ANNONS
Annons

Batterigrepp

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur är det med batteritiden? Det står att det ska gå att ta 5000 bilder med två stycken EN-EL3E hur är det möjligt när ett batteri annars räcker till c:a 800 bilder? Har jag missat något

5000 bilder kan nog bli väldigt svårt att krama ur Nikons batterigrepp. Kör själv med MB-D80 på en Nikon D90 och varje batteri ger mig (enligt batteriinfon i kameran) ca 600-650 bilder. Så totalt 1200-1300 bilder på en laddning. Men då är det filmat, kört med VR, LV och lite allt möjligt. Så kör man utan VR, LV och inte filmar kan man säkert komma upp i mer.

Även jag har alltid BG på kameran (utom när man ska filma, då det blir jobbigt att hålla kameran still en bit från kroppen) och kan verkligen rekomendera det.
Om man är osäker på huruvida det är värt att satsa de 1300:- MB-D80 kostar så kan man alltid börja med att känna sig för en piratvariant, går loss på en femhundring inkl frakt, tex http://cgi.ebay.co.uk/Phottix-BP-D8...286.c0.m14&_trkparms=66:2|65:15|39:1|240:1318.
Började själv med ett sånt (till min gamla D80) för flera år sedan och det fungerade ok, enda jag inte gillade var att triggerknappen inte kändes helt hundra (kan hända att de fixat detta nu).

Jag köpte en D90 framför D300 pga storleken, skulle inte alls gilla ett batterigrepp. Jag fotar lika bra stående utan grepp. Om det är batteritid man är ute efter så är det billigare att köpa ett extra batteri, så inte allt tar slut samtidigt. Med ett extra batteri har man alltid batteri kvar. Batteri måste du ju ändå köpa om du ska köpa greppet, köp batteriet först och känn efter om du verkligen behöver

Batterierna tar inte slut samtidigt bara för att man kör batterigrepp. BG använder batterierna ett och ett. Så du kan köra slut på det ena och sen ladda det medan du kör vidare på det andra.

Har jag fattat det rätt:

Kan jag köra på både D90:ans originalbatteri och vanliga AA-batterier i greppet samtidigt. Då kan man ju ha några AA-batterier i väskan och fylla på med ifall att...

Har jag fattat det rätt:

Kan jag köra på både D90:ans originalbatteri och vanliga AA-batterier i greppet samtidigt. Då kan man ju ha några AA-batterier i väskan och fylla på med ifall att...

Nej det kan du inte. Det följer med en batterikassett för R6-batterier. Min kassett liger under några dammråttor - aldrig använt.

Det första tillbehöret jag köpte till min D80 var ett batterigrepp. Anledningen var ergonomi och tyngd. Det enda jag stört mig på var att man fick spänna fastsättningsskruven då och då för att slippa glapp. Nästa hus jag köpte var batterigreppet integrerat (D3).

Nej det kan du inte. Det följer med en batterikassett för R6-batterier. Min kassett liger under några dammråttor - aldrig använt.

Det första tillbehöret jag köpte till min D80 var ett batterigrepp. Anledningen var ergonomi och tyngd. Det enda jag stört mig på var att man fick spänna fastsättningsskruven då och då för att slippa glapp. Nästa hus jag köpte var batterigreppet integrerat (D3).

Joo om det vanliga batteriet sitter kvar i kameran går det ju.

Behöver kameran kompletteras med ytterligare en avtryckare eller att den ska bli högre för att ligga rätt i handen är greppet ett bra tillbehör. Som förvaringsanodrning för extrabatterier är den dyr.

Joo om det vanliga batteriet sitter kvar i kameran går det ju.

Nej, man måste ta ur batteriet ur kameran för att få i greppet :)

Tycker absolut att du ska köpa ett grepp, det är en gåva från himlem! Har alltid mitt på, det ger en härlig balans i kameran, specielt när jag har telegluggen på. Och så är det bra med lite extra kräm i batterierna när man kör med VR ;)

MVH

Nej, man måste ta ur batteriet ur kameran för att få i greppet :)

Tycker absolut att du ska köpa ett grepp, det är en gåva från himlem! Har alltid mitt på, det ger en härlig balans i kameran, specielt när jag har telegluggen på. Och så är det bra med lite extra kräm i batterierna när man kör med VR ;)

MVH

Jag HAR ett batterigrepp, du talar med fel person :).

(batterigreppen måste vara olika av någon anledning)

Jag HAR ett batterigrepp, du talar med fel person :).

(batterigreppen måste vara olika av någon anledning)

Jag tittade i din kameraväska och du har en D300. Den använder baterrigrepp MB-D10 och där sitter ett batteri kvar i kameran. Det gör det inte på MB-D80 som används till D80 och D90.

Batterierna tar inte slut samtidigt bara för att man kör batterigrepp. BG använder batterierna ett och ett. Så du kan köra slut på det ena och sen ladda det medan du kör vidare på det andra.
Är du säker? Menar du att kameran bara använder ett utav dem och sedan byter när det ena är slut?

Är dom inte bara parallellkopplade?

Är du säker? Menar du att kameran bara använder ett utav dem och sedan byter när det ena är slut?

Är dom inte bara parallellkopplade?

På min D90 ser det ut som att den först använder ena batteriet (vänstra) och när detta är tömt går den över och använder sig av det högra, detta grundar jag på den batteriinformationen som finns att finna i menyerna, där man ser hur vänstra först går ner till 0% medans det högre ligger kvar på 100% för att sedan sjunka när vänstra är helt slut.

På min D90 ser det ut som att den först använder ena batteriet (vänstra) och när detta är tömt går den över och använder sig av det högra, detta grundar jag på den batteriinformationen som finns att finna i menyerna, där man ser hur vänstra först går ner till 0% medans det högre ligger kvar på 100% för att sedan sjunka när vänstra är helt slut.

Jaha. Verkar fiffigt. Du ser alltså båda batterierna i menyn. Har aldrig haft två batterier i greppet samtidigt, då jag bara äger 1st. Köpte bara bg för handhavandets skull =)

Har själv canon, så det är ju inte säkert att det fungerar så iaf =)

Kan man inte i menyn välja vilket batteri kameran först ska köra på, eller låta kameran välja själv? Det kan man på min kamera.

Kan man inte i menyn välja vilket batteri kameran först ska köra på, eller låta kameran välja själv? Det kan man på min kamera.

Nikon MB-D80 är en intellektigent grunka ;) Tar du ut ett av batterierna för laddning, börjar det köra på nästa och lämnar inte det innan det är tomt.

Som dom flesta verkar tycka även jag, kamera blir stabilare och skönare med ett batterigrepp oavsett hur många exponeringar det står att du kan och inte kan ta så kommer du ju att DUBBLA antalet med 2 batterier, och ja du kan ha ett extra i fickan i stället men när det är slut då ? trist då man är på bilutställningen/konserten eller dylikt. då har man möjligheten att slänga i 6st AA batterier jag har 6 st 2600mah har aldrig tömt dom men räkna med minst 500 exponeringar.
mitt original batteri 1500mah just nu 628bilder /48% kvar och kör alltid med VR på de objektiven jag har det.
batteri 2 är ett 1600mah (pirat) har bara laddat det en gång så vet en vad det går för men räknar med ungefär samma effekt som originalet.

KORTFATTAT KÖP BATTERIGREP !!!

[edtit] ska tillägga att jag har en D80

Senast ändrad:
Jag skulle inte kunna tänka mig en kamera utan Batterigrepp! Blir sådan stor skillnad på ergonomi och balans! Dock gillar jag att man kan välja och ta av greppet vid tex utlandsresor!
Utan batterigeppet hamnar ofta ens lillfinger nedanför kameran, det gillar jag inte! Med greppet får man 1-2cm extra!

Nu tycker jag att batterigreppet tillförde mer på min backupkamera 350D än min 40D! mest på grund av att 350Dn är så liten från början!

/M

Jag skulle inte kunna tänka mig en kamera utan Batterigrepp! Blir sådan stor skillnad på ergonomi och balans! Dock gillar jag att man kan välja och ta av greppet vid tex utlandsresor!
Utan batterigeppet hamnar ofta ens lillfinger nedanför kameran, det gillar jag inte! Med greppet får man 1-2cm extra!

Nu tycker jag att batterigreppet tillförde mer på min backupkamera 350D än min 40D! mest på grund av att 350Dn är så liten från början!

/M
Jag som bara har en 400D tycker precis som du. Ofta undviker jag faktiskt liggande bilder just pga att det inte är lika skönt att hålla på den sidan. Blir inte alls lika stadig på handen helt enkelt =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar