Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Batterigrepp E-510

Produkter
(logga in för att koppla)
Och en fråga till :)

Behöver ett batteri till BLM-1.
Någom som har köpt ett billigt och bra det senaste? Funderar på att köpa på ebay, men då vet man inte riktigt vad man får tag på..!
 
Som så ofta handlade jag över ebay. Jag köpte två piratbatterier vilket inkluderade en laddare som även gick på 12V vilket kompletterar originalladdaren utmärkt för mig.
De påstås ha en kapacitet på 1900mAh (jämför original 1500mAh).
Kostade inte många kronor och de fungerar utan anmärkning. Det är de enda jag använt i E3:an faktiskt. Kan inte säga om de har mer eller mindre kapacitet än original dock.

Jag fick ut drygt 1500 bilder en dag på originalbatteriet fast jag använt både blixt och live view. Rätt fantastiskt.
 
Glömde kommenterar batterigreppet.
Vissa är nöjda med detta men jag gillar inte att det kopplas in i USB-porten (sticker ut en kontakt med sladd på baksidan) så jag bestämde mig för att hoppa över.
Funkar nog helt OK eftersom man får halvtryck på E510 (ej E500).
 
Stefan_BOJ skrev:
Och en fråga till :)

Behöver ett batteri till BLM-1.
Någom som har köpt ett billigt och bra det senaste? Funderar på att köpa på ebay, men då vet man inte riktigt vad man får tag på..!
Hadde lite "tur" fick tag i ett "orginal" (står tom olympus på kartongen och batteriet) från Kina för bara 0.99$ plus frakt. Hittils så fungerar det utan problem ska bli intressant att se hur det fungerar efter ett par laddningar..
Billigt blev det iaf.
Passade på att köpa ett set med macrolinser för samma peng oxå :)
 
"Billiga batterier" REA Zebra Media

Fick mail om Julrea på Zebra Media. När man kommer till kassan anger man rabattkod: JULREA. Då dras 50 % bort av beloppet. Det skall tydligen gälla allt!!

Mvh Tomas
 
Re: "Billiga batterier" REA Zebra Media

Ruam skrev:
Fick mail om Julrea på Zebra Media. När man kommer till kassan anger man rabattkod: JULREA. Då dras 50 % bort av beloppet. Det skall tydligen gälla allt!!

Mvh Tomas

Shit! Tror du just hittat de billigaste batterierna :) 47kronor styck typ!!
 
Känns löjligt att köpa ett orginalbatteri för typ 600:- i alla fall, när dessa piratbatterierna finns för ett par hundralappar! Och batteritiden lär inte vara så mycket sämre, om sämre alls...!
 
Kvalité batteri

Jag har själv köpt batteri från Zebra. De har fungerat bra. Det var ett batteri till min E1:a och det andra var till en kompakt my kamera. Om kvalitén skulle vara dålig så ska det visa sig tämligen omgående. Jag har hört att det skall inte var några problem att få ett nytt.

Villkor Zebra Media:
GARANTI
"Ett års garanti medföljer alla varor föutom batterier. För batterier gäller 6 månaders garanti. Garantin gäller för fabrikationsfel.
Startdatum för garantin är datumet då dina varor anlände till ditt postkontor. Framställan om garantianspråk görs på sätt som framgår under punkten 14."

Mvh Tomas
 
Tack för tipset till Zebra Media.

-Förra veckan var det flera som fyndade FL-36 blixten.

-Denna vecka är det tydligen batteri och laddare som fyndas.
(Jag har just själv beställt en laddare KQ-PO, som ju även klarar 12V. Samt beställde även en BLM-1 clone).

-Undrar vad blir för något att fynda under nästa vecka?

P.S: På tradera.com finns en clone till
PS-BLS1 FOR OLYMPUS,
samt fler alternativ finnes förstås om man vågar sig på utländska auktions-siter.
 
Nu har batterigreppet kommit.

Helt ok! Märks att det är en tredjepartare som gjort grejjerna. INte orginalkvalitet direkt. Men det fungerar ändå. VÄger runt 400g med 2 batterier i. Skönt grepp. KOmmer nog störa mig på sladden som går upp en del. Men jag vänjer mig nog!

Ska bli kul att testa de med den nya kameran. När den kommer.

Mvh

Stefan
 
Minns inte exakt vad priset blev... Och jag hittar inte kvittot :p Blev inte tokdyrt i alla fall.

Inte hunnit testa så mycket än. Fick kameran + 14-54 2.8-3.5 i lördags. Varit inne sjuk sedan dess.
Men intryck hittils. Då med den ljustarka gluggen på.
Liveview. Käckt! Men fungerar inte perfekt. Autofocus träffar sämmre. Dålig kontroll på vad man egentligen tar på. Fast funktionen att kunna zooma in 7ggr digitalt i displayen är guld! Snacka precision! Måste säga att det nästan är tjänstefel från olympus att inet göra en vridbar skärm även på e-510 såsom det är på e-3:an. Tar ju bort många av fördelarna med liveview...

Noterat en knepig sak med Antiskaken (IS). När man kör på läge auto inomhus, halvdan belysning och klämmer iväg ett skott så väljer kameran att ha en slutartid på runt 1sek och IS:en går som tusan. Men bilderna blir ju alltid oskarpa ändå. I alla fall om man tar på något som rör lite på sig. Har ni samma "problem"?
Eller är det något fel på min kamera? IS:en låter när den arbetar. Samma för er?

Bra grepp på kameran. betydligt mycket bekvämare än e-400:an.

Batterigreppet fungerar som väntat. Kanske att det är lite klumpigt. Men greppet om kameran blir mycket bekvämare. Samt att man får den extra avtryckarknappen på battergreppet när man skall hålla kameran vertikalt. Perfekt! Grym battteritid med för den delen :)
Den lilla sladdstumpen som ansluter greppet till kameran stör en hel del. Svårt att använda piltangenterna effektivt.
Men fördelarna uppväger klart nackdelarna.

Hittils är jag väldigt nöjd. Men som sagt har bara fotat inomhusbilder. Ganska less på foton på granar, muggar och mina fötter :p Ger en lite mer detaljerad rapport senare.

Här kommer ett par bilder.
 
Senast ändrad:
Utrustningen. Bilden är tagen med min gamla e-400 plus en konica hexanon 50mm 1.7. Otroligt att jag använder en 30år gammal lins såpass ofta. Kvalitet!
E-510
14-54 2.8-3.5 (HÄRLIGT objektiv!!! Riktigt nöjd med det. Kompakt och väldigt bra linser i!)
Batterigrepp
fl-36 (750 spänn. Känns nästan som ett rån)
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    70 KB · Visningar: 349
Nästa bild är på min flickvän: Hon vet inte om att jag lägger ut den då hon inte lär godkänna en "osminkad bild" :p Jag tycker den visar hur trevlig 510:an är tillsammans med den ljustarka gluggen.
1/24s iso 400. Ingen blixt. Dåligt ljus inomhus.
 

Bilagor

  • 2.jpg
    2.jpg
    85.3 KB · Visningar: 353
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.