Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Batterigrepp till Canon 7D - kvalité?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu är väl själva konstruktionen på batterifacket, med alla kontakter i ovankanten, i sig en del av skyddet. Du måste hålla kameran upp och ned för att vattnet skall tränga sig ända in till kontakterna, om det kommer in fukt vid nederkanten finns det ingen kapilärkraft som kan lyfta vattnet upp till de känsliga delarna.

Tänk på att kameran är väderskyddad, inte vattentät!

Står kameran på stativ i högläge, och dessutom står lite snett i högläge, då kan det rinna in där.
Man kanske har kameran hängande i remmen eller liknande.

Trots att den bara är vattenskyddad tycker jag det en dum konstruktion.
 
Att sätta på en batteri grepp är ungefär lika fult som en vinge på en gammal volvo.
Behöver man en tätad kamera alternativ snabbare kamera får man gå på prohusen. Själv uppskattar jag vikten o smidigheten därför sålde jag tex bort D3x o gått tillbaks till bla 5D mark 2 samt D700.

Och vad spelar det för roll om det är fult eller inte så länge som det fungerar? Dessutom är väl det en smaksak.

Jag tillhör de som anser att ett löstagbart batterigrepp är en gudagåva. Observera att jag skrev löstagbart!! Det finns situationer när det är värt hur mycket som helst. Både för att få upp farten på min D300 till 8bps, den utökade batterikapaciteten men även för egonomin. I andra situationer (som i ärlighetens namn är i majoritet) så ligger det kvar hemma. Att det dessutom är riktigt väl tätat (bättre än min gamla D2X) gör inte saken sämre.

Observera att jag utgått från mina behov. Jag klarar mig utmärkt med en enda kamera och således är lösningen en perfekt kompromiss. Kommer aldrig att köpa en kamera med fast grepp igen. Det löstagbara ger mig det bästa av två världar...
 
....

....

Att jag tvivlar på kombinationen batterigrepp/kamera beror på att batteriluckan på kameran är tätad. Tar man bort luckan och sätter i ett batterigrepp som inte tätar mot kameran, ja då är det ju inte tätt längre.

En vädertätad kamera brukar ju ska klara ett antal mm regn/tidsenhet och sätter man på ett vädertätat batterigrepp som sitter som "gjutet" på en vädertätad kamera så har man nog lite "vattenskräck" om man inbillar sej att den där droppen vatten rinna in i den skarven.
 
Är det mer skriftligt än om det är SKRIVET på en hemsida eller i en broschyr?

Det är enklare att ändra på en hemsida än att ändra i en massa ex av en distribuerad pappersbroschyr. :)


Men för att återgå till tråden. Själv har jag inhandlat WFT-E5A, istället för det vanliga batterigreppet, till min 7D.


Är det någon som lyckats para ihop WFT-E5 med någon GPS mha blåtand? Para med tråd är ju inga problem, men jag vill ju slippa trådeländet. Jag tycker att Canon
borde ha bundlat BU-30 (av Canon kallad "printerserver") med WFT-E5.

Jag har bara hittat en blåtands-GPS, och den ville inte veta av WFTn.

Trots att WFT-manualen påstår att man ENDAST kan koppla ihop blåtands-GPS med WFT, så handskakade min så snällt med både datorn och mobiltelefonen.
 
Det finns packning och labyrinttätning runt minneskortsluckan på 7D. Samma stil som på 40D.
Någon WFT-E5 har jag inte handlat på mig. Tycker det är väl dyrt för det minimala behov jag kan se för min egen del.
 
Tack för alla svar.

Jag får väl leta reda på nån epost-adress till Canon och hoppas på ärligt svar. Har dock dålig erfarenhet av att ställa frågor till tillverkare då svar ofta uteblivit. Återförsäljare brukar i regel vara mer på hugget. Återkommer om jag får nått svar...

Rent allmänt tycker jag ofta att det är bedrövligt vad lite information det finns om produkter hos både återförsäljare och tillverkare. Tillverkarna sitter ju på all information men det verkar som att de inte vill dela med sig av den. Jag menar det kostar ju i princip inget att lägga ut det på nätet (förutom lite tid då).



Ang vattentäthet har jag ingen aning om, fast själv har jag inte fattat grejen med att fota i ösregn. Blir mest fula streck i bilden.. bättre å slänga ner kameran i väskan om himlen öppnar sig.
Ja, det är väl det jag oftast gör också. Är inte ute i regnet i onödan. :) Men ibland fotar jag på nått event och då känns inte det alternativet bra då man missar så mycket...



Att sätta på en batteri grepp är ungefär lika fult som en vinge på en gammal volvo.
Behöver man en tätad kamera alternativ snabbare kamera får man gå på prohusen. Själv uppskattar jag vikten o smidigheten därför sålde jag tex bort D3x o gått tillbaks till bla 5D mark 2 samt D700.
Jo visst, men som amatör så är ju den prisklassen inte aktuell. För mig är investeringen att köpa en 7D stor eftersom foto bara är hobby och inget som drar in några slantar. Visst kan man gå och säga till den där Volvo-ägaren att han borde köpa en porsche istället, men det hjälper ju knappast honom...



Står kameran på stativ i högläge, och dessutom står lite snett i högläge, då kan det rinna in där.
Man kanske har kameran hängande i remmen eller liknande.

Trots att den bara är vattenskyddad tycker jag det en dum konstruktion.
Jag är också lite fundersam. Använder ofta Black Rapid Strap och då hänger ju kameran upp-och-ner... :/
 
Tack för alla svar.

Jag får väl leta reda på nån epost-adress till Canon och hoppas på ärligt svar. Har dock dålig erfarenhet av att ställa frågor till tillverkare då svar ofta uteblivit. Återförsäljare brukar i regel vara mer på hugget. Återkommer om jag får nått svar...

Rent allmänt tycker jag ofta att det är bedrövligt vad lite information det finns om produkter hos både återförsäljare och tillverkare. Tillverkarna sitter ju på all information men det verkar som att de inte vill dela med sig av den. Jag menar det kostar ju i princip inget att lägga ut det på nätet (förutom lite tid då).

....

Ett bra sätt att få reda på hur saker och ting ligger till kan ju vara att börja med att kolla i manualen.

För 7D står det på sidan 13 i manualen att kameran är inte vattentät och kan inte användas nersänkt i vatten.

Sen om du tittar i batterigreppets manual så står det säkert där vad det klarar tillsammans med kameran och vad som ev krävs för att få samma skydd.

Köper du t.ex. ett väderskyddat objektiv brukar tillverkaren ange om det krävs ett filter eller ej för att väderskyddet ska bli komplett.
 
En vädertätad kamera brukar ju ska klara ett antal mm regn/tidsenhet och sätter man på ett vädertätat batterigrepp som sitter som "gjutet" på en vädertätad kamera så har man nog lite "vattenskräck" om man inbillar sej att den där droppen vatten rinna in i den skarven.

Helt sant. Kanske hänger jag upp mig på detta, men eftersom att jag inte hittat information från canon angående bg+kamera känns det ändå olustigt. Hade canon hävdat samma täthetsgrad även med bg monterat, då hade jag köpt det.

Nåja. Hinner komma många fler modeller innan jag byter hus =)

Sen går det ju att klämma in lite silikon mellan greppet och huset också, om man som jag aldrig tar av det =)
 
Hej Anders! Du som har batterigreppet. Står det något i manualen om vädertätningens funktion eller om det krävs något speciellt för att inte förstöra kamerans vädertätning.

För kameran är ju enda begränsningen att den inte är vattentät och kan inte användas nersänkt i vatten enligt manualen
 
https://www.canon.se/Support/Consumer_Products/contact_support/index.aspx
Här skall man kunna ställa tekniska frågor Canonprodukter
Mvh Mattias
Ja, jag hittade det där och har skrivit min fråga. Nu är det bara att vänta på svar. Bedrövligt dåligt formulär dock, men det är ju en annan femma...



Ett bra sätt att få reda på hur saker och ting ligger till kan ju vara att börja med att kolla i manualen.

För 7D står det på sidan 13 i manualen att kameran är inte vattentät och kan inte användas nersänkt i vatten.

Sen om du tittar i batterigreppets manual så står det säkert där vad det klarar tillsammans med kameran och vad som ev krävs för att få samma skydd.
Att det inte går att sänka kameran är både väntat och förståeligt. Det jag är intresserad av är att den ska tåla ett rejält ruskväder, och det låter ju på Canon som att den ska det.

Vad gäller batterigreppet så äger jag inte detta och har ingen manual. Eller går det att få tag på manualen i digital form någonstans?
 
Tråkigt svar från Canon:

"Vi har undersökt din fråga och batterigreppet är tyvärr inte vädertätat. Det finns en liten tätning på själva batteriluckan på kameran, men inget på batterigreppet."

Konstigt att de skryter så mycket om att ha ett rejält vädertätat kamerahus för att sedan bygga ett batterigrepp som är helt otätat...

Det blir väl att montera av batterigreppet om man måste ut i rusket. Jobbigt...
 
Tråkigt svar från Canon:

"Vi har undersökt din fråga och batterigreppet är tyvärr inte vädertätat. Det finns en liten tätning på själva batteriluckan på kameran, men inget på batterigreppet."

Konstigt att de skryter så mycket om att ha ett rejält vädertätat kamerahus för att sedan bygga ett batterigrepp som är helt otätat...

Det blir väl att montera av batterigreppet om man måste ut i rusket. Jobbigt...

Du får tillverka din egen helt enkelt.
 
Tråkigt svar från Canon:

"Vi har undersökt din fråga och batterigreppet är tyvärr inte vädertätat. Det finns en liten tätning på själva batteriluckan på kameran, men inget på batterigreppet."

Konstigt att de skryter så mycket om att ha ett rejält vädertätat kamerahus för att sedan bygga ett batterigrepp som är helt otätat...

Det blir väl att montera av batterigreppet om man måste ut i rusket. Jobbigt...

Ja där ser man. Ytterst tråkigt =(

Det är nog bara att inse att om man vill ha riktigt bra tätning får man hålla sig till 1:eek:rna.
 
Tråkigt svar från Canon:

"Vi har undersökt din fråga och batterigreppet är tyvärr inte vädertätat. Det finns en liten tätning på själva batteriluckan på kameran, men inget på batterigreppet."

Konstigt att de skryter så mycket om att ha ett rejält vädertätat kamerahus för att sedan bygga ett batterigrepp som är helt otätat...

Det blir väl att montera av batterigreppet om man måste ut i rusket. Jobbigt...

Jo, jag hittade samma info på nätet men ett monterat batterigrepp försämrar nog kamerans väderskydd marginellt eftersom det sitter så tätt mot huset. Så fota på i rusket du. De du riskerar är nog batterigreppet i.s.f. men de är nog inte lika känsligt för för fukt som kameran...inte lika dyrt heller.
 
Att det inte går att sänka kameran är både väntat och förståeligt. Det jag är intresserad av är att den ska tåla ett rejält ruskväder, och det låter ju på Canon som att den ska det.

Det första jag konstaterade var att det egentligen inte står någonting alls om husets vädertätning i manualen. Inget löften - inga förväntningar.
I brochyren för 7D står det "the camera's selas are made to resist water and dust", inte mycket att komma med.

Vad gäller praktisk erfarenhet så har jag hittills kört 7D två timmar i duggregn. Resultatet var en rätt blöt kamera, men det klarade den fint. Då jag aldrig har haft några problem med 30D i regn så antar jag att det kommer att funka ännu bättre med 7D.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.