Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Batterier och laddare

Produkter
(logga in för att koppla)

micke_j

Aktiv medlem
Hej,

Jag har en Minolta Dimage F300 och använder mig nu av 1800 mha-batterier och en GP powerbank som tar 18 h att ladda. Tycker det är lite lång tid så nu ska jag köpa en som tar 1-2 h att ladda med. Finns GP som klarar detta. Är det att rekomendera eller finns det andra bra? Hur är t.ex.: http://www.cyberphoto.se/index.php?http://www.cyberphoto.se/minolta/digital/f300.php

Sen undrar jag även om det finns några andra sorts batterier som är bättre att köpa? T.e.x lithium eller ngt, funkar det? Läste ngt om det men kan inte så mkt om det... Tror de rekomenderade lithium cell på ngn fotosida till just min kamera.

Det som är bra med vanliga uppladdningsbara är ju att man kan använda dem till andra saker än kameran, plus att jag redan har fyra 1800 mha som jag även kan ladda i en ny laddare. Vad tycker ni?

/Micke

PS. Är det stor skillnad på Ultra II (eller andra höghastighetskort) och ett vanligt SanDisk (t.ex.) när det gäller minneskort, ska även slå till på ett nytt sådant. DS.
 
...du kan ju också behålla din laddare och enbart köpa 4 nya batterier, då gör det kanske inte så mycket om det tar lång tid att ladda.

Det blir ju i alla fall billigare att bara köpa 4 nya batterier än en ny laddare (ev. med batterier). En tanke som slog mig bara.

/Håkan
 
hakanv skrev:
...du kan ju också behålla din laddare och enbart köpa 4 nya batterier, då gör det kanske inte så mycket om det tar lång tid att ladda.

Det blir ju i alla fall billigare att bara köpa 4 nya batterier än en ny laddare (ev. med batterier). En tanke som slog mig bara.

/Håkan

Jo jag vet, men jag ska bl.a. till Tenriffa under 10 dagar i vinter. Känns som man vill kunna ladda på någon timma då ändå... En laddare kostar väl runt 500 kr, inte så blodigt.. Men frågan är om man ska satsa på något annat än NiMH-batterier? Om det ens GÅR?
 
hakanv skrev:
...15 minuter, kan det va nåt?

Suck!!! Jag som trodde jag hittat det absolut häftigaste när jag i somras köpte en 1-timmes laddare av märket Vansson och 16 stycken 2300 mAH batterier.

Priset på Vartaladdaren var ju rmiligt också: 600:- för ett paket med laddare och fyra AA à 2000 mAh. Ytterligare 4 st batterier kostar 250:-. Men jag får trösta mig med att det kommer nya modeller med större kapacitet (men inte kortare laddtid än 15 minuter väl?).

Utvecklingen på batterifronten verkar skena iväg rejält, både vad gäller kapacitet och laddtid. För bara några år sedan var laddtiderna ett dygn och kapaciteten 500 mAh för AA.
 
DIFference skrev:
Hej,

Jag har en Minolta Dimage F300 och använder mig nu av 1800 mha-batterier och en GP powerbank som tar 18 h att ladda. Tycker det är lite lång tid så nu ska jag köpa en som tar 1-2 h att ladda med. Finns GP som klarar detta. Är det att rekomendera eller finns det andra bra? Hur är t.ex.: http://www.cyberphoto.se/index.php?http://www.cyberphoto.se/minolta/digital/f300.php

Sen undrar jag även om det finns några andra sorts batterier som är bättre att köpa? T.e.x lithium eller ngt, funkar det? Läste ngt om det men kan inte så mkt om det... Tror de rekomenderade lithium cell på ngn fotosida till just min kamera.

Det som är bra med vanliga uppladdningsbara är ju att man kan använda dem till andra saker än kameran, plus att jag redan har fyra 1800 mha som jag även kan ladda i en ny laddare. Vad tycker ni?

/Micke

PS. Är det stor skillnad på Ultra II (eller andra höghastighetskort) och ett vanligt SanDisk (t.ex.) när det gäller minneskort, ska även slå till på ett nytt sådant. DS.

Hej Mickael

Jag använder en GP U-smart PowerBank model GPPB13, köpt på Claes Olsson, den laddar 2300 mha accarna på ca: 15- 20 minuter.
Den är lätt och smidig att ta med sig, priset är ca: 800 spänn men då får du med 4 st nya accar på 2300mha, dessa kostar annars ca: 75 spänn styck.
Skulle inte klara mig utan denna laddare!
Du kan valfritt ladda 1, 2 , 3 eller alla 4 batterierna.
Mvh
Kenth
 
Varning..

Jag har en GP Power Bank 1 timmesladdare och köpte 4 billigare NiMh batterier i Hobbex. Två av dom började läcka i laddaren vid första laddning. Otur eller sämre kvalitet på billigare batterier?
Mina GP batterier har jag laddat många gånger utan problem.
Ingemar...
 
Tack för alla svar. Känns som det är en smaksak om man vill ha en GP, Vansson eller en supersnabb Varta. Alla verkar vara av bra kvalitet och ett bra val.

Tack så mycket!
 
Jag har själv en HP 735-kamera och har hitills använt 4 st Uniross NiMH-batterier (2300 mAh).

Jag har använt dem i drygt ett år och nu håller de inte vad de höll från början (mycket snabb kvalitetssänkning så det blev mycket uppenbart). 4 nya kostar dock inte mer än 200 spänn och håller återigen för fototurer på några timmar, och blev en välkommen investering.

Har dock ingen annan erfarenhet från andra märken. Någon som har och kan jämföra? Någon annan som har använt HPs 735:a och använt andra märken till den?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.