Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Batterigrepp

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har ett batterigrepp, men använder det bara för att få ut 8 b/s när tar sportbilder, annars aldrig. Jag tycker varken balansen eller batteritiden tillför något. Är man vänsterögd (som jag) så har man heller ingen nytta av det i porträttläge, snarare tvärtom. Men jag är nog i minoritet.
 
Jag har ett batterigrepp, men använder det bara för att få ut 8 b/s när tar sportbilder, annars aldrig. Jag tycker varken balansen eller batteritiden tillför något. Är man vänsterögd (som jag) så har man heller ingen nytta av det i porträttläge, snarare tvärtom. Men jag är nog i minoritet.

vad har du för kamera vet att nån nikon får ut lite mer bps med batteripack men vilka ? jag har en d80 i den lär det ju inte hjälpa!?
 
ja det är tråkigt tycker jag att det bara finns till dom lite dyrare, men det ät väl själva grejen att den funktionen ska vara till en dyrare kamera =)
 
Någon som har ett MB-D80 monterat på sin D90 som kan mäta hur mycket 'högre' kameran blir? Undrar om den får plats i min kameraväska nämligen...
 
På min D80 bygger batterigreppet ca 47-48 mm och det lär ju inte bygga mer på en D90 eftersom det är samma grepp.

Jag kan bekräfta att detta stämmer på D90, ca 45mm. Tag med i beräkningen att den även blir bredare nertill vilket kan påverka. Blev ganska så trångt i min Lowepro slingshot väska.
 
Jag fick ett grepp utan extra kostnad under D90-kampanjen i våras. Jag trodde att jag skulle använda det ganska regelbundet.

Det gör jag inte hittills i alla fall.

Mina synpunkter:
1 Greppet känns lite "plastigt" jämfört med kameran.
2 Greppets avtryck är ganska odistinkt.
3 Det måste vara bättre att ha ett reservbatteri i fickan!
Ty när det i kameran börjar ta slut har jag ju ett fullladdat att ersätta med. Och jag blir samtidigt varse att det är läge att försöka ladda snarast möjligt. Om båda batterierna används samtidigt, så har jag ju inget batteri att ersätta med när de väl tar slut...
4 Greppet förbättrar ergonomin.
5 Den extra tyngden borde gynna möjligheten till skakfria bilder.

/Strmbrg,
 
Har själv funderat på köpa grepp till min Pentax, men efter att ha känt på en D90 med grepp så har jag lagt ner den iden.

Många tjatar om att det inte finns plats för lillfingret utan det hamnar under kameran om de inte monterar ett extragrepp. Och det är ju sant och riktigt.

Med greppet på så fick jag inget finger under kameran, och jag saknade det direkt.

I vanliga fall har jag min klo runt hela gaveln på kameran. Kameran sitter stadigt trots avslappnat grepp. Lillfinger under, pekfinger ovan, kameran kommer ingen vart.

Med greppet på får jag bara hålla i övre högre hörnet, jag måste klämma mycket krampaktigare med handen för att den inte ska glida ur näven. Värdelöst.

Så prova innan ni beställer är mitt tips.
 
Om man tittar på dina bilder så ser jag inte att du är i behov av ett batterigrepp. Jag fotar 95% i porträttbildformat och kan inte vara utan greppet. Inget kan passa till alla. Man får se vad det kan göra för sitt eget fotograferande och sen inte fördömma andra som har ett annorlunda syfte.
 
Jag är inte heller ett fan av extra grepp. När man ser folk på stan med kameror ser jag aldrig grepp men det är väl för att de flesta amatörnissar på stan vill ha en lätt kamera. Men jag har inga problem utan grepp med min D90 och 80-200mm vare sig landskap eller porträtt. Att greppet är 74mm högt är väl för att kontaken ska upp i handtaget.

Tur att grepp är valfritt så alla får göra som dom vill =)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.