** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Batterigrepp E-510

Produkter
(logga in för att koppla)
Stefan_BOJ skrev:
Liveview. Käckt! Men fungerar inte perfekt. Autofocus träffar sämmre. Dålig kontroll på vad man egentligen tar på.
Jag slår nästan alltid över till MF och sätter fokus manuellt med AEL-knappen i live view. Annars vet man som sagt inte vad som fokuseras på. Men jag använder Live view ganska mycket, och så gott som alltid när jag använder stativ.

Noterat en knepig sak med Antiskaken (IS). När man kör på läge auto inomhus, halvdan belysning och klämmer iväg ett skott så väljer kameran att ha en slutartid på runt 1sek och IS:en går som tusan. Men bilderna blir ju alltid oskarpa ändå. I alla fall om man tar på något som rör lite på sig. Har ni samma "problem"?
Eller är det något fel på min kamera? IS:en låter när den arbetar. Samma för er?
Kameran exponerar ju efter det dåliga ljuset, det är ju inget som IS kan påverka. Eller hur menar du? Och ja, IS låter. Jag gillar det, känns att kameran jobbar :)
Men auto-läget är inget vidare att fota i eftersom många inställningar inte går att göra. Jag kör för det mesta A. S eller M i speciella fall.

Och ett tips: Den automatiska vitbalansen tycker jag inte funkar något vidare i E510. Testa att fota din flickvän med glödlampsinställningen.
(Sen kan du dra upp Noise Filter till High så modellsminkar du henne lite grann automatiskt ;-)
Fin bild med blicken för övrigt.

Sätter jag kameran i autoläge och k ör med IS 1 och tar en bild så får jag en slutartid på runt 1sek inomhus. Något som inte fungerar om jag inte har kameran på stativ och tar på något som är stilla. IS:en jobbar som tusan under denna sekunden, men resultatet blir ju oftast dåligt. Det mesta hinner röra sig på 1 sek :p I stället borde automatiken ställa om iso:n och bländaren istället. I autoläge verkar min kamera eftersträva iso 100, då den gör detta så offras skärpan då slutartiden går upp.
Men det rä som du säger. Ofta använder man något annat läge ändå. Jag kör oftast på manuellt faktiskt. Gillar att ha kontroll :)

Tack för tipset med WB och Noise Filter :)
Gillar i och för sig de varma färgerna man får med default WB. Men de är ju inte riktgt verkliga :)

Gott nytt!!

IS använder ju flera små motorer och rörliga delar som arbetar för högtryck för att kompensera alla skakningar som du orsakar, så det är klart att det låter.

Jag är imponerad av att det är så tyst som det trots allt är.

Ingen kan ta en skarp bild på 1 sek med en handhållen kamera hur bra IS än är :)

I autoläge verkar min kamera eftersträva iso 100, då den gör detta så offras skärpan då slutartiden går upp.
Har du kanske råkat ställa in ett max. värde på ISO 100, som man kan göra på E-510? Ändra det värdet till ett högre ISO-tal i så fall.

FranzEA skrev:
IS använder ju flera små motorer och rörliga delar som arbetar för högtryck för att kompensera alla skakningar som du orsakar, så det är klart att det låter.

Jag är imponerad av att det är så tyst som det trots allt är.

Ingen kan ta en skarp bild på 1 sek med en handhållen kamera hur bra IS än är :)

Har du kanske råkat ställa in ett max. värde på ISO 100, som man kan göra på E-510? Ändra det värdet till ett högre ISO-tal i så fall.

Där satte du huvudet på spiken!
Jag ändrade till 100! Max är ju bäst tänkter jag :p

Tack för tipset!

Nu ska jag iväg och fota min nya lägenhet. Får nycklarna om 30 min :p

Mvh

Stefan

det vore kul att se en bild på utrustningen även från andra sidan för att kunna skapa sig en uppfattning om hur mycket sladden sticker ut...

/tobias

Ska ta ett par bilder till på utrustningen Tobias. Mitt i en flytt nu och all tid går åt till härliga saker såsom städning, planering, renovering och packning :)

Har spenderat 4:a dagar i barcelona.
Från början funderade jag på att packa stora väskan med:
E-510 + batterigrepp
Sigma 50-500
Olympus 14-54 2.8-3.5
Sigma 105 macro
blixt osv
och en massa mer. (stor väska bla)
Väskan var rejält tung när jag var klar, men jag tänkte att lite extra vikt på ryggen gör inget.
Dock så läste jag lite om barcelona här på FS innan jag reste. Och det är tydligen en massa stölder där... Så jag packade om...

Det blev.
E-510 + batterigrepp
Olympus 14-54 2.8-3.5
Olympus 42-150 4.5-5.6 (?)
istället.
Och mellanväskan lowepro 200 aw (slingshot)

Hur som...
Är mycket nöjd med kameran. Objektivet är klockrent. Nog det jag är mest nöjd med. Huset är en uppgradering från e-400. Men objektivet är den störstas uppgraderingen.

Batterigreppet är verkligen trevligt. Det väger en del. Men det är inte så konstigt då det trots allt är 2 batterier i det, samt att det är välbyggt och det brukar innebära tungt.
Dubbel batteritid är verkligen trevligt. Jag hade med mig 3 full-laddade batterier. Behövde inte ladda dem någon gång. Tog runt 600-700 bilder. Många med liveview igång, som suger mycket batterikräm.

Den extra shutter-knappen på vertikalgreppet är grym. Så smidigt! Tar mycket fler vertikala bilder nu, bara för att det är så bekvämt.

Stör mig på sladden som sticker ut. Dock är det inte så illa. Man vänjer sig. Stör mest när man skall hoppa runt mellan menyerna.

Tänkte ta fram ett par bilder och lägga ut här sedan när jag hunnit bli klar med flytten.

För mig är batterigreppet klart värt pengarna. Greppet blir bättre. Bättre stabilitet. Längre batteritid. Vertikal shutter-knapp.

Mvh

Stefan

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar