Advertisement

Annons

Behöver hjälp ang Bokföringsprogram & Hur man skriver ut och skickar

Produkter
(logga in för att koppla)

Weronica Lindholm

Aktiv medlem
Nu är det väl dags att ta steget. Jag behöver hjälp för jag är totalt ny i detta. Sälja bilder.

Bokföringsprogram? Finns gratis har jag hört och det ska vara lätt att hantera.
Sedan hur skriver jag kvitto? Tänkte skicka bilderna i rullar.
Berätta steg för steg för som jag skrev så är jag ny i detta.

En sista fråga måste jag regga mig som egen företagare för att sälja bilder på blommor bara tex
Jag har en hemsida som snart är klar och där tänkte jag ha priser öppna, har fixat företagskonto ändå. Nu ska jag inte bara ha bilder utan jag är även konstnär så jag tänkte även sälja tavlor och ha priser öppna för det på hemsidan. Frågan är måste jag regga mig som egen företagare eller kan jag börja med detta en kortare tid som Hobby och känna av läget innan? Jag vill såklart bli egen, en dröm men jag är ej helt 100 efter min hjärntumöroperation 2011.

Är tacksam för alla svar och all hjälp.

Mvh
Weronica
 
Hej

Skatteverket är den bästa myndigheten som finns och de är väldigt hjälpsamma. I alla frågor som gäller skatt och företagande rekommenderar jag att vända sig till Skatteverket och fråga dem vad som gäller, hellre än att lyssna på folk på forum, för att i möjligaste mån undvika att något blir fel.

Det är mycket att sätta sig in i med ett eget företag, men det är inte alls omöjligt att lära sig.

Om hobbyverksamhet kan du läsa här tex http://www.skatteverket.se/download/18.353fa3f313ec5f91b95213/1369144681479/34411.pdf

Om företagande och f-skatt kan du läsa här tex http://www.skatteverket.se/foretago...registrera.4.58d555751259e4d661680006123.html

En fördel med firma är att du får göra avdrag för dina kostnader. Om man får göra det med hobbyverksamhet vet jag faktiskt inte.

Det finns säkert någon smidig web-lösning för att sälja bilder, men det vet säkert andra än mig mer om.

När det gäller bokföringsprogram så använder jag Visma SPCS enklaste version. Det duger gott till mitt företag. Det har inte faktureringsfunktioner, tidrapportering eller annat lull lull, men funkar som sagt för mig.

Faktura gör man själv tex i Excell eller laddar ner en mall som någon annan har gjort. Det ska framgå vad det är du säljer, vad det kostar och vilken moms du lägger på (25% på allt utom böcker, mat och kultur) och så naturligtvis uppgifter om vad du / företaget heter och hur man betalar. Finns gott om mallar.


Lite information. Ett litet steg på vägen :)

Lycka till!


Björn
 
Hej i vårt lilla företag skriver vi fakturorna i Word. Vi använder helt enkelt den första fakturan vi skrev som mall.

Kraven på enb faktura är inte så stora, men det ska stå organisationsnummer någonstans och meningen "Godkänd för F-skatt". Tänk på att alla fakturor ska vara numrerade i löpande ordningsföljd.

Som bokföringsprogram använder vi ett som heter BLa som är väldigt bra. Vismas är säkert bra det också.

Vi har Nordeas företagspaket, Då får man plus- och bankgironummer och allt sköts på webben. Andra banker har liknande paket.
 

Det var en bra sammanställning! Konstaterar att våra hemsnickrade fakturor har med allt som krävs.

Vill dessutom starkt råda den som startar eget att anlita en redovisningskonsult som hjälper till med bokföring och deklaration. Vi bokför själva men får hjälp med att kolla så allt är rätt och får våra deklarationer gjorda både för firman och våra priata. Det kostar några tusenlappar men det är det definitivt värt. Vi har ett handelsbolag och då behöver man varken revisor eller professionell redovisning men det är en trygghet att ha det. För aktiebolag gäller särskilda regler.
 
Redovisningskonsult

Jag började egna firman med att gå till en redovisningskonsult. Mitt bankkontor (Handelsbanken och ett inte alltför stort kontor) tipsade om lämplig konsult. Kostar några tusen om året men jag tror att han/hon är självbärande genom att se till att utnyttja alla legala möjligheter att begränsa skatten. Jag gör fakturor och dagbok själv och lämnar slutredovisning och deklaration till konsulten.

Hobbyverksamhet? Kolla med skatteverket. Det var så det började för min del. Dom var hjälpsamma och vi kom fram till att egen firma var bäst i mitt fall.
 
Hej Weronica. Läs på ordentligt under nedanstående länkar som går till Skatteverket. Om du ändå är osäker efter att ha läst allt några gånger så kontakta Skatteverket och be att få ett personligt möte med någon Handläggare. Skatteverket har då och då speciella Tema kvällar där de förklarar de olika företagsformerna som finns.

http://www.skatteverket.se/foretago...skildfirma.4.5c13cb6b1198121ee8580002518.html

http://www.skatteverket.se/privat/s...ster/hobby.4.58d555751259e4d661680003940.html

Lycka till med dina ambitioner!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.