Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Begagnade objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

floff

Medlem
Går i tankar om att handla objektiv till min F55. Eftersom jag är student är nytt inte att tänka på. Men hur vet jag då vilka objektiv som passar när jag kollar på begagnade exempelvis på tradera.com?

Räcker det med att det är ett Nikkor eller gjort för Nikon?
Huruvida det är manuellt eller autofokus spelar ingen roll.

Alla Nikon AF och alla tredjepartslinser för Nikon AF. F55 klarar dock inte av att mäta ljuset med fler än en handfull manuella linser.

Så om jag bestämmer mig för en manuell måste jag skaffa en separat ljusmätare alltså?

Är inte så haj på detta... än.

Om jag har förstått det hela så funkar det ungefär såhär:

På både manuella och AF-objektiv finns en liten klack som talar om för kameran vilken största bländare objektivet har. Detta för att kameran ska veta vad den mäter ljuset med så att den har något att referera emot.

AF-objektiven berättar detta även på elektisk väg för kameran. De moderna kamerahusen (F55, F65, F75, F80 och kanske nåt mer?) har för att spara pengar inte mojängen som mekaniskt känner av klacken på objektivet utan förlitar sig helt på det elektriska. Därför vet inte kameran vad som händer om du hänger på ett manuellt objektiv som inte har något elektriskt i sig.

Manuella objektiv passar dock rent mekaniskt i bajonetten (i de allra flesta fall) så har du en extern ljusmätare ska det gå bra att fotografera med dem ändå. Fast bara i manuellt läge såklart.

Lycka till!
/Tomas, traderafrälst :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar