Annons

begagnad 6x6

Produkter
(logga in för att koppla)
Adox golf folding camera?? Det låter som en bälgkamera... De är också roliga men de kan ha problem med bälgen (hörde jag svart eltejp?) och dessutom brukar det vara svårt att fokusera med dem.
 
Kanske ingen kamera jag rekomenderar till den som ska plåta mycket eller situationer som kräver åtminstone någorlunda snabbhet.

Men eftersom kam ändå ska blända ner för skärpa och vinjettering så får man ju skärpedjupet på köpet så att säga. Jag ska scanna en bild jag tog idag så får ni se att det blir nåt.

Min kamera har en mätsökare, ej kopplad så arbetgången är följande.

1. mäta avstånd i mätsökarens fönster
2. ställa exponering, tid och bländare förståss
3. ställa fokus, beroende på nerbländning
4. spänna slutaren ( lätt att glömma )
5. Ta bilden
6. Öpnna luckan för att se filmen och sen mata fram.

Exponeringen får man gissa sig till. Jag försöker med den så kallade sunny sixteen regeln och överexponerar därtill. Hoppas det funkar på sv/v C41 film.
 
lignell skrev:
Det är en Zeiss Ikon Nettar 518/16 tillverkad 1958-59.

Jah, en sådan köpte jag också i söndags... 30:- på en auktion... :)

Har inte hunnit att titta på den än men skall göra det snart... När jag kollar på Fredriks bilder så verkar det som ett bra kamera...

Fredrik, berätta gärna mer om den om du orkar... Som t ex vad tryckknappen till vänster om blixtskon har för funktion... På den här kameran jag har så händer det inget när jag trycker ner den...

mvh
Darren
 
Ja visst blir det bra bilder, de fel som finns får nog skyllas på mig själv (en del bilder lite oskarpa). Dock så uppkommer det litet vinjettering (lärde mig det ordet igår) vid stor bländare men inget som stör allt för mycket. Nu till din fråga, men tryckknappen till vänster om blixtskon fäller du fram bälgen och objektivet. Knappen till höger är således avtryckaren (fast det visste du nog :)).

Det är lite omständigt att fota med kameran, men det är roligt. Här kommer en kort beskrivning av "fotoförloppet"

-Fäll fram objektivet (väster knapp)
-Måtta avståndet till objektet
-Mät ljus (jag har en vanlig systemkamera för att få fram tider och bländare. LIte klumpigt men det går...)
-Ställ in bländare och tid
-Om inte filmen är framdragen dra fram den (runda hjulet till vänster på kamerahuset. Filmrute indekator (eller vad det nu heter) finns på baksidan av huset)
-Spänn slutaren
-Tryck av

Om inte motivet vid det här laget lessnat så blir det nog en hyffsad bild...
 
lignell skrev:
Nu till din fråga, men tryckknappen till vänster om blixtskon fäller du fram bälgen och objektivet.

Tackar... Men jag måste säga att min knapp fungerar inte... När jag trycker ner den så händer det inget... Istället så måste jag dra ut bälgen och objektivet med fingrarna... Skall försöka fixa det.

Tycker inte du att det är jobbigt att spänna slutaren hela tiden? Men åt andra sidan kameran är ju över 50 år gammal så...

mvh
Darren
 
Vill du bara känna på formatet 6x6 (och dessutom 4x5) kan jag varmt rekomendera Holga. Det är den billigaste tänkbara mellanformatskameran som går att uppbringa. Nypris ca. 300 kr. Okej, den har inte på långa vägar den skärpa och inställningsmöjligheter som HB:na, Rollei etc har, men formatet är detsamma. Resultatet av bilder tagna med Holgan slår dock det mesta om du vill ta drömska konstnärliga bilder.
 
flexerna är dyrare, har fler finesser, finare optik, ljusstarkare sökare, men ska man bara känna sig för är corderna helt ok, har haft en från -55 modell V tror jag det var, 500:- kostade den, perfekt "första kamera" för 6x6. underbara svartvita neg. att jobba med.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.