Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Batterigrepp till Canon 7D - kvalité?
- Trådstartare haagel
- Start datum
apersson850
Aktiv medlem
I batterigreppets tämligen torftiga bruksanvisning kan man bara bli klok på hur man ska montera greppet på kameran, om man nu till äventyrs inte hade fantasi nog att förstå det ändå.
PMD
Aktiv medlem
Är det någon som lyckats para ihop WFT-E5 med någon GPS mha blåtand?
Har du en Bluetooth-adapter inkopplad i USB-porten i din WFT-E5?
oXo
Aktiv medlem
Tråkigt svar från Canon:
"Vi har undersökt din fråga och batterigreppet är tyvärr inte vädertätat. Det finns en liten tätning på själva batteriluckan på kameran, men inget på batterigreppet."
Konstigt att de skryter så mycket om att ha ett rejält vädertätat kamerahus för att sedan bygga ett batterigrepp som är helt otätat...
Det blir väl att montera av batterigreppet om man måste ut i rusket. Jobbigt...
Japp, men åtminstånde ett rakt och ärligt svar
Mvh Mattias
nivas
Aktiv medlem
Någon slags kvalitet verkar det vara i grejorna:
http://canonfieldreviews.com/7d-1-weather-sealing/
skogsbaronen
Aktiv medlem
Någon slags kvalitet verkar det vara i grejorna:
Utmärkt! Mycket kul att se!
Flash Gordon
Aktiv medlem
Skulle vara intressant om någon har erfarenhet av att en Canon 1DXX en 5DMKII eller 7D har lagt av på grund av normal regn.
Vad säger Canon om kameran dör på grund av fukt och den inte badat?
Vi har Luminous Landscapes trippar till Antarktis där ett stort antal kameror dött vid båda tillfällen. 5DMKK likaväl som !DsMKII och Nikon kameror och det var inget extremt regn.
Någon som råkat ut för detta och har erfarenhet av tillverkarnas inställning?
Vad säger Canon om kameran dör på grund av fukt och den inte badat?
Vi har Luminous Landscapes trippar till Antarktis där ett stort antal kameror dött vid båda tillfällen. 5DMKK likaväl som !DsMKII och Nikon kameror och det var inget extremt regn.
Någon som råkat ut för detta och har erfarenhet av tillverkarnas inställning?
apersson850
Aktiv medlem
Nu är det ju ingen av de efterfrågade modellerna, och inte var det väl normalt regn, och inte la den av helt heller, men min 40D blev i alla fall lite krasslig av regn en gång.
Flash Gordon
Aktiv medlem
Anders,
Canon och de andra tillverkarna påstår alla att de har vädertätade kameror. Samtidigt är de väldigt otydliga med att förtydliga hur täta de är. Canon körde något om ett visst antal mm regn i 20 minuter. Svårt att omsätta till något praktiskt för det är väl få av oss som har regnmätare med oss på fototuren.
Så därför undrar jag vad de säger när man kommer med en kamera som dog på grund av regnet
Canon och de andra tillverkarna påstår alla att de har vädertätade kameror. Samtidigt är de väldigt otydliga med att förtydliga hur täta de är. Canon körde något om ett visst antal mm regn i 20 minuter. Svårt att omsätta till något praktiskt för det är väl få av oss som har regnmätare med oss på fototuren.
Så därför undrar jag vad de säger när man kommer med en kamera som dog på grund av regnet
apersson850
Aktiv medlem
Ingen aning. Min 40D reinkarnerade sig själv efter några timmars torkande i hotellrummets luftkonditionerade atmostfär, så jag behövde inte fråga vad Canon skulle tycka om att jag råkade hamna i "heavy showers in southern Tennessee".
Ante72
Aktiv medlem
Tycker greppet verkar skönt, vad gäller vattentätning vet jag inte hur det är.
Den nackdelen jag upplevt är att man får en massa extra vibrationer när man monterar kameran med batterigrepp på ett stativ jämfört när man monterar utan batterigrepp (märkte det när jag skulle ställa fokus med ett teleobjektiv och då givetvis rörde kameran). Den saknar något som stadgar upp mellan batterierna inuti greppet, därav vibrationerna.
Har bara testat i hemmamiljö med stativ så jag vet inte hur stort praktiskt problem det blir om man är utomhus och det exempelvis blåser lite.
/A
Den nackdelen jag upplevt är att man får en massa extra vibrationer när man monterar kameran med batterigrepp på ett stativ jämfört när man monterar utan batterigrepp (märkte det när jag skulle ställa fokus med ett teleobjektiv och då givetvis rörde kameran). Den saknar något som stadgar upp mellan batterierna inuti greppet, därav vibrationerna.
Har bara testat i hemmamiljö med stativ så jag vet inte hur stort praktiskt problem det blir om man är utomhus och det exempelvis blåser lite.
/A
apersson850
Aktiv medlem
Är det 7D du har? Det greppet är i alla fall stabilare än det som hör till 40D, exempelvis.
Ante72
Aktiv medlem
Är det 7D du har? Det greppet är i alla fall stabilare än det som hör till 40D, exempelvis.
Ja det är en 7D. Vet inte hur en 40D är, så jag kan inte göra en jämförelse där. Tror hur som helst inte jag kommer lida av lite mer vibrationer när kameran står på stativ. Fotar mest sport handhållet och skulle jag fotografera annat med stativ så kan jag alltid ta av greppet om virationerna stör mig.
/A
nivas
Aktiv medlem
Då har jag åkt lite RIB-båt med 7D och vertikalgrepp. En naturlig reaktion när man inte fotar är att hålla gluggen neråt så att det inte blir en massa vatten på frontlinsen. Då rinner det in lite fukt mellan greppet och huset.
Det enda märkbara efter två timmar på sjön var att joysticken blev lite lattjo, men den botade sig själv efter någon timme inomhus med baksidan neråt.
Så slutsatsen är nog att regn är ok, medan vågstänk över prylarna blir lite för mycket.
Det enda märkbara efter två timmar på sjön var att joysticken blev lite lattjo, men den botade sig själv efter någon timme inomhus med baksidan neråt.
Så slutsatsen är nog att regn är ok, medan vågstänk över prylarna blir lite för mycket.
apersson850
Aktiv medlem
BG-E7 är minst lika skyddat som BG-E2N. Skyddet i BG-E2N är inte mycket att skriva hem om. Någon liten fjuttig list i batteriluckan, bara.
Bästa skyddet och kvalitén på ett vertikal/batterigrepp är väl att strunta i greppet och croppa ur en vertikalbild ur kamerans ca 3500 pixlar i höjd, vilket motsvarar den liggande pixelmängden på t.ex 30D. Ett extra batteri kan man ha i fickan. ;-)
Man kan vrida på kamera också har jag hört.
Rommel
Avslutat medlemskap
Sitter och undrar hur många av er som måste ha supertätade kameror och BG som verkligen går ut i ösregn utan att skydda kameran på nåt sätt.
När jag går ut min min kamera, 7D. Så försöker jag ändå skyddan den i tex kameraväska så slipper man bl.a. torka frontlinsen hela tiden. När den kommer upp så monterar jag i skydd, motljusskydd och sätter en plastpåse med hål för objektivets motljussksydd att titta genom.
Den är ju vädertätad, inte vattentätad. Och kommer det fukt i den så lär garantin ändå inte gälla.
/Stefan
När jag går ut min min kamera, 7D. Så försöker jag ändå skyddan den i tex kameraväska så slipper man bl.a. torka frontlinsen hela tiden. När den kommer upp så monterar jag i skydd, motljusskydd och sätter en plastpåse med hål för objektivets motljussksydd att titta genom.
Den är ju vädertätad, inte vattentätad. Och kommer det fukt i den så lär garantin ändå inte gälla.
/Stefan
Sitter och undrar hur många av er som måste ha supertätade kameror och BG som verkligen går ut i ösregn utan att skydda kameran på nåt sätt.
Jag tillhör dem som brukar utsätta min icke-tätade kamera och blixt för en massa vatten och smuts - utan problem.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/911387.htm
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1349203.htm
Av någon underlig anledning så håller kameran år ut och år in utan något skydd. Trots reportage i snö och regn. Trots översköljningar orsakade av idrottsmän och motorcyklar,
Men en gång, 1992, fick jag lägga mitt 24/2 på tork i två dagar efter att ha glömt det tillsammans med en genomblöt skjorta i en väska.