Annons

Batterigrepp

Produkter
(logga in för att koppla)

Mathias Hj

Aktiv medlem
Hej!

Jag tänkte bara höra mig för om hur många av er det är som har batterigrepp på era kameror (har själv D90)? Är lite sugen på att köpa mig ett framförallt pga att det kan vara bra att ha när man är ute och reser men även för greppets skull. På min senaste resa till sydafrika så gick batteriladdaren sönder efter 3 dagar inte kul...

Hur mycket använder ni era grepp? Vore kul att höra.

//Mathias
 
Batterigreppet är en gudagåva, om du frågar mig.
Har det på på min D80 hela tiden. Och det finns bara fördelar!

*Batteriet tar aldrig slut! (om man inte har VR på i telen)
*Kameran får skön balans
*Greppet blir lagom stort att hålla i, på alla lädder!

Sen finns det säkert dom som tycker tvärt emot mig, det brukar det göra ;) Det varierar nog mellan olika personer.
 
Har alltid greppet på på min K20D. Balansen blir helt underbar med det. Att fota stående är också mycket enklare med grepp. Att batteritiden med dubbla batterier blir oerhört lång är ett riktigt plus. Kör aldrig utan.
 
Batterigreppet är en gudagåva, om du frågar mig.
Har det på på min D80 hela tiden. Och det finns bara fördelar!

*Batteriet tar aldrig slut! (om man inte har VR på i telen)
*Kameran får skön balans
*Greppet blir lagom stort att hålla i, på alla lädder!

Sen finns det säkert dom som tycker tvärt emot mig, det brukar det göra ;) Det varierar nog mellan olika personer.


Hur är det med batteritiden? Det står att det ska gå att ta 5000 bilder med två stycken EN-EL3E hur är det möjligt när ett batteri annars räcker till c:a 800 bilder? Har jag missat något
 
Jag köpte en D90 framför D300 pga storleken, skulle inte alls gilla ett batterigrepp. Jag fotar lika bra stående utan grepp. Om det är batteritid man är ute efter så är det billigare att köpa ett extra batteri, så inte allt tar slut samtidigt. Med ett extra batteri har man alltid batteri kvar. Batteri måste du ju ändå köpa om du ska köpa greppet, köp batteriet först och känn efter om du verkligen behöver
 
Hur är det med batteritiden? Det står att det ska gå att ta 5000 bilder med två stycken EN-EL3E hur är det möjligt när ett batteri annars räcker till c:a 800 bilder? Har jag missat något

Dom där siffrorna är lite "glädjesiffor". Stämmer säkert under vissa omständigheter, men det är nog att ta som ett max-värde =)
Möjligtvis kan två batterier hjälpa varandra när dom börjar bli slut, men det handlar nog med om ett tiotal bilder isf.

Vidare är ett batterigrepp bland det bästa du kan köpa till din kamera. Det blir en helt annan kamera. Mycket mycket skönare och stadigare.
 
Jag har till min d80, anledningen till att jag köpte min är att kameran blir mycket bekvämare att hålla (jag har stora händer) samt att den känns stadigare att hålla i, att man sen har massor med batterikraft i är ju oxå en fördel =)
 
Jag har till min d80, anledningen till att jag köpte min är att kameran blir mycket bekvämare att hålla (jag har stora händer) samt att den känns stadigare att hålla i, att man sen har massor med batterikraft i är ju oxå en fördel =)

Jag hade batterigrepp till min förra kamera. När jag övervägde att skaffa det till min nuvarande kom jag fram till att det är totalt onödigt. Den enda fördelen är att man får längre tid att plåta utan att behöva stoppa i ett nytt batteri, men ärligt talat, hur svårt/jobbigt är det att sätta i ett fräscht?! Bortdett från det så gör det kameran otymplig, tyngre och tar mer utrymme i väskan. Vissa menar att det blir smidigare att forografera i "upprätt" format, men det vete f-n. Förvisso kommer en del tycka att du ser mer ut som ett proffs, men de som faktiskt vet något om kameror kommer snabbt genomskåda det. Slutsats: Bortsett från att du inte behöver byta batteri lika fort och att det ser lite sexigt ut så är betterigrepp en onödigt dyr och överflödig investering.
 
Förlåt!

Förlåt Martin Berggren! Mitt inlägg var inte menat som en kommentar till dig, utan en allmän. Tyvärr råkade jag trycka på fel knapp och när jag såg det var det för sent att redigera inlägget. Återigen sorry! Absolut inte menat som något personligt.
 
Jag har tagit av greppet 2 ggr sen jag köpte kameran. Hade ingen kompakt-kamera och var i behov av det så det fick bli fast optik och utan BG. Annars sitter det alltid på.
Had d200 så där tömmer den ett batteri åt gången och tar nästa sen. Så man kan ladda ett och låta det andra sitta kvar...
 
Batterigrepp är gudomligt just för att kameran bli större och känns stabilare, speciellt med ett litet större objektiv och blixt på.
Mitt sitter på kameran jämt. De flesta kvinnor har ju rätt små händer och upplever kameran enorm men jag hör inte till den skaran;)
 
Köpte ett batterigrepp i somras till min D80 medan priserna fortfarande var på väg ner på juset det batterigreppet. Så fort det gick upp för återförsäljarna att D90 skulle använda samma grepp så rusade priserna upp direkt. Dock sitter batterigreppet nästan alltid på kameran. Det blir helt enkelt bättre balans nästan oavsett vilket objektiv man använder och även när man slänger på blixten.
 
Har aldrig använt något B-grepp tills jag köpte min D90, oj vilken skillnad det blev. Kameran blev mycket stabilare i handen, känns mer rubust (lite D3...)+ att det är mycket lättare att byta batteri.

KÖÖÖP!
 
Jag köpte en D90 framför D300 pga storleken, skulle inte alls gilla ett batterigrepp. Jag fotar lika bra stående utan grepp. Om det är batteritid man är ute efter så är det billigare att köpa ett extra batteri, så inte allt tar slut samtidigt. Med ett extra batteri har man alltid batteri kvar. Batteri måste du ju ändå köpa om du ska köpa greppet, köp batteriet först och känn efter om du verkligen behöver

Det behövs inget extra batteri för batterigrepp. Jag kör utan batteri i kameran för att slippa extra vikten. Men jag har extra batteri i väskan men den vikten hamnar ju på ryggen och inte i händerna.
 
Batterigrepp ær toppenbra nær man fotar i studion eller utomhus med tunga gluggar. Nær man fotar med 70-200mm/2,8 så behøver man lite motvikt. Jah anvænder 8st laddningsbara batterier i mitt grepp och har ænnu aldrig kørt slut på strømmen. Bra batterier med laddare till ett juste pris finns hos www.kjell.com Powerbase
 
Batterigrepp ær toppenbra nær man fotar i studion eller utomhus med tunga gluggar. Nær man fotar med 70-200mm/2,8 så behøver man lite motvikt. Jah anvænder 8st laddningsbara batterier i mitt grepp och har ænnu aldrig kørt slut på strømmen. Bra batterier med laddare till ett juste pris finns hos www.kjell.com Powerbase

Menar du att det fungerar bra med vanliga batterier i greppet.
Mina erfarenheter av andra batteripack som har plats för AA, är inte så goda. Har intalat mig själv att det är lika dåligt på kameran, men det kanske är dags att testa då =)
 
Batterigreppet är guds gåva till mänskligheten. Nu har jag ju "rätt" sorts kamera (ha-ha), men greppet gör samma nytta där.
 
tyckte helt klart BG var värt priset (var gratis när jag köpte min D80... hehe fick jag till det... he)

ne seriöst... har alltid på mitt BG för:
1: skönare att fota stående format
2: nikon har satt "objektivlossar knappen" på de dummaste jäkla stället så jag behöver BG för att alls kunna byta objektiv med "bara" två händer...

men saker man bör köpa innan man investerar i BG
-stativ
-blixt
-kanske en till blixt :)
-och en tredje blixt :D
-en till objektiv (man kan alltid ha ett till objektiv)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.