Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

begagnad 6x6

Produkter
(logga in för att koppla)

pgy

Aktiv medlem
Hello!

Jag är lite sugen på att skaffa en mellanformatare i formatet 6x6.

Finns det någon sådan som man kan köpa begagnad till en bra penning?
Vad rekommenderar ni?

Tack!
 
Bra penning?? Det vill säga?? Vad sägs om en Rolleicord eller någon motsvarande TLR för en tusenlapp?
 
jag kommer att plåta mest natur, porträtt (ej i studio), bilder på stan osv. Allt i svart/vitt. Alltså stillastående motiv. Jag vill dock inte vara beroende av stativ.

Max 4-5000.
 
Då tycker jag du ska känna på en Rollie (flex/cord) Rolleiflex:en är dyrare, men lite bättre, men enligt mig har den skärperatten på fel sida!
 
Håller med om att en tvåögding kan vara något att satsa på, speciellt om du vill slippa stativ. De har ju ingen rörlig spegel som orsakar vibrationer och i kombination med kameran i rem runt halsen på magen blir det riktigt stabilt.

Förutsatt att du nöjer dig med normalobjektivet alltså.
 
Om du kan tänka dig att lägga ut 4-5kkr så har du råd med en begagnad SLR (typ Hasselblad). Fördelen är möjligheten till utbytbara objektiv och utbytbara filmmagasin. Följdfrågan blir då om du har råd att utnyttja den möjligheten.
 
råd? kanske!
intresserad? nej, jag tror inte det.

jag vill ha ett hus med normalobjektiv och ett magasin.

vilken h-bladare kan man få för 4-5 papp?
 
billigaste bladaren: en 500 c från 57-69 för 2.500:- utan bytt mattskiva, magasin c-12 för 1.000:- och 80mm normal, 2.500:- =6.000:- kanske lite billigare om det är mycket slitet, men det fungerar perfekt, de flesta av mina kvadratiska bilder är tagen med en sådan gammal svensk traktor, men ska jag på fest och vill ha en lätt kamera över axeln, så blir det rollie!
 
Jag har sett flera kompletta Hasselbladare i den prisklassen. Då pratar vi kanske inte om några unga maskiner. Det brukar snarare röra sig om välvårdade arbetshästar.

Samtidigt ska du inte lockas alltför mycket av namnet Hasselblad även om de gör trevliga kameror. Det låter på din beskrivning som om en TLR fyller dina behov. Du kan hitta allt från billiga ryska kopior (typ Lubitel) från några hundralappar till riktiga pärlor som kostar därefter.
 
Äldre Rollei har väldigt mörka sökare. Dessutom har ofta slutaren beckat ihop vilket kräver dyr rengöring. Kolla noga före köp!
Rolleiflex från (60)-70-80-talen är mycket bra men blir dyrare.
Yashica-44 är ett bra japanskt alternativ.
Seagull gjorde en billig variant, något bättre än Lubitel.
 
Jörgen skrev:
Du kan hitta allt från billiga ryska kopior (typ Lubitel) från några hundralappar till riktiga pärlor som kostar därefter.
Jag kanske bör tillägga att du givetvis får vad du betalar för. Jag har själv en Lubitel. Den är rolig men det är ''omöjligt'' att ställa in skärpan på något som är närmare än oändligheten :)
 
Varför inte prova en gammal Ziess Ikon. Jag köpte en för 70 :- i mycket fint skick. Bilderna som jag tog med den blev mycket bra. De fel (lite oskarpt ibland)som kan tänkas finnas i bilderna får skyllas på mig då det är första gången jag tar kort med en så pass enkel kamera. För det pris jag betalade är jag helnöjd!

Bilderna finnas att beskådas på min hemsida (http://fredrik.o.lindas.sida.nu) Gå till fotoalbum och leta upp rubriken (Kort tagna med Zeiss Ikon...)
 
Själv köpte jag en Adox golf folding camera billigt för ett par veckor sedan. Drog igenom en rulle Portra 160 NC för att kolla skärpa, slutartider, och i möjligaste mån exponering ( ja ja jag vet diafilm.... )

Resultatet?

Kraftig vinjettering på 4,5 därefter avtagande. Vid 11 och 16 syns den inte. Objektivet, ett Steinheil Munchen Cassar 75mm 1:4,5 var överanskande skarpt. På kopiorna, som i o försig bara var 15x15, saknades detaljer som fanns med på negget! Kanske ni som testat mellanformat tidigare är vana vid, men jag blev överaskad när jag såg kvaliten!

Nu är jag sugen på en Mamiya 6 så fotoarbetet går lättare än med min Adox. Den är lite långsam för porträtt...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.