Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Batterienhet för studioblixtar!

Produkter
(logga in för att koppla)
300W från Kaffebrus betyder inte samma fabrikat eller modell. Mina gamla STARFOTO 300Y funkade fint med UPS men det finns exempel på lite modernare mer sofistikerade som inte fungerar, utan gör samma sak som dina från QH. MER kräm är det enda som hjälper. Det finns några trådar i forumet på Modellbilder.se so behandlar samma sak. Elinchroms blixtar är också av den typen att det krävs mycket ström för att det skall fungera störningsfritt.

men det är ju 300w från QH som både han och jag har....
jag ska försöka få tag på en starkare UPS men det funkade ju inte för de andra killen....
 
Bytt batteri i en APC 600 EC nu... använder ett 12V/12Ah-batteri. Använt en blixt 110Ws och det verkar fungera fint även på full effekt. Ska utvärdera mer innan jag går upp på dubbla blixtar, men än så länge visar det inga dåliga tecken. Ca 2-3 sekunders uppladdning på full effekt.
 
Det funkar att driva en lampa och det funkar att driva min dator plus monitor.

Testade att driva en av mina blixtar med en annan UPS också, något vekare men av märke med mer kvalitetsrykte. Det blev samma problem tillsammans med de här blixtarna. Jag skulle gissa att det är någon komponent som skiljer mellan äldre och nyare 300W-blixtar från kaffebrus trots att de säljs som identiska produkter (QH 300Ws).

Finns det ingen mojäng man kan koppla in för att ge ökad resistens mellan UPS och blixt?

Ett trick är att sätta en vanlig glödlampa parallellt med blixten, vilket ger en strömdelning. Dock drar du då mer ström från UPS'en och förkortar tiden/antal blixtar. Du kan även sätta en glödlampa i serie med blixten, detta kräver lite fulkoppling, men ger en spänningsbegränsning.

Inget av dessa sätt är egentligen att rekommendera, men kan fungera, speciellt på "fulström" (de hjälper till att ge en något "bättre" sinusvåg)
Utan det som behövs är en strömbegränsningskrets, vilket finns på dyrare UPS'er. Det går att bygga själv, men tänk på att det är starkström och att kretsen måste dimentioneras därefter.

//Patrik - Friskt kopplat, hälften brunnet :)
 
Har skaffat en Sweex 1000w ups och verkar ha samma problem som en del av er råkat ut för. Använder dels kaffebrus 500w blixtar samt ett par gamla multiblitz 500w. VAd som händer är att ups´n lägger av efter 1-5 blixtar. Har testa att köra med eller utan inställningsljus. I bland funkar det ett litet tag om man kör kaffebrusblixtarna på full efekt med inställningsljus men utan kamera. Altså endast med testknappen. Någon som har nån lösning på detta?

//Roger
 
Ett test som kanske är av intresse för någon...

Har en UPS "APC RS 1500VA", väger ca 11-12 kg, ganska platt och smidig. Efter inköp fick den ladda i fyra timmar och vid ett test då så vägrade den driva en blixt "Visico 300W" från Photax.
Blixten är inköpt den senaste månaden och UPS:en köptes för några dagar sedan.

Jag har efter detta test låtit UPS:en ladda ytterligare ett dygn och i morse fungerade det att driva iaf en blixt, från lägsta till högsta effekt. UPS:en har stöd för ytterligare ett batteripack för ökad driftstid.

Nackdelen med denna UPS är att den piper (varning) var 30e sekund när den går på batteri, klart irriterande - ska se om det går att koppla ur.

Utöver detta så låter en fläkt i den samt att vid blixturladdning hör man hur den blir en smula ansträngd för att strax efter återgå till vanligt fläktljud.

Ska köra mer tester med den (on-location)...
 
Elinchrom D-lite 4 + UPS ?

Tänkte höra efter ifall D-lite 4 passar med vilken UPS som helst?

För att ett utav mina Elinchrome 400 FX gick sönder och nu skulle jag behöva en reserv... därför tänkte jag ifall D-Lite går att köra med UPS för 400FX fungerade tydligen inte alls...

/ Tommi
 
Pga dåligt väder under min lediga tid har jag inte hunnit med "on location" fotografering med blixt+UPS, men däremot gick det bra att stänga av larmljudet via mjukvaran som följde med (Windows+Mac).

Hoppas på bra väder i morgon.
 
Jag har ett par Visico Excel Plus 300w blixtar. Jag försökte bygga ett eget batteripack med hjälp av ett 12v gel-batt och en 1000w växelriktare. (efter instruktioner som en annan hade gjort). Tyvärr så fungerar det inte då jag misstänker att blixtarna inte klarar av den modifierade fyrkantsvågen. Blixtarna börjar lysa men dör efter en sekund och cycklen påbörjas igen.

Borde jag försöka skaffa en UPS och se om det fungerar eller skaffa en konverter med ren sinusvåg och se om det fungerar?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.