Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Batterienhet för studioblixtar!

Produkter
(logga in för att koppla)
Finfina bildexempel Max och Magnus! :)

Vad har ni för fabrikat?

Storlek/Vikt?

Många jag kollat på väger en hel del, bortåt 16kg för t.ex. BELKIN UPS PRO 1200VA men den kanske är onödigt stor för en normal modellsession.

Hur kan Innovatronix klara sig på 7kg? Lägre lagringskapacitet?
 
Sensorn är känslig för dagsljus(solljus) så det hjälper att tejpa över dem och använda någon trigger. Radio, IR, eller Kabel.
 
Re: Finfina bildexempel Max och Magnus! :)

danneman skrev:
Vad har ni för fabrikat?

Storlek/Vikt?

Många jag kollat på väger en hel del, bortåt 16kg för t.ex. BELKIN UPS PRO 1200VA men den kanske är onödigt stor för en normal modellsession.

Hur kan Innovatronix klara sig på 7kg? Lägre lagringskapacitet?

Tack! Jag kör med APC Smart-UPS 1500VA
http://www.apc.com/resource/include/techspec_index.cfm?base_sku=SUA1500I&total_watts=50
Den kostar mer än Innovatronix när den är ny men det finns många begagnade att hitta på blocket. Jag köpte min med kass batterier och stoppade i två batterier från Biltema. Drift tid? 400 bilxtar ungefär, säkert fler men jag behövde inte fler sist jag fotade ute.
 

Bilagor

  • _dsc0010.jpg
    _dsc0010.jpg
    36.5 KB · Visningar: 932
jag kör med BELKIN UPS PRO 1200VA
skulle kanske lagt till att jag körde inomhus med upsen och med radiosändare, trots det så blixtrade ena blixten av sig själv lite då och då..
 
bulthasse skrev:
jag kör med BELKIN UPS PRO 1200VA
skulle kanske lagt till att jag körde inomhus med upsen och med radiosändare, trots det så blixtrade ena blixten av sig själv lite då och då..

Anledningen till att blixten/arna löser ut av sig själv är att spänningen faller under noll volt i någon 100dels sekund. Det innebär att spänningen är lite i lägsta laget för att köra dina D-Lite. Utomhus kan man uppleva samma fenomen men då kan det beror på att solen löser ut blixten via den externa sensorn. På en del blixtar kopplas den externa sensorn bort när man ansluter en syncsladd eller radiomottagare i synkuttaget. Man måste ha en radiomottagare i varje blixt för att ha säker kontroll. När solen har gått ner kommer myggen men det har jag ingen bra lösning på...
 
WOW... denna tråden hade jag missat helt. Verkar jätteintressant detta med UPS till blixtarna.
Har Elinchrome RX300 samt skyport, det hade varit mumma om de gick att driva utomhus så här enkelt och bra.
Jättesnygga bilder ni tagit.
 
Inspirerad av tråden grävde jag fram min gamla inverter som gör 110 watt 220 volt av 12 volt. Kopplade till ett bilbatteri och min Mini Dlite 2.
Det fungerar utmärk, utom på de högsta effekterna då
blixten har svårt att nå laddning.
En lite bättre inverter och ett bilbatteri kanske är en annan lösning?
 
apropå myggproblemet finns det numer bärbara gasdrivna myggjagare som är mycket effektiva.
De större modeller lockar de stackars liven till sig och suger ner dom i en påse. Grymt men bra.
 
Oj.. Kollade precis på Elinchrom aggregat för 15000:- när jag såg denna tråden.. En fråga som jag direkt ställer mig är naturligtvis om jag vågar koppla in mina elinchrom RX300 till ups... såg att nån skrev att det kan skada aggregatet?

/Johan
 
Hör med Aifo om det finns någon uppgraderingskit till deras blixtar! Det som händer är ingen katastrof för blixtarna. Blixten kan tappa inställningsvärdet och börja om från lägsta effekt mellan avfyrningarna. Detta p.g.a att det är digital inställning av blixtljuseffekten. "Billigare" blixtar är analogt styrda på traditionellt vis med en potentiometer. Dessa ändrar inte läge för att man tömmer ut strömmen snabbt och inte hinner återladda direkt. En del påstår att det fungerar bra, men jag lämnar inga garantier. Köp ett sett billiga blixtar att fota med on location är mitt råd.
 
Testade denna med Dlite 4 och det funkade inte... *argh* Har nu beställt en Innovatronix istället... hoppas på att det ska funka bättre.. :)

RickE.nu skrev:
Jag var bara tvungen att testa en back-UPS för datorer etc. som extern strömkälla för studioblixtar utomhus, fungerade fint!

Driftstid (upp till) 13.9 min på halv laddning står det på förpackningen, jag testade en 300W studioblixt på mindre än halva effekten och fick ut drygt 200 blixtar innan strömmen var slut, tycker jag är en vettig extern strömkälla för priset 995:-

Har inte hunnit prova med full effekt, men gissar att man kanske får ut en max 50-60st ??

Kolla Back-UPS på komplett nedan:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=119785

Provade nu i kväll -10 grader ute var det åxå ( brr )

Någon annan som testat använda denna som strökälla för blixtar eller andra smarta strömkällor för 220V ??
 
Ablo skrev:
Oj.. Kollade precis på Elinchrom aggregat för 15000:- när jag såg denna tråden.. En fråga som jag direkt ställer mig är naturligtvis om jag vågar koppla in mina elinchrom RX300 till ups... såg att nån skrev att det kan skada aggregatet?

/Johan

Kör du med en UPS som genererar en fejkad sinusvåg med flera steg kan jag som "tekniker" hur jag än funderar inte förstå hur den skulle kunna skada dessa blixtar. Fungerar ju till både datorer, TV och annan elektronik som är betydligt mer avancerad än den som sitter i ett blixtaggregat.
Att det skulle kunna skada just Elinchrom är nog mer ett ryktet som säkert har startat hos Elinchrom...

De vill givetvis sälja sina egna aggragat (med x antal 100% i prispålägg) som i grund o botten knappast skiljer sig nämnvärt från tekniken i en UPS.
 
Aifo kunde heller inte komma med något vettigt svar angående UPS och Style400FX mer än att det inte fungerar...
 
T_M skrev:
Aifo kunde heller inte komma med något vettigt svar angående UPS och Style400FX mer än att det inte fungerar...

Kan bara tänka mig att strömrusningen är så stor att elektroniken "tappar minnet" och nollställer inställningarna när blixten laddar om.
Det finns olika definitoner på fungerar eller fungerar inte. Det skulle vara bra att veta vad som fungerar och vad som inte fungerar som det skall.
 
Jag skulle kunna ställa upp med en Style 400FX blixt ifall någon har ett UPS? Har ingen större lust att köpa ett UPS för en test...

/ Tommi
Södermanland
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.