Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Bastujobb
- Trådstartare rubicon
- Start datum
Anders Östberg
Guest
Dels värme, dels fukt... om du är hyfsat snabb så hinner nog inte kameran bli alltför varm. Skulle tro att fukten är OK också, men annars kan den kanske hållas borta med en plastpåse med ett hål för linsens front och ett UV-filter längst fram. (Tejpa runt framkant på gluggen)
tritub
Aktiv medlem
rubicon skrev:
Ska försöka göra ett snabbt reklamjobb i en bastu (som är igång).
Klarar min 20D 85-90 grader och ångan i fem minuter? Vad bör jag tänka på? Imma på objektiv förvisso men det kanske är rena döden för kameran?
Se till att inte ha en avkyld kamera där inne så varm fuktig luft kondenserar mot avkylda ytor.
Jag skulle inte ta in min kamera... Även om ni inte häller på vatten så finns det fukt på golv och på personer som förångas...
Erik Schalin
Aktiv medlem
Byt bara inte objektiv.
Måste det vara så hett när kameran är där inne?
Kan du inte sänka temperaturen innan du går in?
Måste det vara så hett när kameran är där inne?
Kan du inte sänka temperaturen innan du går in?
Per
Aktiv medlem
rubicon skrev:
Vad bör jag tänka på?
Kall öl?
Jakelol
Aktiv medlem
Vad bör jag tänka på?
Björkris!
tritub
Aktiv medlem
Fragola skrev:
Hm jag tror att kameran måste värmas upp långsamt,
låt den vara inne i bastun när den sätts igång.
Hmm.. bättre värma upp den i en torrare miljö från början... sen ta in den, blåsa av bilderna fort som f-n och sen ut, kyl av kameran långsamt.
Eller varför inte fota genom ett fönster, som förstås är helt rent... Blixten kan fjärrstyras och vara inne i en plaspåse tex... då borde de kanske funka?
Skalis
Aktiv medlem
Tycker inte heller att bastun borde vara igång. Och är det så att den måste vara det, häll INTE vatten på aggregatet någon gång under tiden för att undvika ångan så mycket som möjligt.
Vet inte så mycket om kamerans tätningar, men jag antar att det inte står att den skall användas i 98% luftfuktighet/80 grader varmt...
Och som sagt, är linsen kall när du kommer in i bastun så immar den igen på ungefär halva slutartiden.
Vet inte så mycket om kamerans tätningar, men jag antar att det inte står att den skall användas i 98% luftfuktighet/80 grader varmt...
Och som sagt, är linsen kall när du kommer in i bastun så immar den igen på ungefär halva slutartiden.
Walle
Aktiv medlem
OM nu bastun måste vara igång, se till att ställa in ett avfuktningsaggregat långt i förväg, helst ett par dar (om det är möjligt). Dra sen igång bastun långt innan plåtningen, så kan du förhoppningsvis få ner luftfuktigheten ytterligare.
Värmen är nog inte det värsta för kameran, utan luftfuktigheten. Dessutom så överförs värmen mycket snabbare i hög luftfuktighet.
Värmen är nog inte det värsta för kameran, utan luftfuktigheten. Dessutom så överförs värmen mycket snabbare i hög luftfuktighet.
FredrikPajala
Aktiv medlem
Kom ihåg björkriset, det är en av de största känslorna för bastubad
Johan Okker
Aktiv medlem
FredrikPajala skrev:
Kom ihåg björkriset, det är en av de största känslorna för bastubad
Tror dessvärre att det är få nollåttor och andra som förstår björkriset... =(
Men jag håller med, en schysst "vasta" slår världen med häpnad.
RolandM
Aktiv medlem
Funderar på om bastun måste vara i gång?
Går det att spruta oljeblandat vatten på de badande och skapa ånga med hjälp av kolsyreis som släpps i vattenskålar istället?
Kolsyreis finns köpa här:
http://www.freezit.se/torr_is_pelletstxtsida.htm
Går det att spruta oljeblandat vatten på de badande och skapa ånga med hjälp av kolsyreis som släpps i vattenskålar istället?
Kolsyreis finns köpa här:
http://www.freezit.se/torr_is_pelletstxtsida.htm
thompan
Aktiv medlem
oj då....Johan Okker skrev:
Tror dessvärre att det är få nollåttor och andra som förstår björkriset... =(
Men jag håller med, en schysst "vasta" slår världen med häpnad.
Johan Okker
Aktiv medlem
thompan skrev:
oj då....
Inte så barbariskt som det kan låta.
Att bada traditionell finsk bastu utan att ha tillgång till en bastukvist (vasta) går i princip inte.
Bastukvisten används alltså för rengöring, och fyller väl ungefär samma funktion som en svamp eller skrubb.
Timslånga bastubad med mycket "löyly" och en temperatur på 100-110grader är underbart för kropp och själ.