulled begagnad.

Puttar på lite till i den här tråden med en fråga till om gängan på stativet. Man kan välja 1/4 eller 3/8. Jag funderar på att välja 1/4 så att det går att skruva kameran direkt men å andra sidan borde 3/8 vara rejälare och passar med kulleder direkt men då måste jag alltid ha en kulled på.

Frågan är om man förlorar något på att ta en 1/4 och sedan köpa en adapter för att stega upp till 3/8? Förlorar jag stabilitet med en adapter?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar