Annons

Begränsa bilder till 10x15 (211st)

Produkter
(logga in för att koppla)

Gusten_

Medlem
Tjo!
Skall leverera en skiva med bilder (211st) från ett bröllop.
Men de skall själva bara kunna framkalla i 10x15 format, förstoringar vill jag de skall beställa genom mig.

Min fråga är alltså: Finns det något snabbt smidigt sätt att komprimera bilderna på?
Eller får man beskära bilderna en & en?

Tack på förhand!
 
Tjo!
Skall leverera en skiva med bilder (211st) från ett bröllop.
Men de skall själva bara kunna framkalla i 10x15 format, förstoringar vill jag de skall beställa genom mig.

Min fråga är alltså: Finns det något snabbt smidigt sätt att komprimera bilderna på?
Eller får man beskära bilderna en & en?

Tack på förhand!

Svaret är att det finns en mängd sätt att lösa det på. Här är två:

Har du Lightroom kan du ställa in allt i samband med exporten.

Har du Photoshop kan du skapa ett makro som hanterar processen åt dig.
 
Jag har nu lyckats fixa ett makro som beskär mina bilder. Men nu är frågan vilket upplösning är bra till 10x15 och som inte går att printa tex 20x30 med?=)
 
Jag har nu lyckats fixa ett makro som beskär mina bilder. Men nu är frågan vilket upplösning är bra till 10x15 och som inte går att printa tex 20x30 med?=)
Ska de skicka in dina 10x15 bilder till ett vanligt labb, så printas de i 300 ppi. Vill du att de ska få fina småbilder, så ger du dem färdigskärpta bilder i format 1770 x 1180 px. En sådan bild kan däremot interpoleras till hyfsade 20x30 cm utan någon större kvalitetsförlust.

Vill du jävlas med dem får du således ge dem ännu mindre bilder som fungerar att interpolera upp till 300 ppi och 10x15 cm (det gör labbet när de får bilderna), men som inte blir så bra om de beställer större. Men du ger dem då också sämre kvalitet i 10x15 än vad du kan åstadkomma.

Ärligt talat begriper jag inte vad du håller på med. Ge dem webbilder och låt dem beställa papperskopiorna via dig om du tvunget vill ha kontroll på vad de gör med dem eller ge dem printfärdiga 10x15 bilder som de får göra vad de vill med. Allt annat verkar oseriöst.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.