Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

behålla kamerans inställningar?

Produkter
(logga in för att koppla)

bulthasse

Aktiv medlem
jag har sedan lång tid tillbaka stört mig på en sak med rawfiler..
När man kör in sina bilder i t.ex lightroom så ser bilderna först precis ut som dom gjorde i kameran, där man ställt in sina egna färprofiler osv, men vips säger de så har programmet laddat klart bilden och då dras all "custominformation" bort och kvar blir en helt obehandlad rawbild. jag förstår ju att det är det som är så fantastiskt med raw att man kan hålla på hur man vill i efterhand, men ibland kan jag känna att inställningarna jag hade i kameran är jsut det färdiga resultat jag vill ha, och tycker då det känns onödigt att behöva dra i alla spkar en gång till i datorn för att uppnå samma sak jag hade fått om jag hade sparat bilden i jpeg..

någon som förstår mig och som har en lösning på detta problem, kanske finns en inställning i lightroom jag inte känner till?

mycket tacksam för svar

Dra i spakarna en gång i lightroom.
Spara som preset.
Använd det presetet t.ex. när du importerar bilder så slipper du pilla på alla.

Vill du att den ska öppnas och se likadan ut som i kameran, så måste du använda kameratillvekarens egen programvara.

Tack för era svar.

har nu fått förklarat av lightrooms grundare att i rawbilderna man tar så ligger en inbakad 72dpi jpeg bild, och de är alltså den man ser i lightroom, sen när datorn laddat klart visas den ritkiga raw filen som ser ut som den alltid gjort bara att kameran visar jpeg bilden i kameran. Kamerans profiler går ej att återskapa helt rätt i tillverkanas egna program till 100%

om det nu va till intresser.. har iaf delat med mig av tillförlitlig info´rmation, dagens goda gärning kan där med strykas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar