Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bastujobb

Produkter
(logga in för att koppla)

rubicon

Medlem
Ska försöka göra ett snabbt reklamjobb i en bastu (som är igång).
Klarar min 20D 85-90 grader och ångan i fem minuter? Vad bör jag tänka på? Imma på objektiv förvisso men det kanske är rena döden för kameran?
 
Dels värme, dels fukt... om du är hyfsat snabb så hinner nog inte kameran bli alltför varm. Skulle tro att fukten är OK också, men annars kan den kanske hållas borta med en plastpåse med ett hål för linsens front och ett UV-filter längst fram. (Tejpa runt framkant på gluggen)
 
rubicon skrev:
Ska försöka göra ett snabbt reklamjobb i en bastu (som är igång).
Klarar min 20D 85-90 grader och ångan i fem minuter? Vad bör jag tänka på? Imma på objektiv förvisso men det kanske är rena döden för kameran?

Se till att inte ha en avkyld kamera där inne så varm fuktig luft kondenserar mot avkylda ytor.
Jag skulle inte ta in min kamera... Även om ni inte häller på vatten så finns det fukt på golv och på personer som förångas...
 
Varför som sagt bastun igån andvänd en blomspruta och blöt ner personer med så ser det ju ut som om dom svettas.
 
Fragola skrev:
Hm jag tror att kameran måste värmas upp långsamt,
låt den vara inne i bastun när den sätts igång.

Hmm.. bättre värma upp den i en torrare miljö från början... sen ta in den, blåsa av bilderna fort som f-n och sen ut, kyl av kameran långsamt.
Eller varför inte fota genom ett fönster, som förstås är helt rent... Blixten kan fjärrstyras och vara inne i en plaspåse tex... då borde de kanske funka?
 
Tycker inte heller att bastun borde vara igång. Och är det så att den måste vara det, häll INTE vatten på aggregatet någon gång under tiden för att undvika ångan så mycket som möjligt.

Vet inte så mycket om kamerans tätningar, men jag antar att det inte står att den skall användas i 98% luftfuktighet/80 grader varmt...

Och som sagt, är linsen kall när du kommer in i bastun så immar den igen på ungefär halva slutartiden. :)
 
OM nu bastun måste vara igång, se till att ställa in ett avfuktningsaggregat långt i förväg, helst ett par dar (om det är möjligt). Dra sen igång bastun långt innan plåtningen, så kan du förhoppningsvis få ner luftfuktigheten ytterligare.

Värmen är nog inte det värsta för kameran, utan luftfuktigheten. Dessutom så överförs värmen mycket snabbare i hög luftfuktighet.
 
thompan skrev:
oj då....

Inte så barbariskt som det kan låta.
Att bada traditionell finsk bastu utan att ha tillgång till en bastukvist (vasta) går i princip inte.

Bastukvisten används alltså för rengöring, och fyller väl ungefär samma funktion som en svamp eller skrubb.

Timslånga bastubad med mycket "löyly" och en temperatur på 100-110grader är underbart för kropp och själ.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.