Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.


Behöver inte vara något konstigt, men det som stör är mig veterligen säljs inte 7DMkII i kit med 50/1.4.

Kanske säljaren har den gluggen, men i så fall besynnerligt att han inte anser sig ha behov av någon systemkamera. Fast han ju menar kanske "ytterligare en systemkamera".

60-70% av nypriset (beroende på var man handlar och en begagnad glugg i gott skick plus ny kamera) är inte uppseendeväckande,

Fast detta är det: Ny 20D i affär för en liten nätt summa. Jag sålde min för 800:- när det begav sig, visserligen inte ny men i alla fall...

//Lennart
 
Bör inte detta vara en bra checkpoint när man handlar över nätet, att begära pixelbild på körkortet/leg och bild på personen i fråga som håller dagens tidning.
 
Besvärande

Jag lider verkligen med alla ni som drabbats av bluffmakare när ni i god tro köpt eller sålt kameragrejer av någon. Jag råkar både vara släkt och ha tre bekanta jobbandes på bedrägeriroteln hos polisen och får höra alla möjliga historier som dels visar på kreativiteten hos bluffmakarna men också tyvärr på naivitet hos offren.

Som världen ser ut idag kan man inte vara nog försiktigt och det är nästan som så att man måste misstro motparten i affären tills motsatsen har bevisats. I vart fall krävs en misstänksam ansats i varje förhandlingssituation som luktar för bra för att vara sant. Jag håller med tidigare om att ALDRIG betala något i förskott. Likafullt bör inte säljaren skicka något i förväg. Redan i detta skede tar man en onödig risk. Ändå gör många detta ändå och det är förståeligt med tanke på att många realistiskt sett inte kan träffas face2face, vilket är det i särklass bästa. Om man träffas face2face kan man ju dessutom se till att göra utbytet på plats direkt parallellt med betalningen, som ju via internetbank kan ske med några knappklick på mobilen på någon offentlig plats. Och till sist, som de envist försökte lära mig när jag pluggade avtalsrätt, se alltid till att ha det skriftligt! Man kan ju ingå avtal muntligen men det blir jäkla svårt att i efterhand bevisa avtalets äkthet om ord står mot ord.
 
Nu har "säljaren" varit medlem i hela 10 tim i skrivande stund.

Jag vidhåller fortfarande att man ska varit medlem en viss tid samt varit aktiv på FS under denna tid, lagt upp några bilder, presenterat sig själv ordentligt under "profil" INNAN man ska få annonsera här.

//Lennart

Skall detta även gälla för köparen? Därför att jag nappade på en säljannons och köpte bl.a. en Nikon D4 precis efter att jag blivit medlem. Faktum är att jag ursprungligen enbart tecknade medlemskap för att kunna ingå affären med säljaren ifråga.Jag insåg ju att det utifrån kunde betraktas som misstänksamt så jag var ju ganska snabb på att ladda upp bilder och ge mer info om mig själv under min profil. I efterhand är jag glad för att jag enligt reglementet kunde göra affären bara några få dagar efter tecknat medlemskap.
 
Skall detta även gälla för köparen? Därför att jag nappade på en säljannons och köpte bl.a. en Nikon D4 precis efter att jag blivit medlem. Faktum är att jag ursprungligen enbart tecknade medlemskap för att kunna ingå affären med säljaren ifråga.Jag insåg ju att det utifrån kunde betraktas som misstänksamt så jag var ju ganska snabb på att ladda upp bilder och ge mer info om mig själv under min profil. I efterhand är jag glad för att jag enligt reglementet kunde göra affären bara några få dagar efter tecknat medlemskap.

Jo, men alla är inte som du. Varför det skulle gälla köparen har jag aldrig någonsin haft i tankarna. Men du visar ju genom ditt exempel att det är lättare att bli betraktad som seriös med en viss aktivitet på FS.

För övrigt tycker jag man ska bli medlem på FS p g a andra orsaker än köpa och sälja. Det tror jag är hela andemeningen med FS. Alltså att skapa och betrakta bilder, lära sig i olika forum etc. I annat fall kunde man ju ha startat "Fotoprylsbasaren" istället. Köp o sälj betraktar jag som en sidotjänst på FS.

Att du nu skriver inlägg visar ju att du verkligen vill vara med FS av andra orsaker. Det tycker jag är bra!
 
Annonsen plockades bort så jag tror mina farhågor bessanades...
Alla dom här skumma Canon annonserna verkar ske i skåne eller Norrland...
Fast skummisen behöver ju inte bo där förstås...
 
Tycker den ser ok ut...
Det är ju en auktion så det är ju ett utgångspris som kan antas tiga.
Finns ju folk som lägger ut dyra grejor med 1kr som startpris.
 
Låter fejk

Låter ju fejk då det flera gånger står zoom! Verkar vara någon person som har noll koll på foto. Stöldgods eller fejk!? Kan ju iofs också vara någon som har dålig koll på vokabulären.
 
Ja, andra fråga i mitt inlägg ovan handlar just om det.

Frågan är alltså om det handlar om en person som försöker bluffa, och som inte har en susning om objektiv, eller om det är en helt seriös säljare som inte har en susning om objektivterminologi.

Svaret på frågan kan vara viktig för någons ekonomi. :)
 
Den lilla remmen är ju tejpad väldigt snyggt? Den verkar inte vara använd eller ens upptagen. Det finns ju inte tillstymmelse till spår av användning någon stans. Man ser ju serienumret 118461 väldigt tydligt. Kolla så att det inte är stöldgods.
 
Tycker också det ser ok ut, om du kollar hans recensioner så ser de ju bra ut. Angående underligt språkbruk så kan det väll vara så att denne enbart köper och säljer produkter i hopp om att gå med vinst?
 
Länken försvann visst i mitt inlägg, men nu har Blocket raderat annonsen, så farhågan var nog riktig...
(En Nikon D7100 med flera objektiv och SB700 + Batterigrepp mm för 2100kr)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.