Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

Finns en Bedragre som nyligen blåst mig på pengar (detta kommer polisanmälas). Personen har lagt upp annonser här på fotosidan och med flera olika namn, antagligen har han kapat konton. Jag vill inte skriva några namn här men ber fotosidan ta kontakt med mig om det går. Jag vet inte ifall flera har nyligen blivit lurade eller inte. Det är alltså annonser som kommit upp mellan 20 december 2014 och nu
 
I mitt fall handlar det om Canon proffs grejer. Om flera inte fått hem sina saker så bör ni göra en extra koll på vem ni köpt utav. En polisanmälan rekommenderas starkt
 
Om ni ser annonser på FS som på något sätt verkar fel, använd funktionen för att kontakta redaktionen och rapportera annonsen. FS redaktion läser inte den här tråden och kan inte agera utifrån något som skrivs här.

.
 

Bilagor

  • Capture.PNG
    Capture.PNG
    14.7 KB · Visningar: 87
Jag måste ha haft en väldans tur som aldrig råkat ut för nåt bedrägeri. Varken på Fs tradera eller blocket.
Jag börjar alltid med att fråga om det går bra att komma och kika på grejerna jag är intresserad av, även om det är 100 mil att åka. Svarar säljaren ja så ber jag om adress och telefonnummer.
Sen kollar jag upp så allt verkar stämma.
Ett samtal till säljaren för att göra en personbedömning följer sedan, man hör ju oftast om "alla är hemma".
Verkar allt så långt helt ok så kan jag tyvärr inte hämta varan (om det är för långt) och frågar säljaren om han kan skicka den istället.
Har fungerat 100/100 för mig.
 
Vet inte om det kommit upp tidigare, men efter att jag la ut ett objektiv till försäljning nu i december så fick jag samma natt som den kom ut ett sms av en "köpare"

Rightman1
"är lens på Blocket annons fortfarande är tillgängliga för försäljning? Svara mig tillbaka på engelska direkt **[email protected]**"

Ett dygn senare kommer ett till sms

skype
"robertfraser2812: Är lens på Blocket annonser som fortfarande finns tillgängliga för försäljning? Svara mig tillbaka på engelska [email protected]"

Svarade ingen av dessa så vet inte hur de tänkte blåsa mig, men känns uppenbart att något lurt är på gång.
 
Vet inte om det kommit upp tidigare, men efter att jag la ut ett objektiv till försäljning nu i december så fick jag samma natt som den kom ut ett sms av en "köpare"

Rightman1
"är lens på Blocket annons fortfarande är tillgängliga för försäljning? Svara mig tillbaka på engelska direkt **[email protected]**"

Ett dygn senare kommer ett till sms

skype
"robertfraser2812: Är lens på Blocket annonser som fortfarande finns tillgängliga för försäljning? Svara mig tillbaka på engelska [email protected]"

Svarade ingen av dessa så vet inte hur de tänkte blåsa mig, men känns uppenbart att något lurt är på gång.

En förekommande bedrägerimetod är att de ber dig skicka prylarna utomlands. Om du kräver förskottsbetalning så skickar de ett falskt bankintyg om att de har gjort en överföring, men att banken kräver leveransbekräftelse för att släppa pengarna. En alltför godtrogen säljare kan då skicka prylarna och aldrig se röken av några pengar.
 
Ja sånt där är ju big no no. . .
Det finns så mycket köpare och säljare när det gäller fotoprylar så man behöver aldrig välja ett alternativ som inte känns 100% ok.
 
En gubbe från norrland som lägger ut flera annonser i veckan på skit billiga Nikon / Canon kameror (mest Nikon). Nu senast idag en D700 med ca 8000 exponeringar för 2900 kr. Bilderna är stulna samt annonstexten har han kopierat från Tradera. Riktig ful jävel som säkert har blåst en massa men med det svenska lagsystemet där polisen inte gör ett skit så kan människor som denna bedra utan att få något straff

Här är länken på annonsen: http://www.blocket.se/jamtland/D700_Nikon_58784396.htm?ca=15&w=3
 
Personen i fråga sätter ut flera annonser.. Såg att han sålde en Canon 70D samt en Nikon D800 för 6000 kr för någon vecka sedan. Det är ju tråkigt för alla som blir lurade... Blocket borde spärra denna från att lägga upp annonser
 
Jag blev av med 50tkr på ett köp via Blocket, inte en kamera dock. De pengarna får jag nog aldrig tillbaka trots att förövarna blev dömda till två års fängelse :( Domen är överklagad!! ......och risk för att dom kanske kan bli frikända i HovR!!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.