Annons

Batterierna i blixtar?

Produkter
(logga in för att koppla)

divander

Aktiv medlem
Har någon en bra förklaring till varför det används vanliga AA-batterier i de allra flesta blixtar? Varför använder inte tillverkarna samma typ av laddbara batterier som de som sitter i dagens kameror? Borde det inte då bli enklare att ladda, enklare att ta med sig extrabatteri, enklare att byta batteri, ge en lägre vikt samt att man får ut fler blixtar? Kan det vara att blixten laddar långsammare mellan blixtarna eller att de batterierna på något annat sätt inte är lämpade för det ändamålet?

Skulle det vara samma batteri som till kameran skulle man även kunna använda samma extrabatteri till de båda.

Att det handlar om att AA-batterier skulle vara enklare att få tag på borde inte vara anledningen. Det borde ju gå att göra så blixten kan använda antingen AA-, eller "orginal"-batteriet. På ungefär samma sätt som i en del vertikalgrepp.


Har någon en bra förklaring? Antar att det handlar om något i elektroniken som ställer till det. Eller kan det vara så enkelt att enda orsaken är att det "har alltid varit så"?
 
Jag tror att det beror på tradition, eller möjligtvis att det är enklare/billigare med AA-batterier. Vanliga AA-batterier är ju lätt att få tag i, på nästan alla platser. Dessutom är det också lätt att få tag på en laddare om man kör med nimh eller nicd.

"AA" är ju bara formatet, det finns ett antal olika batterisorter som finns med denna storlek. NIMH/NICD ger 1.2v, Alkaline 1.5, LiPo/LiIon 3,6v(?)

Det skulle kunna vara så att de som tillverkar blixtar åt flera olika kameratillverkare sparar pengar på att kunna använda samma plastskal till alla blixtar, oavsett om det ska till Canon/Nikon etc...
 
Jag har haft blixtar med inbyggda laddningsbara NiCd-celler, men deras prestanda fokuserade enbart på ledtal, inte batterilivslängd. Ersättningsbatterier var svindyra och gjorde att ett extra batteri inte var det första man inhandlade. Det har gjorts försök med blixtar helt utan batteri, dvs. strömförsörjda från kamerabatteriet, men prestanda blev därefter - ljussvaga och batteridränerande.

AA är allmänt tillgängliga och av tradition har inte konsumentblixtar getts "monsterkapacitet". I en del fall klarade heller inte blixtarna annan spänning än 6V ( = 4 x AA Alkaline/brunsten ). Moderna blixtar klarar nästan undantagslöst NiCd / NiMH ( 4 x 1,2 = 4,8V ).

Att gå över till annan batteriteknologi ( LiIon / LiPol ) skulle kräva omkonstruktion till 3,6V och det är nog inte tillverkarna trakterade av. Förmodligen finns det ett samband mellan tillförd spänning och blixtprestanda, men mina insomnade kunskaper om elektricitet / elektronik, begränsar mig i detta fall.
 
En blixt drar rätt myckert ström.
Och kapaciteten i de laddbara skjunker drastigt med dessa höga strömuttag, alkaline och brunstens batterier klarar detta bättre.

Det är anledningen.
 
För många år sedan använde jag laddningsbara NiCad -batterier till blixtarna men det var två problem med det. Det ena var att när de börjar ta slut så stupar kurvan brant, dvs blixten tvärdog. Det andra var att man använder blixt betydligt mera sällan än kameran så när man skulle ha blixten var batteriet slut. Det senare problemet lär ju vara än värre med NiMh-batterier.

Kol-zink/brunstensbatterier (vanliga ficklampsbatterier) slutade jag med så snart alkaliska kom i marknaden trots att de på den tiden var mycket, mycket dyrare än brunstensbatterierna. De senare är som jag ser det inget alternativ i en blixt, glöm det. Men äldre blixtar från 60 och 70-talet tålde inte alltid den högre laddströmen från alkaliska batterier så en och annan blixt har gått upp i rök. Det hände väl mest när någon tog ett större antal bilder i följd och det har hänt mej. Det luktade illa, mycket illa...

Idag kan det nog vara samma sak med högkapacitetsbatterier, NiMh mm. De har lågt inre motstånd och kan skicka på ordentligt med kräm i blixten och jag vågar i varje fall inte köra med dem i mina äldre blixtar. Röken luktar så illa...

Jag tillhör dem som tycker att AA är bra alternativ, även till kameror. Jag har två digitalkameror som kan använda sådana, en Ricoh och en Pentax.

Det ska mycket till om man ska bli stående strömlös om man använder såna, de finns överallt i hela världen, må vara att de bara räcker till några bilder, men det är bara att hanka sej fram med fickorna fulla med batterier tills man kommer till ett uttag och kan ladda!

Som reserv har jag ibland med mej AA litium, dyra men med en väldig kapacitet och mycket, mycket lagringsbeständiga, upp till 10 år. Rekommenderas att ha med på resor!
 
jag har också bränt några gammla blixtar genom att använda moderna NiMh-batterier i dom. Blixten laddade tok-fort, mindre än en sekund, lekte lite stroboskop och då blev det kortslutning i switchtransistorn, sen smälte on-off-knappen och batterierna blev så heta att ett av dom kokade.

Cirka 6 ampere kunde batterierna leverera.

Med blixten kopplad till ett nätaggregat så slog ampere-mätaren i taket på 10A, men laddade fort gjorde den, bara en halv sekund.
 
Min erfarenhet är att det blir billigare och miljövänligare samtidigt som det funkar bättre med laddbara Ni-MH jämfört med alkaliska. De är enkla att hitta om man helt plötsligt är utan, men det blir däremot en hel del batterier som ligger och skramlar i kameraväskan.


Ett argument för att en kamera använder Li-ion brukar ju vara att de tar fler bilder på en laddning, samt väger mindre. Borde inete samma sak gälla blixtar?

Mitt batteri som sitter i min kamera är på 7,4V, 1 500mAh och tar ungefär lika mycket plats som två AA-batterier. Om Blixten nu skulle vara konstruerad för att kunna använda samma batteier, skulle två sådana ge mer eller mindre energi än 4-5 AA-batterier som min blixt annars går på? Blixten går ju på 4,8-7,5V så det borde ju inte vara något problem.
 
divander skrev:
Min erfarenhet är att det blir billigare och miljövänligare samtidigt som det funkar bättre med laddbara Ni-MH jämfört med alkaliska. De är enkla att hitta om man helt plötsligt är utan, men det blir däremot en hel del batterier som ligger och skramlar i kameraväskan.


Ett argument för att en kamera använder Li-ion brukar ju vara att de tar fler bilder på en laddning, samt väger mindre. Borde inete samma sak gälla blixtar?

Mitt batteri som sitter i min kamera är på 7,4V, 1 500mAh och tar ungefär lika mycket plats som två AA-batterier. Om Blixten nu skulle vara konstruerad för att kunna använda samma batteier, skulle två sådana ge mer eller mindre energi än 4-5 AA-batterier som min blixt annars går på? Blixten går ju på 4,8-7,5V så det borde ju inte vara något problem.

Jag har fyra 2700 millimpere batterier i min blixt blir inte det 10800 och ett sådant batteri skulle nog bli dyrt som lithumjon.
 
Nej Robin - det blir 2700mAh x 4st x 1,2V = 12,96 Wh ( det är fortfarande 2700 mAh ) och det är en fjutt i sammanhanget. Mitt externa batteri till blixten är på 12,2 Ah vid 6V = 73,2 Wh.
 
Okej, om jag fattat rätt så innehåller Li-ion mycket mindre, är dyrare och skulle blir betydligt större om de skulle ge samma antal blixtar.

Hur kan en kamra ge fler bilder på ett Li-ion än vad den klarar med AA?
 
Hej Robin Divander.

Li-Ion celler innehåller mer energi än Alkaliska och Ni-Mh celler i AA storlek

AA är bara en storlek, det finns AA med Li-Ion teknik, dessa kallas 14500 och har en kapacitet på ca 750 mAh och 3,7V spänning.

Nu förtiden finns det Ni-Mh celler som har en mycket låg självurladdning, ca 15% per år , att jämföra med ca 1,7% per dag för vanliga Ni-Mh celler.

Sanyo utvecklade dessa celler (Eneloop)i Novenber 2005 och de har nu spridits tom till sverige.
Fn. finns det ett 20 tal tillverkare som säljer den nya typen av celler, rekommenderas starkt.

Den tål höga strömurtag men har en något lägre kapacitet än "vanliga" Ni-Mh celler.



Anders
 
Det var det jag misstänkte, att Li-ion innehöll mer. HAr du en aning om det finns något hinder att den tekniken skulle kunna användas i blixtar?

Jo jag vet att det finns nya och inte lika läckande Ni-MH. De innebär visserligen att jag kan ha reservbatterierna liggande längre. Men om de innehåller mindre energi så måste de ju bytas oftare och fler batterier ligger i kameraväskan än om Li-Ion används.
 
Förr med ca 500mA R6(NiCa)(och inte AA =det är USA) och nyladdade räckte batterierna länge.
Så det behövs inte så starka batterier.
Digi kamerorna däremot kräver mycket ström och tillverkarna vill göra små kameror, därför används mest LiIon.
 
Hej Robin.

Du skrev:
"Jo jag vet att det finns nya och inte lika läckande Ni-MH. De innebär visserligen att jag kan ha reservbatterierna liggande längre. Men om de innehåller mindre energi så måste de ju bytas oftare och fler batterier ligger i kameraväskan än om Li-Ion används."

Detta gäller en Pentax K100D, en mycket strömkrävande digitalkamera:

"I'll just add a few facts as measured with my particular K100D........

Battery meter shows full charge at > 1.25v per cell, i.e. >5.00v
Battery meter shows half charge at 1.25v per cell, i.e. 5.00v
Battery meter shows empty and camera shuts down at 1.19v per cell, i.e. 4.76v

I'm an electronics engineer and took great care in taking these readings by the way, it's very easy to get it wrong. Other K100Ds could be a bit different of course, and temperature may be a factor possibly, I'm not going to repeat these measurements to find out.

As far as batteries are concerned, Uniross Hybrios are SO EASY to live with, I get 5-600 shots over just about any period of time I'm ever likely to leave them in the camera and they outlasted a friend's Canon 5D Li-On batteries at the same airshow and I took more pictures, so where's the problem? I've about 9 months experience with these batteries, they're great.

Energizer 2500mAh (Sanyo manufactured) NiMh batteries last for 900 shots if used the same day as charging, but may only get 2-300 after a week or two. Now, I've measured the remaining capacity of Energizers after a 2 week rest, and it's hardly dropped at all, what's happened is that the voltage has depressed to a level where the K100D cutoff voltage is approached, so only a couple of hundred shots max is likely whereas there's actually plenty of charge in them for 2 or 3 times that. So, when the K100D says they're flat there's actually 75% of the charge remaining. Hybrios' voltage doesn't depress so much after a rest period so still can deliver most of their charge into a K100D.2
http://www.pentaxforums.com/forums/pentax-dslr-discussion/2923-k100d-low-battery-problem.html

Du kanske inte behöver ha så mycket reservbatterier med dig den nya typen är så mycket bättre än den gamla sorten.


Anders
 
Jo jag har förstått att de nya batterierna är betydligt bättre än de äldre. Det hade ändå varit smidigare att använda ett Li-Ion-batteri. Därför misstänger jag att det finns andra själ till varför blixttillverkarna anvädner sig av AA-batterier.

Med Li-Ion hade de kanske även hade sålt några extra batterier. Blixten hade kunnat göras mindre, alternativt kunnat klarar flera blixtar på en laddning. Det går ju att hitta en rad säljargument så jag misstänkte att det låg något tekniskt problem bakom att Li-Ion ej används.

Visst skulle det vara smidigare med mindre och färre batterier, men personligen ser jag inte något jätteproblem i det här. Mest nyfiken på varför det inte hänt något med batterierna i blixtarna samtidigt som de allra flesta kameror har bytt batterityp.
 
En fråga..
Jag använder 1.5V batterier i min blixt.
Kan man använda högre eller lägre volt i den?
Och vad står mAh för?
 
Det brukar inte innebära några problem att använda laddbara och de ligger på 1,2V. mAh är hur mycket energi som rymms i batteriet. Fyra batterier på 2 400 mAh ger dubbelt så många blixtar som fyra batterier på 1 200 mAh.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.