Annons

Batterienhet för studioblixtar!

Produkter
(logga in för att koppla)
jag har köpt en sådan UPS som Ricke har och har 300 w blixt från kaffe brus och det ska denna klara av, men det blir överload direkt efter test blixten....
ad är fel?

Konstigt? min fungerar helt perfekt har aldrig varit med om det? har du provat dra ner på effekten på blixten? ta bort modelljuset från blixten helt? Jag kan köra på full effekt med blixten utan problem.
Första gången ska du ladda den länge, har du följt instruktionen och laddat den typ 20 timmar? ( det var då länge man skulle ladda den första gången )


/Ricke
 

Bilagor

  • 3U1Q6426_400p.jpg
    3U1Q6426_400p.jpg
    66.3 KB · Visningar: 336
hej

jag har testat allt detta, utan ngt ljus på .mm. laddat flera dagar....
börjar få panik ska fotograferaet bröllop den 30..
 
jag har testat allt detta, utan ngt ljus på .mm. laddat flera dagar....
börjar få panik ska fotograferaet bröllop den 30..

Har du provat så det inte är något fel med UPS:en? fungerar den så du får ström ur den eller blir den överladdad även då? vilken UPS köpte du? 500w eller 1000w ?

Mvh Ricke
 

Bilagor

  • IMG_7333_400p.jpg
    IMG_7333_400p.jpg
    92.1 KB · Visningar: 336
menar du om jag har den i väggutaget? för då funkar allt som det ska....
jag köpte den med 500

Ok, jag har kvar 500W och använder den numera som backup om jag skulle få för lite ström i 1000W http://novicom.emsbutiken.se/default.asp?lProductId=7845 men det har aldrig hänt ännu att jag blivit utan ström på en fotosession med 1000W.
Jag menar om du inte har den i vägguttaget utan att du kopplar in ex: studioblixten och startar modelljuset, lyser det som det ska då? eller fixar den inte det heller? kanske är det något fel på din UPS? eller din blixt? Har du några andra blixtar som du kan testa på den?

/R
 

Bilagor

  • 3U1Q8934_400p.jpg
    3U1Q8934_400p.jpg
    62.7 KB · Visningar: 335
Ok, jag har kvar 500W och använder den numera som backup om jag skulle få för lite ström i 1000W http://novicom.emsbutiken.se/default.asp?lProductId=7845 men det har aldrig hänt ännu att jag blivit utan ström på en fotosession med 1000W.
Jag menar om du inte har den i väggutaget utan att du kopplar in ex: studioblixten och startar modelljuset, lyser det som det ska då? eller fixar den inte det heller? kanske är det något fel på din UPS? Har du några andra blixtar som du kan testa på den?

/R


den fixar inte det heller, även om jag har allt släckt på blixten så inget ljus lyser och slår test blixten en gång så dör den. samma om modell ljuset är på...=/
 
den fixar inte det heller, även om jag har allt släckt på blixten så inget ljus lyser och slår test blixten en gång så dör den. samma om modell ljuset är på...=/

Verkar ju vara något fel på den UPS:en? har du provat stoppa in en vanlig lampa typ som du kan driva med UPS:en? eller något annat som inte tar för mycket ström? kolla det och se om lampan lyser för annars verkar det vara någt fel på din UPS...

Var har du köpt den? du borde ju hinna reklamera den och få ny innan den 30:e är ju bara den 17:e idag
Tips! om du får byta så ta gärnaen på 1000Watt räcker mycket längre är dock tyngre.

/R
 
Verkar ju vara något fel på den UPS:en? har du provat stoppa in en vanlig lampa typ som du kan driva med UPS:en? eller något annat som inte tar för mycket ström? kolla det och se om lampan lyser för annars verkar det vara någt fel på din UPS...

Var har du köpt den? du borde ju hinna reklamera den och få ny innan den 30:e är ju bara den 17:e idag
Tips! om du får byta så ta gärnaen på 1000Watt räcker mycket längre är dock tyngre.

/R
´

får ta och testa det, funderar på att köpa en sådan istället =)jag har köpt den på komplett.se
 
´

får ta och testa det, funderar på att köpa en sådan istället =)jag har köpt den på komplett.se


Du får göra det! Jag är då jättenöjd med båda två men med 1000W har jag ännu aldrig lyckats få slut stöm på fältet.

Lycka till med bröllopet den 30:e och hoppas det löst sig till dess? annars kanske du kan låna en av någon som bor i närheten? om du inte hinner få tag på någon?

/Ricke
 

Bilagor

  • 3U1Q6997_SAYF_400P.jpg
    3U1Q6997_SAYF_400P.jpg
    76.4 KB · Visningar: 332
Du får göra det! Jag är då jättenöjd med båda två men med 1000W har jag ännu aldrig lyckats få slut stöm på fältet.

Lycka till med bröllopet den 30:e och hoppas det löst sig till dess? annars kanske du kan låna en av någon som bor i närheten? om du inte hinner få tag på någon?

/Ricke

Tackså mycket, ja vi håller tummarna på att det börjar funka =)
 
Finns det någon lösning?

jag har köpt en sådan UPS som Ricke har och har 300 w blixt från kaffe brus och det ska denna klara av, men det blir överload direkt efter test blixten....
ad är fel?

Jag har tyvärr samma erfarenhet. Det verkar vara olika beroende på vilken sorts blixt man har. Jag har sådana här: http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=13534
och de gör också att UPS:en överbelastas. Det verkar som att det blir någon form av strömrusning. Blixten laddas men UPS:ens varningssystem för överbelastning utlöses vid varje laddning, den börjar pipa och stänger av strömtillförseln. Det går alltså att blixta en gång och sedan resetta UPS:en. I praktiken obrukbart vid fotografering.

EDIT: Jag har alltså 1000VA-versionen av UPS:en men det går inte med en heller.

Jag är inte så kunnig när det gäller elektricitet men jag håller på att undersöka om det finns någon sorts apparat som man kan sätta emellan UPS:en och blixten som gör strömtillförseln lite segare. Någon som vet vad man kan göra för att öka resistensen på ett enkelt sätt?
 
hmm jag förstår inte, vi har ju samma blixtar som ricke har och samma UPS...varför fungerar inte våra, nu vette fan om man vågar köpa 1000w upsen..
fy va jobbigt detta blev och jag måste ha en lösning till den 30...
 
jag har köpt en sådan UPS som Ricke har och har 300 w blixt från kaffe brus och det ska denna klara av, men det blir överload direkt efter test blixten....
ad är fel?

Dina 110Ws blixtar från Kaffebrus var det ju frågan om tidigare eller hur? 300Ws kräver mer kräm för att laddas upp snabbt på full effekt.
 
japp det var det först men jag har 300w, presic som ricke har så det borde ju funka lika bra som hans?

Jo, man kan ju tycka det... men 2x110Ws harmoniserar bättre med 500VA om det nu var den uteffekten. Jag misstänker att duna QH blixtar laddar så pass fort att din UPS inte hinner med att ge så mycket ström på så kort tid. Det uppfattas av UPS;en som en stor kortslutning och överströmsskyddet löser ut. Ju större aggregat, desto tåligare är dem för stora strömrusningar. Min UPS från APC är på 1500VA och det räcker till för mina 300Ws bilxtar från Kaffebrus. Jag har köpt nya 1000Ws blixtar nu efter att ha haft inbrott i studion får väl se hur dem funkar med UPS;en.
 
Jo, man kan ju tycka det... men 2x110Ws harmoniserar bättre med 500VA om det nu var den uteffekten. Jag misstänker att duna QH blixtar laddar så pass fort att din UPS inte hinner med att ge så mycket ström på så kort tid. Det uppfattas av UPS;en som en stor kortslutning och överströmsskyddet löser ut. Ju större aggregat, desto tåligare är dem för stora strömrusningar. Min UPS från APC är på 1500VA och det räcker till för mina 300Ws bilxtar från Kaffebrus. Jag har köpt nya 1000Ws blixtar nu efter att ha haft inbrott i studion får väl se hur dem funkar med UPS;en.

men själva grejen är att ricke har 300w från kaffe brus som jag och samma UPS som jag och hans funkar men inte min....
 
men själva grejen är att ricke har 300w från kaffe brus som jag och samma UPS som jag och hans funkar men inte min....


300W från Kaffebrus betyder inte samma fabrikat eller modell. Mina gamla STARFOTO 300Y funkade fint med UPS men det finns exempel på lite modernare mer sofistikerade som inte fungerar, utan gör samma sak som dina från QH. MER kräm är det enda som hjälper. Det finns några trådar i forumet på Modellbilder.se so behandlar samma sak. Elinchroms blixtar är också av den typen att det krävs mycket ström för att det skall fungera störningsfritt.
 
Något som är ganska konstigt är att det inte ens fungerar störningsfritt när man satt blixten till lägsta effekt.
 
Något som är ganska konstigt är att det inte ens fungerar störningsfritt när man satt blixten till lägsta effekt.

Det kanske är något fel på UPS;en? Testa med något annat som inte drar lika mycket ström och öka på efter hand. Från en 25W lampa ---> till hårtork på 1000w och se när det lägger av. Det ger kanske föör lite ström helt enkelt.
 
Det funkar att driva en lampa och det funkar att driva min dator plus monitor.

Testade att driva en av mina blixtar med en annan UPS också, något vekare men av märke med mer kvalitetsrykte. Det blev samma problem tillsammans med de här blixtarna. Jag skulle gissa att det är någon komponent som skiljer mellan äldre och nyare 300W-blixtar från kaffebrus trots att de säljs som identiska produkter (QH 300Ws).

Finns det ingen mojäng man kan koppla in för att ge ökad resistens mellan UPS och blixt?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.