Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

Varför gillar alla internetgiro? Har haft ett par annonser ute nu och alla vill gå genom detta sätt.
För er nybörjare så ska jag säga att internetgiro är det köparen som kan bluffa. Alla essen är på dennes sida samt att internetgiro tjänar på det.

Hur funkar det? Jo, först och främst tar internetgiro betalt för idiottjänsten som ska tydligen ska vara säkrare än betalning i förskott eller i efterskott......

Köparen skickar pengar till internetgiro.
Internetgiro meddelar att de fått in pengar.
Säljaren skickar varan
Köparen får paketet och ska nu godkänna annonsen så internetgiro släpper pengarna till säljaren
Köparen säger att han fått tegelesten.
Internetgiro skickar tillbaka pengar till köparen.
Köparen har nu både varan och sina pengar kvar
Internetgiro har nu tjänat en hacka


/stefan
 
Nja, riktigt så enkelt är det inte att blåsa en säljare om säljaren gör rätt.

Är köparen inte nöjd med varan som skickats "tegelstenen" ska den returneras och KolliID uppges.
Pengar utbetals till köparen när "tegelstenen" mottagits och godkänts av säljare.
Om inte detta sker förligger en tvist som parterna måste lösa och undertiden ligger pengarna på ett räntebärande klientmedelskonto.

Så i det fallet som du beskriver skulle köpareen mycket riktigt ha varan men inte få tillbaka några pengar innan tvisten avgjorts i en domstol. Säljaren saknar både vara och pengar.

Det som är nytt med Direktbetalning är att Internetgirot tar en lite aktivare roll med att övervaka försändelser dvs att paket verkligen skickas.
 
Nja, riktigt så enkelt är det inte att blåsa en säljare om säljaren gör rätt.

Är köparen inte nöjd med varan som skickats "tegelstenen" ska den returneras och KolliID uppges.
Pengar utbetals till köparen när "tegelstenen" mottagits och godkänts av säljare.
Om inte detta sker förligger en tvist som parterna måste lösa och undertiden ligger pengarna på ett räntebärande klientmedelskonto.

Så i det fallet som du beskriver skulle köpareen mycket riktigt ha varan men inte få tillbaka några pengar innan tvisten avgjorts i en domstol. Säljaren saknar både vara och pengar.

Det som är nytt med Direktbetalning är att Internetgirot tar en lite aktivare roll med att övervaka försändelser dvs att paket verkligen skickas.

Då har säkerheten förändrats sedan de introducerade den för första gången. Bra! Fast den hette då blocketgiro...

/Stefan
 
Ja, det är ju "nästan" för bra för att vara sant....
Kollar man omdömena så är det 2 positiva omdömen som köpare. Som givits av två personer som handlat av varandra.

Jag har anmält annonsen nu till granskning. Samma person säljer dessutom en Macbook Air till vrakpris. Tyvärr så finns det människor som går på sånt här.... Själv skulle jag aldrig köpa något dyrt från en person helt utan omdömen
 
Det här är väl ändå lite för bra för att vara sant.. Kolla säljarens övriga annonser :-(
/David S.
http://www.tradera.com/canon-eos-5d-mark-iii-auktion_340230_180751905

Reagerade själv på Nikonprylarna som samme säljare har ute. D3x för 15500, 200/2 VR för 16000 och 70-200/2,8 VRII för 10000. Tror även han hade en annons på en 24-70/2,8 och på bilden var en mugg och det stod klart och tydligt "mug" på kartongen. Den verkar dock vara borta nu.
Lite för bra för att vara sant som sagt...
Har de tagit bort länken för att anmäla en annons till granskning? Jag hittar den inte

/Anders
 
Reagerade själv på Nikonprylarna som samme säljare har ute. D3x för 15500, 200/2 VR för 16000 och 70-200/2,8 VRII för 10000. Tror även han hade en annons på en 24-70/2,8 och på bilden var en mugg och det stod klart och tydligt "mug" på kartongen. Den verkar dock vara borta nu.
Lite för bra för att vara sant som sagt...
Har de tagit bort länken för att anmäla en annons till granskning? Jag hittar den inte

/Anders

var det denna:

http://www.tradera.com/nikon-af-s-24-70mm-f-2-8g-ed-auktion_301999_180753248
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.