Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Begränsa Bildkommentarer

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tar ETT exempel, anonym pool...
Ringer det i klockan, någon?

Sök gärna på anonym pool i forumen, resultatet blir ca 25 trådar, den första från 2004...
 
Här är några förslag som jag sammanställde ur en/några andra trådar och skickade till redax 13/9.

1. Lyft fram utvalda kommentarer (+bilden så klart) till index

2. Hjälpande checklista för den som vill att utveckla sitt kommenterande (exempel på en jättebra tycker jag finns på http://www.wetcanvas.com/forums/showthread.php?t=341323 )

3. Artikeln av Maria Mattiasson om kommentarer kanske kunde få en permanent plats? under gallery/index.htm som exempel?

4. Bort med senast-kommenterade-listan för att främja fördelningen av kommentarerna.

5. In med en extra egen länkning till alla okommenterade bilder som komplement till den lilla ruta som redan finns under dem nu.


Tror absolut inte de ansåg förslagen dumma eftersom David svarade tacksamt, men däremot finns för och motståndare bland medlemmarna till dem, så att genomföra förslagen skulle kanske också leda till än mer diskussioner ändå? Kanske därför det behövs vändas och tänkas på många gånger? (Att slopa senaste kommentarlistan tror jag personligen skulle vara en av de snabbaste vägarna till en bättre fördelning av kommentarerna. Vidare tror jag på kvalité framför kvantitet och därav förslag om hjälpande checklista, framlyftande av artikel etc..)
 
Sen tillägger jag att punkt tre ovan ju genomförts och att den egentligen motsvarar punkt två (även om båda skulle kunna komplettera varandra från olika sidor) så där hände något också:) Synd bara att undersidan galleri.htm fortfarande är lite i skymundan och utan bilder..
 
Splanky skrev:
Står de förändringsbenägna i rätt proportion till alla nyttjare av FS som är nöjda?
Ibland får jag en känsla av att en kategori människor ständigt letar fel.
Istället för att se helheten och acceptera att fullkomlighet på alla plan är en omöjlighet, med så många brukare av FS, som alla har sin synpunkt eller åsikt även om de inte drar den i långbänk.
Det är ungefär som att gå och rösta. Den politik som förts de senaste 100 åren funkar ju, så varför ens gå och rösta? ;-)

Fotosidan är i det stora hela bra, men ibland verkar det som om redax bara slår sig till ro och tror att det kommer att vara så för evigt. För att slippa gnäll och knorr bör man hela tiden vara i takt med användarna, eller till och med steget före. Det är stora krav, men det tycker jag att man kan ställa på en så stor sida.

Annonsmarknaden någon? Hallå? Hur svårt kan det vara att ändra, och är det NÅN som tycker att den funkar bra? Anonym pool var det också ja. Zzzzz.
 
Makten skrev:


Annonsmarknaden någon? Hallå? Hur svårt kan det vara att ändra, och är det NÅN som tycker att den funkar bra? Anonym pool var det också ja. Zzzzz.

Det bästa vore ju om du lämnar in ett förslag på hur annonsmarknaden kan se ut, för att den ska fungera bättre. :eek:)

Anonym pool blir skitbra, för den som vill.
Sen vete katten om bilderna blir så anonyma ialla fall... tänkte lite på om jag lägger in ett porträtt på en viss person så. ;o)))
Att ha valmöjlighet att lägga bilder anonymt eller inte är det bästa tror jag.
 
evalisen skrev:
Det bästa vore ju om du lämnar in ett förslag på hur annonsmarknaden kan se ut, för att den ska fungera bättre. :eek:)
Det har ju avhandlats i ett par trådar redan. Problemet är responsen från redaktionen, inte bristen på förslag.

Anonym pool blir skitbra, för den som vill.
Sen vete katten om bilderna blir så anonyma ialla fall... tänkte lite på om jag lägger in ett porträtt på en viss person så. ;o)))
Att ha valmöjlighet att lägga bilder anonymt eller inte är det bästa tror jag.
Tja, om man också kan kommentera anonymt så kanske du får några brutalsågningar från folk som inte vågar nu också;-) Jag tror att det skulle vara väldigt nyttigt.
 
Konkreta förslag är bra. Men det är ju inte säkert att de annamas. Sökte på "anonyma bildpooler" och drar slutsatsen att det är mycket delade meningar om den idén.

Sen är ju frågan hur sidan drivs.
Arbetar redaktionen på heltid eller mestadels ideellt? Eller rent av bara ideellt?
Skall fotosidan vara demokratisk eller bestämmer de som "äger" sidan helt?
Eftersom väldigt många trivs här och återkommer verkar det som om politiken här har funkat under lång tid :)

Är frustationen så kraftfull över att egna eller andras idéer ej genomförs fullt ut?

Spy galla och gnälla är lätt.
Komma med egne konkreta idéer är svårt. En del här gör det på ett bra sätt.

Har redaktionen motiverat varför de ej hörsammat eller tänt på idéerna t.ex anonyma bildpooler etc etc... ?
 
Makten skrev:


Tja, om man också kan kommentera anonymt så kanske du får några brutalsågningar från folk som inte vågar nu också;-) Jag tror att det skulle vara väldigt nyttigt.

haha
Folk.. pratar du om dej själv eller. ;o)))
Vågar.. skulle jag vara farlig... hmmm..
 
lottawe skrev:
...och redax har ju sagt att det hamnat en bit ner på "att göra" typ.
Jag skulle gärna vilja se den där "att göra-listan". Den verkar ganska tom? Om det fanns en lista så skulle det väl hända saker hela tiden.

evalisen skrev:
haha
Folk.. pratar du om dej själv eller. ;o)))
Vågar.. skulle jag vara farlig... hmmm..
Nej, jag är då inte rädd för att såga. Men du ser ju hur många kommentarer du får på dina bilder. Klart att vissa då inte "vågar" slänga in nån negativ kommentar när bilden fått 50 ovationer. Dessutom verkar det lite slentrian att bara hylla vissa fotografer, om du ursäktar. Att jag inte kommenterar dina bilder alls är för att de inte säger mig något. Men det kanske jag borde framföra;-)
 
elbe skrev:
De mest utjatade med dom här kommentardebatterna är att det finns en handfull "storheter" med brist på egen självkänsla och som känner sej dåligt bekräftade p.g.a. uteblivna kommentarer. Och p.g.a detta vägrar betala för ytterligare medlemskap, avbryter medlemskap, vägrar ladda upp bilder, ständiga krav på röstbegränsningar mm. Patetiskt kort sagt!

Lägg upp era vackra bilder så att andra får se dom istället för att sitta där och gnälla om kommentarer uteblir. Det finns absolut ingen som kan kräva att någon annan ska kommentera just din eller min bild.

Så finns det ju väpnare som med osäkert måttade slag alltid dyker upp till försvar mot allt vad kritik heter... = energimissbruk i stora mått...
Ser du Leif egentligen någon mening med 40-60 superlativ-kommentarer under en & samma bild... & när dessutom en bild ligger under "hård kritik"
... ja då börjar man ju undra varthän FS & dess medlemmar är påväg..?

Våga ge konstruktiv kritik... kompisskapet kan man odla med kaffe & valfritt tilltugg vid sidan av...

Mvh...
 
Gunnlaug skrev:
Så finns det ju väpnare som med osäkert måttade slag alltid dyker upp till försvar mot allt vad kritik heter... = energimissbruk i stora mått...
Ser du Leif egentligen någon mening med 40-60 superlativ-kommentarer under en & samma bild... & när dessutom en bild ligger under "hård kritik"
... ja då börjar man ju undra varthän FS & dess medlemmar är påväg..?

Våga ge konstruktiv kritik... kompisskapet kan man odla med kaffe & valfritt tilltugg vid sidan av...

Mvh...

Ser inget konstigt med att 40-60 fotografer öser superlativer över en och samma bild...bilden är väl värd det bara! Meningen i de får du nog fråga dom som får så många... Själv tycker tag det luktar både avundsjuka och intolerans att jämra sej över det!

Tycker att det är väldigt konstigt att somliga förespråkar begränsningar...det är ju fler kommentarer det ständigt ropas efter!!!

Konstruktiva kommentarer är ju trevligt men det finns många som inte kan skriva de på FS. Har sett åtskilliga med "kommentaruppsatser" som inte tar en gnutta hänsyn till, eller vet ett smack om, bildskaparnas tanke, förutsättningar, kunskap, kulturursprung eller förmåga att tåla kritik. Hellre 40-60 superlativer än en enda "besserwisserkommentar"!

En bra konstruktiv kommentar är kort utmynnar alltid i en utvecklande dialog. (En funktionsförbättring skulle kanske vara att bildskaparens ev svar på en kommentar skulle meddelas kommentatören?)

En utebliven kommentar kan vara lika utvecklande som en konstruktiv.

Massor med superlativ kan vara lika utvecklande som både uteblivna och konstruktiva kommenatrer.

En bild på fotosidan är alltid utvecklande!..oavsett skaparens "nivå"
 
elbe skrev:
Ser inget konstigt med att 40-60 fotografer öser superlativer över en och samma bild...bilden är väl värd det bara! Meningen i de får du nog fråga dom som får så många... Själv tycker tag det luktar både avundsjuka och intolerans att jämra sej över det!

Tycker att det är väldigt konstigt att somliga förespråkar begränsningar...det är ju fler kommentarer det ständigt ropas efter!!!

Konstruktiva kommentarer är ju trevligt men det finns många som inte kan skriva de på FS. Har sett åtskilliga med "kommentaruppsatser" som inte tar en gnutta hänsyn till, eller vet ett smack om, bildskaparnas tanke, förutsättningar, kunskap, kulturursprung eller förmåga att tåla kritik. Hellre 40-60 superlativer än en enda "besserwisserkommentar"!

En bra konstruktiv kommentar är kort utmynnar alltid i en utvecklande dialog. (En funktionsförbättring skulle kanske vara att bildskaparens ev svar på en kommentar skulle meddelas kommentatören?)

En utebliven kommentar kan vara lika utvecklande som en konstruktiv.

Massor med superlativ kan vara lika utvecklande som både uteblivna och konstruktiva kommenatrer.

En bild på fotosidan är alltid utvecklande!..oavsett skaparens "nivå"

Din prolog är en grav simplifiering av dom problem som i denna tråd & annorstädes målas upp...

Ja en begrännsning av både bilder & kommentarer vore på sin plats... men framför allt, så vore det j-vligt glädjande om folk inte bara stod på led & rapade efter i sina urvattnade hyllningsglosor under en & samma bild... det blir i längden förbenat tjatigt... för att inte säga patetiskt...
bryt kön i stället...
Det har tidigare i liknande trådar skrivits spaltmetrar om sk, Röstfiske, KFIB, Skitkommentarer mm mm... & jag vidhåller att möjligheterna som FS ger & skapar, missbrukas mer eller mindre medvetet av en hel del medlemmar här på FS... är du sist i säng & först upp i ottan för att utfordra jycken... ja då har du en dreglande gåfot-bästis för livet...

Sedan har vi det här med poolen Hård Kritik...
Den som lägger upp en bild i brutalpoolen måste väl i ärlighetens namn förvänta sig konstruktiv kritik..? Eller kan det vara så att fotografen helt enkelt blivit så ryggdunkat förblindad av sin egen förträfflighet, att hon/han helt enkelt inte kan ta en hård nypa av konstruktivitet när den dyker upp ..?


Mvh...
 
Gunnlaug skrev:
Din prolog är en grav simplifiering av dom problem som i denna tråd & annorstädes målas upp...

Ja en begrännsning av både bilder & kommentarer vore på sin plats... men framför allt, så vore det j-vligt glädjande om folk inte bara stod på led & rapade efter i sina urvattnade hyllningsglosor under en & samma bild... det blir i längden förbenat tjatigt... för att inte säga patetiskt...
bryt kön i stället...
Det har tidigare i liknande trådar skrivits spaltmetrar om sk, Röstfiske, KFIB, Skitkommentarer mm mm... & jag vidhåller att möjligheterna som FS ger & skapar, missbrukas mer eller mindre medvetet av en hel del medlemmar här på FS... är du sist i säng & först upp i ottan för att utfordra jycken... ja då har du en dreglande gåfot-bästis för livet...

Sedan har vi det här med poolen Hård Kritik...
Den som lägger upp en bild i brutalpoolen måste väl i ärlighetens namn förvänta sig konstruktiv kritik..? Eller kan det vara så att fotografen helt enkelt blivit så ryggdunkat förblindad av sin egen förträfflighet, att hon/han helt enkelt inte kan ta en hård nypa av konstruktivitet när den dyker upp ..?


Mvh...

En epilog då...

Det är lika frivilligt att läsa kommentarer som att skriva och, ja...hunden ÄR människans bästa vän...

Ha de!
 
Är ny i forumet och det enda jag har reagerat över är att så få kommentarer delas ut. Verkar som att man måste vara expert för att kunna kommentera. Jag kommer använda mottot - bättre en kommentar än ingen alls! Antar att alla tycker nåt oavsett motiv och kvalitet? Har nu själv lagt ut min första bild och väntar på spänning om jag är lyckligt lottad - dvs en som får kommentarer :)

Jäkligt bra sida för övrigt! Har lärt mig massor! Tack alla!
 
jsodra skrev:
Är ny i forumet och det enda jag har reagerat över är att så få kommentarer delas ut. Verkar som att man måste vara expert för att kunna kommentera. Jag kommer använda mottot - bättre en kommentar än ingen alls! Antar att alla tycker nåt oavsett motiv och kvalitet? Har nu själv lagt ut min första bild och väntar på spänning om jag är lyckligt lottad - dvs en som får kommentarer :)

Jäkligt bra sida för övrigt! Har lärt mig massor! Tack alla!

Läser jag din profil tycker jag mig kunna utläsa att du är i startgroparna för en mycket trevlig hobby - då är FS det bästa som finns i det här landet. Man får en kickstart och det finns mycket kunskap att hämta från andras bilder och i forumen.

Men har man hållit på några år är FS numera i princip oanvändbar. T.o.m "hård-poolen" är saboterad, den är helt nerlusad med slätstrukna ååå-vad-fiiin-kommentarer.
Kvar är kanske några intressanta trådar i forumen. Visst finns bilderna också kvar men fungerar inte bildkritiken blir det urvattnat.

Symptomatiskt är att första sidan numera heter "Sveriges största fotocommunity". F*n, jag blir snudd på förbannad på hur man lyckats sänka ett så stolt, ambitiöst och välfungerande slagskepp som den här sajten en gång var :/

/Johan
 
hansen2 skrev:
Läser jag din profil tycker jag mig kunna utläsa att du är i startgroparna för en mycket trevlig hobby - då är FS det bästa som finns i det här landet. Man får en kickstart och det finns mycket kunskap att hämta från andras bilder och i forumen.

Men har man hållit på några år är FS numera i princip oanvändbar. T.o.m "hård-poolen" är saboterad, den är helt nerlusad med slätstrukna ååå-vad-fiiin-kommentarer.
Kvar är kanske några intressanta trådar i forumen. Visst finns bilderna också kvar men fungerar inte bildkritiken blir det urvattnat.

Symptomatiskt är att första sidan numera heter "Sveriges största fotocommunity". F*n, jag blir snudd på förbannad på hur man lyckats sänka ett så stolt, ambitiöst och välfungerande slagskepp som den här sajten en gång var :/

/Johan

Aha.. jo helt klart har nybörjare ett annat behov än de med erfarenhet. Förstår din poäng helt klart.
 
jsodra skrev:
Är ny i forumet och det enda jag har reagerat över är att så få kommentarer delas ut.


Välkommen till FS.


Mitt tips är att läs artiklar och testa ta många bilder på samma motiv från olika vinklar med olika inställningar. Skicka sedan in till FS bara det bästa om du önskar kommentarer.

Många är kräsna här och oftast får bara de bästa bilderna kommentarer eller de som är mest kända tyvärr.

Exempelvis är det få fina solnedgångar som får kommentarer eller tips på förbättringar, fast attt de och många andra bilder förtjänar bättre.


MVH Ingemar
.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.