** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

beggade skräpobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

onemin

Aktiv medlem
var på myrorna idag och hittade ett väldigt litet objektiv vid namn Lumicon Telephoto 38 mm.
någon som vet vad ett sådant ska sitta på?
hursomhelst, jag ville testa det och meckade ihop följande konstruktion för att få det att funka med min d50.
jag kan inte mkt om fototeknik, men det visade sig att objektivet funkade bra väldigt bra som macro-objektiv. eller?

Bilagor

• nyttobjektiv.jpg
    nyttobjektiv.jpg
    32.1 KB · Visningar: 798
en till.

priset var förövrigt det mest fördelaktiga. 45 kr.

Bilagor

• 6.jpg
    6.jpg
    33.3 KB · Visningar: 790
Snyggt jobbat. Prova också att vända optiken bakåfram, det kan ev ge bättre skärpa i närområdet.

Objektiv från förstoringsapparater kan omvandlas till fina makroobjektiv med samma metod som du just använt.

filmkamera kan det vara ja. det skulle förklara en del. fast har filmkameraobjektiv bländare?

ska testa att vända på det. nu är skärpan väldigt knepig att få till bra.

Om du får fokus på oändligt med optiken, så kan du lätt göra en egen Lensbaby, alltså ett tiltobjektiv. Risken är dock att du får mycket bättre bildkvalité än vad köpoptiken ger..och du slipper fartränderna.

Håll den bara framför kameraspegeln och titta i sökaren. Om optiken är utanför kamerahuset och du kan fokusera på saker långt bort, då funkar det.

Skyddslock till kameran kan du ha som bajonettfäste, skär ut ett lämpligt hål. Sen behöver du bälgmaterial, t.ex bit från en svart sopsäck till att börja med. Gummi av nåt slag till den färdiga konstruktionen, kanske.

Mitt hemmabygge
Bild med extrem tilt och vinjettering
Lite mer subtil tilt
Nattfoto, går nätt och jämt
..och min senaste lensbaby :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar