Annons

Begagnad - garanti?

Produkter
(logga in för att koppla)

danteman

Medlem
Är det någon som har koll på garantier och vad som gäller då man köper begagnat? är det alltid bara den som köper det nytt som har garanti? eller följer den med? har olika tillverkare kanske olika regler? Någon som vet hur det är med Sigma?

/Daniel

Jag har fått ett Sigma-objektiv garantirepat även fast jag köpt det begagnat. De frågade inte ens om det fast det stod ett annat namn på originalkvittot.

Men skulle frågan komma upp så är det ju bara att säga att han/hon på kvittot är din kompis och att ni sambeställde för att spara på fraktkostnaden.

Svårt att motbevisa detta.

DaMoose skrev:
Jag har fått ett Sigma-objektiv garantirepat även fast jag köpt det begagnat. De frågade inte ens om det fast det stod ett annat namn på originalkvittot.

Men skulle frågan komma upp så är det ju bara att säga att han/hon på kvittot är din kompis och att ni sambeställde för att spara på fraktkostnaden.

Svårt att motbevisa detta.

Garantin gäller väl produkten i sig och då spelar det väl ingen roll vem som äger den om kvitto (garantisedel) kan visas upp.

Har ett svagt minne av att detta (Inte just objektiv i det fallet) varit uppe i Plus med Sverker och att det faktiskt är så att garantier inte gäller när varan väl sålts en gång. Dvs garantin är en del av "överenskommelsen" med kunden som köper varan ny. Detta hindrar så klart inte företag att erbjuda reperationer på garantin i alla fall, de kollar sällan legitimation när man lämnar in något.

/H

Garanti och garanti, det är ju skillnad på den lagstadgade "garantin" som tillverkare är ålagda att ge på en ny vara. Denna är ju knuten till varan i sig. Men sen är det ju så att många har generösare garantiregler än vad lagen kräver, och då är det ju handlaren som bestämmer vem och hur denna ska gälla. Men ansvaret för att varan är schysst faller inte för att varan byter ägare.

Jag fick svar från Tura Scandinavia som har hand om garantier för Sigma. Där spelar det iaf ingen roll om man köpt det nytt eller inte. Bara man har orginalkvittot kvar så att de kan se inköpsdatum.
Som Henrik skrev så har jag också ett svagt minne av att garanti på vissa varor bara gäller för nyköp, men inte så i detta fallet då.
Någon som vet om detta är generellt för "alla" kamera-/objektivmärken?

Japp, där så att garantin är knuten till den som köper varan ny. Den följer alltså inte med vid försäljning vidare!

MEN, många tillverkare bryr sig inte om detta,

mange78 skrev:
Japp, där så att garantin är knuten till den som köper varan ny. Den följer alltså inte med vid försäljning vidare!

MEN, många tillverkare bryr sig inte om detta,

Eftersom garantin är ett avtal så är det avtalsvilkoren dvs garantivilkoren som reglerar hurvida garantin gäller om varan säljs vidare eller inte.

Både Sigma och Nikon har garantier som upphör at gälla om man säljer sin pryl.

Om verkstaden bryr sig om det är en annan femma...

Garanti eller inte. Du har enligt lag alltid rätt att få felet fixat om det är bevisat att det fanns vid leverens. Detta är ju vad vi i gemen också betraktar som en sorts garanti, och denna del går inte att förhandla bort.
Här finns en ganska lättläst introduktion till vad garanti är och innebär:

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1674&lngArticleId=125

Och för er som inte orkar följa länken så gäller alltså detta om man inte har någon avtalsrättslig garanti:

Om du inte har fått någon garanti, eller om garantitiden gått ut:

Enligt konsumentköplagen har du sedan den 1 april 2005 tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Den nya lagen gäller för varor och tjänster som du köpt den dagen eller senare. För varor och tjänster som du köpt före den 1 april 2005 gäller fortfarande två års reklamationstid. Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder alltså inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början.

Enligt konsumentköplagen är det säljaren som ska kunna visa att ett fel som upptäcks inom sex månader från köpet inte var ursprungligt. Undantag från regeln görs när det är oförenligt med felets eller varans art att tillämpa sexmånadersregeln.

Med "felets art" menar man sådana fel som man inte rimligen kan hävda har funnits redan vid köpet, exempelvis fel som beror på olyckshändelser eller fel som du själv orsakat. "Varans art" kan till exempel syfta på varor som inte håller i sex månader, som färskvaror eller slitna begagnade varor.

casting skrev:
Garanti eller inte. Du har enligt lag alltid rätt att få felet fixat om det är bevisat att det fanns vid leverens. Detta är ju vad vi i gemen också betraktar som en sorts garanti, och denna del går inte att förhandla bort.
Här finns en ganska lättläst introduktion till vad garanti är och innebär:

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1674&lngArticleId=125

Och för er som inte orkar följa länken så gäller alltså detta om man inte har någon avtalsrättslig garanti:

Om du inte har fått någon garanti, eller om garantitiden gått ut:

Enligt konsumentköplagen har du sedan den 1 april 2005 tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Den nya lagen gäller för varor och tjänster som du köpt den dagen eller senare. För varor och tjänster som du köpt före den 1 april 2005 gäller fortfarande två års reklamationstid. Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder alltså inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början.

Enligt konsumentköplagen är det säljaren som ska kunna visa att ett fel som upptäcks inom sex månader från köpet inte var ursprungligt. Undantag från regeln görs när det är oförenligt med felets eller varans art att tillämpa sexmånadersregeln.

Med "felets art" menar man sådana fel som man inte rimligen kan hävda har funnits redan vid köpet, exempelvis fel som beror på olyckshändelser eller fel som du själv orsakat. "Varans art" kan till exempel syfta på varor som inte håller i sex månader, som färskvaror eller slitna begagnade varor.

Problemet är att den lagen gäller mellan näringsidkare och konsument. Den går inte att tillämpa mellan 2 konsumenter (som det blir om man köper begagnat av en privatperson).

En vara där jag vet att det är tji att få ut något på garantin om du köpt den begagnad är barnvagnar. Där är tillverkarna och deras återförsäljare stenhårda. Anledningen är ju såklart att bromsa försäljningen av begagnade vagnar. Tycker mig minnas att det var just barnvagnar som Sverker tog upp som exempel också.

Tur att fotobranschen verkar ha en sundare syn på vad man bör göra för sina kunder.

Jag har nyligen köpt en kamera (Nikon, begagnad men ej använd) som har 10-11 mån kvar av sin garantitid. Dock är den inköpt i tyskland.

Fungerar garantin även i Sverige?
Vad händer om den skulle vara stendöd en dag?
Var ska man vända sig?

Hannese skrev:
Jag har nyligen köpt en kamera (Nikon, begagnad men ej använd) som har 10-11 mån kvar av sin garantitid. Dock är den inköpt i tyskland.

Fungerar garantin även i Sverige?
Vad händer om den skulle vara stendöd en dag?
Var ska man vända sig?

Ska man vara noga så gäller den inte dig som 2:a ägare.

Står det inget namn på kvittot från tyskland så kan dom ju inte eta att den är köpt begagnad.

Har du kvitton i ordning så vänder du dig till Nikon (adress och telefon hittar du på www.nikon.se).

Efterssom elektronikprylar ofta figurerar som "årets julklapp" så kan jag inte tänka mig att nån handlare vägrar reparera varan på så lösa grunder som "felaktiga" namnunderskrifter.

Ser man ut som en uteliggare och kommer in med en sliten och sönderrepad eos 5D i butiken, så kanske det finns en mikroskopisk risk att handlaren vägrar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar