henq
Aktiv medlem
Jag slår nästan alltid över till MF och sätter fokus manuellt med AEL-knappen i live view. Annars vet man som sagt inte vad som fokuseras på. Men jag använder Live view ganska mycket, och så gott som alltid när jag använder stativ.Stefan_BOJ skrev:
Liveview. Käckt! Men fungerar inte perfekt. Autofocus träffar sämmre. Dålig kontroll på vad man egentligen tar på.
Kameran exponerar ju efter det dåliga ljuset, det är ju inget som IS kan påverka. Eller hur menar du? Och ja, IS låter. Jag gillar det, känns att kameran jobbarNoterat en knepig sak med Antiskaken (IS). När man kör på läge auto inomhus, halvdan belysning och klämmer iväg ett skott så väljer kameran att ha en slutartid på runt 1sek och IS:en går som tusan. Men bilderna blir ju alltid oskarpa ändå. I alla fall om man tar på något som rör lite på sig. Har ni samma "problem"?
Eller är det något fel på min kamera? IS:en låter när den arbetar. Samma för er?
Men auto-läget är inget vidare att fota i eftersom många inställningar inte går att göra. Jag kör för det mesta A. S eller M i speciella fall.
Och ett tips: Den automatiska vitbalansen tycker jag inte funkar något vidare i E510. Testa att fota din flickvän med glödlampsinställningen.
(Sen kan du dra upp Noise Filter till High så modellsminkar du henne lite grann automatiskt ;-)
Fin bild med blicken för övrigt.