Annons

Batteriurladdare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobbe.T

Aktiv medlem
Hållt på mycket med RC i mitt liv, och då laddade man alltid ur accarna för att maximera kapaciteten på dom då det inte är så bra att låta "vanliga" uppladdningsbara batterier bli haltomma innan man laddar dom.

Nu är det inte kamerans batterier jag funderar över, utan de uppladdningsbara ni-cd batterier jag har en jäkla massa av till blixten.

Skulle vilja bygga mig ngn typ av urladdare för dom.

Det jag använde under RC tiden var en 50w´s halogenlampa, för dom batterierna klarade högt strömuttag.

Men frågan är hur mycket man törs dynga på ett vanligt litet batteri som det är tal om nu?

Sätter man tex en 1w´s lampa kommer det ta en vecka att ladda ur batterierna typ =/

Anledningen e att jag vill motionera batterierna lite då o då när dom inte används på ett tag genom att kunna ladda ur dom helst innan jag laddar dom igen.



Lampvarianten är en ide som sagt..men då är rädslan för brand genom värmeutveckling direkt där och biter mig i röven....så det känns inte så tryggt.

Så...ngn som har tips att ladda ur ett batteri utan att det ger ngn värmeutveckling som en lampa gör?

/Tobbe
 
Lampa är det bästa!

En lampa så som man gör med rc batterier är helt ok ivarje fall det billigaste. Fast en 50W blir ju som sagt var lite väl varm men prova en 10W eller 5w sådär så tar det inte så lång tid. Kolla på macken vad de har för lampor. Tänk på att mindre batterier kan bli varma om du tar för mycket ström ur dom så 50W lampa är inte att rekommendera för AA batterier.

Ett tips till! Köp en batterihållare för lämpligt antal batterier och storlek, finns på clasohlsson art nr 22-1543.

// Christian
 
Är det inte enklare att köpa två batterier, så behöver du inte ladda förrän batterierna är slut?

Har du två, riskerar du ju som regel inte att vara utan oladdat batteri...

PN
 
Frågan är om de nyare batterierna med nickel-hybridteknik etc behöver laddas ur som var fallet med den tidigare tekniken.
Jag har hört nå't om att så skulle vara fallet.
 
Det absolut enklaste, dock inte det billigaste, är att köpa en laddare med urladdningsfunktion.. Med tanke på explotionen på elflygmarknaden så finns det mängder av bra laddare i olika prisklasser att välja mellan.. Själv har jag en så kallad computerladdare där jag kan välja vilken typ (NiCd, NiMh el LiPo) av cell och vilket antal celler jag vill ladda eller ladda ur.. Kan även välja vilken urladdningsström och vilken laddström jag vil ha.. Mycket praktiskt och batterierna håller sig fräscha längre..

/Peter
 
Eller denna: 69-397-89 också hos Elfa. kostar mer men är väldigt snäll mot ackarna, många billigare laddare sliter batterierna vid underhållsladdning. Ackarna håller betydligt längre om man är snäll mot dom. Denna fick bra betyg i Råd och röns test, de flesta andra fick underkänt. Den har också förresten en urladdningsfunktion.
 
Jag byggde en urladdare för NiCd-celler (när jag senast körde radiostyrt, måste ha varit 15 år sedan) av en zenerdiod och ett motstånd (för att inte bottna cellerna helt, och för att strypa urladdningsströmmen lite). Har för mig att det var en ~6V-zenerdiod och ett motstånd på något tiotal ohm (för ett 6-pack hyfsat kraftiga celler). Båda bitarna tålde typ 5W eller nåt sånt för att hålla.

Något liknande borde funka för andra sorters laddningsbara batterier (speciellt de där man inte bör tömma cellerna fullständigt), kanske med lite större strömbegränsning.
 
Det enklaste är väl att stoppa batterierna i en vanlig ficklampa avsedd för batteristorleken och låta denna lysa tills den inte lyser mer?
NiCd batterier tål dessutom väldigt kraftigt strömuttag. Däremot bör de som tidigare skrivits inte totalurladdas då cellerna kan polvändas och förstöras men håller man lite koll på ficklampan så borde det inte vara något problem.
 
Håller med föregående talare, brukar ladda ur min batterier med en ficklampa för AA baterier, har gjort det i flera år, nya batterier skall inte vara känsliga, så det skall inte behövas laddas ur
 
Stoppa dom i blixten och fyra av tills dom är tomma. Sen kan du ladda dom så att dom är fräsha när domm ska användas på riktigt...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.