ANNONS
Annons

Begagnat 35-70/2.8 el D70 kitobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

dow

Avslutat medlemskap
Hejsan!
Jag står i valet och kvalet att köpa min första Nikon Dslr, och har bestämt mig för en D70s. Jag är alltså nybörjare på systemkameror, men med ett stort fotointresse i övrigt.

Jag funderar lite på objektiv. Jag tänker nöja mig med ett objektiv till att börja med, och sedan köpa till ytterligare när jag märker av att det finns ett behov och vet vad jag vill ha. Kitobjektivet till D70 har ju fått bra recensioner och verkar vara prisvärt, men jag har fått ett erbjudande om ett begagnat Nikkor 35-70mm/2.8 för ungefär samma pris som kitobjektivet. Jag fick det förklarat för mig att det begagnade objektivet ser använt ut, men att glasen är i perfekt skick, och att det inte är sämre att hantera än ett nytt.

Kitobjektivet har ju större zoomomfång, men vad jag förstår skall Nikkor 35-70mm/2.8 vara ett riktigt kanonobjektiv. Användningsområdet för objektivet är tänkt att vara "allt i allo" men kanske mer betonat på porträtt, stadsmiljöer och "gatufoto".

Jag vet att det inte är en lätt fråga, men jag undrar helt enkelt vad ni tror och tycker? Skall jag satsa på kitobjektivet eller det andra? Är det kanske någon här på forumet som äger båda och har en uppfattning om skillnaderna?

Mvh
Alexander
 
35mm ger ingen vidvinkel alls. Därför tycker jag inte att det är något bra "alltiallo"-objektiv, även om det är ett bra objektiv i övrigt.
Jag skulle uppleva det som klart begränsande, men om DU skulle uppleva det så är ju eg bara du som kan svara på. Vilka brännvidder har du använt mestadels tidigare? 35mm ger motsvarande 52mm i småbildsformat, vilket är betydligt sämre vidvinkel än din Coolpix 7900 har, tex.

Om du inte tror du ha användning för dessa kortare brännvidder så är 35-70:n inte något dumt val.
 
Hej, Tack för det snabba svaret!
Jag är medveten om att det är begränsande. Jag kan inte svara på hur begränsande jag tycker att det skulle vara. Min tanke var lite att om 35-70 är ett kvalitetsmässigt mycket bättre objektiv, så kanske jag skulle satsa på det och sedan komplettera med ett vidvinkel.

Värt att nämna är att min budget är ganska liten. Jag är alltså ute efter mest 'bang for the buck' s.a.s. :)
 
Hur 35-70 är i förhållande till 18-70:n har jag inte tillräckligt med erfarenhet av 35-70:n för att kunna säga riktigt. 18-70:n är mycket bra och ligger inte långt efter 17-55/2.8 vad gäller skärpa (vissa tester visar tom att den är bättre i vissa områden), men lämnar ju en del att önska vad gäller byggkvalitet och så, om man jämför.

Har du för avsikt att köpa en vidvinkel senare så... Den extra ljusstyrkan är ju inte dum att ha, tex.
 
18-70
Det är inget felalls på 35an.
Fin optik, har den själv.
MEn jag använder film och DÅ är det ett allroundobjektiv.

Digitalt, nej för lite vidvinkel.
 
Jag skulle alla gånger välja det ljusstarkare objektivet. Men jag är en sån som nästan aldrig fotar med blixt. Med bländare 2,8 kan du också få kortare skärpedjup, vilket gör mjuka och fina bakgrunder till porträtt.

En tanke till bara... har du tittat på Sigma 18-50 2.8? Jag köpte en sådan till min D70 och är hittills mycket nöjd. Motsvarande Nikkor kostar 10.000 _mer_....
 
Hejsan. Jag har nästan bestämt mig för 35-70 och komplettera med vidvinkel. Tack Anna för tipset om sigman!

Kul att få så många svar en sen natt, tack för all hjälp!
 
Omm du satsar på riktig vidvinkel, alltså typ 12-24 så tycker jag att du gör rätt.

Du vet att kitobjektivet brukar säljas för drygt 2000kr beg?
 
Hej Erik
Jo jag är medveten om det, och det är ungefär samma pris som jag får betala för 35-70mm/2.8. Jag tänkte som så att jag helt enkelt testar 35-70, och gillar jag det inte så säljer jag det och byter mot ett begagnat kitobjektiv. Vad gäller vidvinkel så är jag väldigt inne på Tokina 12-24, Det känns förvisso lite tråkigt att ha ett glapp 24-35, men jag tror att jag kan leva med det.
 
Då tycker jag att du tänker rätt.

& det går att lägga till en ljusstark fast 28, det blir väl som en normal har jag för mig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.