Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Begagnad Canon pris?
- Trådstartare Honkamaa
- Start datum
Johan K
Aktiv medlem
Jag köpte en EOS-5 från Lasses Fotofynd för c:a 3 veckor sedan. Den var i toppskick och det satt ett verikalgrepp på den. Priset var 5500:- och det tyckte jag var rätt bra. Då fick jag lite garanti också.
Här är länken, jag tror att han har några kvar.
http://home.swipnet.se/~w-116753/
Du får ju med en optik så någonstans mellan 5000-5500:- borde vara rätt OK.
Finns säkert billigare, men någongång måste man ju bestämma sig för att slå till.
// Johan //
Här är länken, jag tror att han har några kvar.
http://home.swipnet.se/~w-116753/
Du får ju med en optik så någonstans mellan 5000-5500:- borde vara rätt OK.
Finns säkert billigare, men någongång måste man ju bestämma sig för att slå till.
// Johan //
Gunnar Persson
Aktiv medlem
Jag skulle vilja påstå att en "inte mycket använd" EOS 5 med optik, för 5000-6000 kr är ett fynd och inget att tveka på.
VH
VH
Honkamaa
Aktiv medlem
Nu är affären så gott som i hamn och jag har inte oväntat en del funderingar jag kan dela med mig av.
En Canon EOS 5 med Canon 28-105/3,5-4,5 USM objektiv samt vertikalgrepp. Kameran och objektivet är i nyskick, bara fotat cirka 20 rullar med, men glaset på blixten är sprucket.
Detta till priset av 5000:-, har inte så bra koll på priset men jag är väl inte grundlurad?
Nu behöver jag ett nytt glas till blixten? Kan jag köpa det hos en vanlig fotohandlare eller måste det beställas från nån riktigt Canon-specialhandlare?
Nu till objektivet! Som jag förstår det är det ett hyfsat objektiv jag får med och jag bör väl klara mig en bit på det. Men jag är sugen på ett fast objektiv med mer vidvinkel, typ kring 24 kanske och ljuskänsligare ex. 24/2.8. Vad rekommenderar ni i det fallet? Canon eller någon pirat? Är det dumt att köpa ett sådant objektiv när man har vidvinkel ner till 28 mm på sin zoom?
Eller kasnke ska jag satsa på en zoom typ 19-35/3.5-4.5 fast då förlorar jag både ljusstyrka och kvalite?
Jag känner inte något behov av brännvidder långt över 105 tror jag men jaghar läst att mitt 28-105 inte är så bra kvalitativt i de över regionerna (över 70 mm), kasnke bör jag köpa ett fast objektiv typ 105/2.8 också, men det verkar kanske lite dumt? Nåväl, det blir nog bra
En Canon EOS 5 med Canon 28-105/3,5-4,5 USM objektiv samt vertikalgrepp. Kameran och objektivet är i nyskick, bara fotat cirka 20 rullar med, men glaset på blixten är sprucket.
Detta till priset av 5000:-, har inte så bra koll på priset men jag är väl inte grundlurad?
Nu behöver jag ett nytt glas till blixten? Kan jag köpa det hos en vanlig fotohandlare eller måste det beställas från nån riktigt Canon-specialhandlare?
Nu till objektivet! Som jag förstår det är det ett hyfsat objektiv jag får med och jag bör väl klara mig en bit på det. Men jag är sugen på ett fast objektiv med mer vidvinkel, typ kring 24 kanske och ljuskänsligare ex. 24/2.8. Vad rekommenderar ni i det fallet? Canon eller någon pirat? Är det dumt att köpa ett sådant objektiv när man har vidvinkel ner till 28 mm på sin zoom?
Eller kasnke ska jag satsa på en zoom typ 19-35/3.5-4.5 fast då förlorar jag både ljusstyrka och kvalite?
Jag känner inte något behov av brännvidder långt över 105 tror jag men jaghar läst att mitt 28-105 inte är så bra kvalitativt i de över regionerna (över 70 mm), kasnke bör jag köpa ett fast objektiv typ 105/2.8 också, men det verkar kanske lite dumt? Nåväl, det blir nog bra
befl
Aktiv medlem
Jag önskar jag hade gjort det fyndet med någon av mina eos5r.
En fundering angående glaset på blixten är att dels kolla priset men i stället försöka hitta en tillbehörsblixt i stället.
Själv har jag aldrig använt den inbyggda blixten utan använder mig av lösa blixtar.
När det gäller optiken så ska du nog titta på mindre brännvidder och även ta en liten funderare på att komplettera med ex. ett fast 500 mm med ljusstyrka 1,8. Ett begagnat får du för runt 1000:-.
Benny
En fundering angående glaset på blixten är att dels kolla priset men i stället försöka hitta en tillbehörsblixt i stället.
Själv har jag aldrig använt den inbyggda blixten utan använder mig av lösa blixtar.
När det gäller optiken så ska du nog titta på mindre brännvidder och även ta en liten funderare på att komplettera med ex. ett fast 500 mm med ljusstyrka 1,8. Ett begagnat får du för runt 1000:-.
Benny
Honkamaa
Aktiv medlem
Tack för tipsen! Japp ett 20/1.8 låter mycket intressant. Likaså ett 50/1.8 (för du menar väl 50 mm och inte 500 mm antar jag ). Jag kommer fota en hel del actionbilder, skidåkning/snowboard samt forspaddling bl.a. och behöver därför ljusstarka objektiv. Ett 50/1.8 är kanske ett "grundobjektiv" för en actionsport/äventyrsfotograf? Antar att generellt så är inte enda fördelen med det fasta objektivet att det är ljusstarkare utan också att det ger bättre kvalite på bilderna.
Jeppe
Aktiv medlem
befl skrev:
....komplettera med ex. ett fast 500 mm med ljusstyrka 1,8. Ett begagnat får du för runt 1000:-.
Benny
Snälla.. visa mig var det finns
F'låt.. det så bara så himla roligt ut.
Japp ett fast 50/1.8 är bra att ha i väskan när ljuset försvinner..
johanh
Aktiv medlem
Eftersom du frågade om en ljusstark vidvinkel vill jag som Jesper rekommendera Sigmas. Jag köpte själv 24mm varianten, har aldrig varit så nöjd med ett objektiv.
Jag har aldrig använt 28-105 själv, men har sett bilder tagna med det och tycker inte det verkar särskilt skarpt.
5000 är ett bra pris, särskilt eftersom du fick med V-greppet också.
Jag har aldrig använt 28-105 själv, men har sett bilder tagna med det och tycker inte det verkar särskilt skarpt.
5000 är ett bra pris, särskilt eftersom du fick med V-greppet också.