Annons

Bearcan - hur känna igen en?

Produkter
(logga in för att koppla)

Matte_J

Aktiv medlem
Beer can - hur känna igen en?

Ett återkommande tips jag sett för KonicaMinolta-kompatibla lågpriszoomar är att hitta en sk "Beercan". Men hur vet man vilka av alla äldre 70-210-zoomar som verkligen är en Beercan? Jo, jag har förstått att den ska se ut som en ölburk, men om man ska köpa en via en annons från någon som inte är insatt, är det ju liksom en fånig fråga att ställa... "Ser den ut som en ölburk?" :)
Jag har ev. en på gång nu i en annons i lokaltidningen. Vad ska jag fråga efter? Eller är alla lite äldre 70-210 AF-zoomar värda att köpa för några hundringar?
 
Senast ändrad:
Matte_J skrev:
Min felstavning - bearcan - översatt blir ju björnburk med lite fantasi... :p




Ok, så det där är en sk Beer Can? Alltså ska man även efterfråga f/4.0?

haha de vet jag inte =D

De får nog någon annan svara på ;P
 
Re: Beercan = ölburk

JOLidman skrev:
20107370 har mitt som serienummer.

Du ju gå till www.dyxum.com och läsa om Minolta AF 70-210 F4 (beercan)

http://www.dyxum.com/lenses/detail.asp?IDLens=48

Ok, tack för den länken. Beercan är alltså tillverkade på åttiotalet? Hittar man en kan de alltså vara drygt tjugo år gamla. Är det inte risk att det är tjall med bländarlameller eller att det finns annat behov av service? Är det nåt man ska vara uppmärksam på när man köper ett så pass gammalt objektiv?
 
Bara som upplysning så går det alldeles utmärkt att fokusera manuellt med den smala ringen.
 
instämmer, går utmärkt att fokusera med den lilla fokusringen,
och visst är det ett 20 år gammalt objektiv men det är stabilt byggt och rekommenderas verkligen. Tycker ej man ska kategorisera denna glugg som "lågbudget". Kanske sett till priset, men inte vad den presterar. Är lätt värd 1500-1900 kr i bra skick.

Finns ju för övrigt här annars:
http://www.tradera.com/Minolta_AF_70_210_mm_macro-auktion-44582931

märkligt att det inte är några bud på denna, men det kanske beror på att säljaren är en "ej vinnande bud"-fegis (all respekt om du läser detta :) det är bara det att JAG har svårt för ej vinnande bud-mesar. Är det auktion så är det auktion.)
 
Damoor skrev:
Jag tror man menar att motljusskyddet ska vara av aluminium/metall.

t.ex

http://www.tradera.com/Minolta_AF_70_210_mm_macro-auktion-44582931
Motljusskyddet på min är original och av plast, så det där med metall stämmer inte. Men ja, den där länken visar en beercan. Det är f/4 som är igenkänningstecknet. Zoomringen har smalare räfflor också än på de andra jag har sett.

Och nej, andra gamla 70-210 zoomar är inte samma sak.

Köp en! Alla som har en minolta/sony kamera borde ha en, det blir kalassköna bilder!

/Pia
 
pial skrev:
Motljusskyddet på min är original och av plast, så det där med metall stämmer inte.

Och mitt motljusskydd är av metall. Undrar när gränsen mellan metall och plast går?

Mitt motljusskydd är märkt "MINOLTA" och "A 70-210/4 JAPAN"

Mitt serienummer - se tidigare inlägg.

Pia - ditt serienummer?
 
pial skrev:
Motljusskyddet på min är original och av plast, så det där med metall stämmer inte.
Motljusskyddet till min beercan är av metall (märkt MINOLTA AF 70-210/4 JAPAN). Serienummer 33206232.
pial skrev:
Zoomringen har smalare räfflor också än på de andra jag har sett.
Min beercan har samma räfflor, dock utan smuts i räfflorna.
pial skrev:
Köp en! Alla som har en minolta/sony kamera borde ha en, det blir kalassköna bilder!
Håller med helt.
 
JOLidman skrev:
Mitt motljusskydd är märkt "MINOLTA" och "A 70-210/4 JAPAN"
Så står det på mitt av plast också. Serienumret är 17106071 (är min urgammal?!).
Räfflor -- jag menade att det är skillnad mellan burken och de andra 70-210:eek:rna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.