Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Barnpool - bilder av det viktigaste vi har

Produkter
(logga in för att koppla)

PerFogelberg

Aktiv medlem
Barn är den största anledningen till att många skaffar en kamera. Att fotografera barn är roligt och svårt. Därför behövs det en egen pool för kvalitetsbilder på barn.

Min fotohobby är att fotografera min dotter Emilia. Jag tycker de få barnbilder som publiceras drunknar i allt annat. Bra barnbilder är roligt att titta på. Barn är spontana. Barn tar alla gånger inte regi.

Skulle det bli en barnpool ska jag titta in där ofta för att kritisera bilderna hårt och rättvist.

Kanske beror min negativitet på min rädsla för barn, men det känns som att det bara kommer att bli ett familjealbum där alla visar upp sina avkommor och tycker att det är underbara bilder bara för att man alltid har kärlek till sitt barn...

Apolollos skrev:
Kanske beror min negativitet på min rädsla för barn, men det känns som att det bara kommer att bli ett familjealbum ungefär...
Då är hela fotosidan ett familjealbum.

Edit: Bara för att man gillar motivet behöver man inte göra dåliga bilder.

Senast ändrad:
Apolollos skrev:
Kanske beror min negativitet på min rädsla för barn, men det känns som att det bara kommer att bli ett familjealbum där alla visar upp sina avkommor och tycker att det är underbara bilder bara för att man alltid har kärlek till sitt barn...
är inte det bra? då kan du ju undvika det albumet helt och hållet.

Fast varför just barn isådanafall? Gamla, skrynkliga, härliga och halvdöda gummor och gubbar är mitt förslag. Det är ju bäst att passa på när dom är vid liv och dessutom så har dom säkert en fin historia att berätta.

Men egentligen är det väl inget fel på en barnpool bara det inte blir oseriöst, men det blir det ju aldrig på fotosidan...

Och visst kan jag undvika poolen om jag finner den sååå hemsk och nej, det är inget fel på kärlek.

Estethia skrev:
ja, varför inte ta upp det som ett förslag? det ena utesluter väl inte det andra?

Näe, det klart. Men det skulle bli himla jobbigt om man måste fortsätta sedan med en pool för medelålders män och kvinnor och sedan en för unga män och kvinnor. Men så blir det säkert inte och för all del satsa både på unga och äldre.

Apolollos skrev:
Fast varför just barn isådanafall? Gamla, skrynkliga, härliga och halvdöda gummor och gubbar är mitt förslag. Det är ju bäst att passa på när dom är vid liv och dessutom så har dom säkert en fin historia att berätta.

Men egentligen är det väl inget fel på en barnpool bara det inte blir oseriöst, men det blir det ju aldrig på fotosidan...

Och visst kan jag undvika poolen om jag finner den sååå hemsk och nej, det är inget fel på kärlek.
Vad har äldre människor att göra med en pool för barnbilder? Om du plåtar gamla ska du inte ladda upp bilderna i en barnpool. Det är fint med äldre människor också, men det har intet med den här poolen att göra. Att plåta gamla skiljer sig avsevärt från att plåta barn.

Varför ska man förutsätta att det ska bli oseriöst?

PerFogelberg skrev:
Vad har äldre människor att göra med en pool för barnbilder? Om du plåtar gamla ska du inte ladda upp bilderna i en barnpool. Det är fint med äldre människor också, men det har intet med den här poolen att göra. Att plåta gamla skiljer sig avsevärt från att plåta barn.

Varför ska man förutsätta att det ska bli oseriöst?

Varför jag tog upp ämnet äldre var för att en barnpool är helt enkelt en pool där man har begränsat motivets ålder. Då jag personligen känner mer för den äldre delen av jordens befolkning önskade jag en annan ålder på poolen där man har begränsat motivets ålder.

Anledningen varför jag tror det blir oseriöst är för att jag inte är vänligt inställd till barn och att jag ar fått den bilden att när det kommer till något med barns medverkan sänker man kvalitets bedömningen till barnens mått. Men det är som sagt bara en fördom och den är säkert inte sann. Det är bara något jag har fått för mig och oroar mig för.

Apolollos skrev:

Det allra bästa med en barnpool är att folk som tittar på ock kommenterar bilder lagda i en sådan pool förmodligen inte i förväg har bestämt sig för att bilder av barn är "familjealbumsbilder". Och i och med att alla andra förmodligen inte okritiskt älskar allas barn, skulle man kunna få igång en konstruktiv kritik av barnbilder. Det skulle dels få bort barnbilder från de mer allmäna forumen (där de ju verkar reta galla på en del) och dels kanske innebära en mer konstruktiv kritik av den typen av bilder.

personligen så tror jag inte att folk tar sämre bilder på barn för att dom "sänkt" sig till barnens nivå.

när man väl får barn så inser man snabbt (eller får höra från miljoner olika håll) hur snabbt tiden som dom är små, går.
och det är ju nåt man inte vill glömma samt låta barnen själv få se när dom blir vuxna.

och jag tror att de allra flesta tänker så, fotografiskt talangfulla eller ej.
så troligtvis är det vanligare att man inte är så intresserad av det fotografiska som av motivet så därför blir väl dom flesta barnbilder inte några enorma konstverk förutom för de allra närmaste.

men jag tror dessutom att om man vill bli medlem på fs så har man börjat tänka ett steg längre på fotografering än att bara dokumentera ett barns uppväxt, ser även själva bilden.
visst kommer många vara nybörjare, det är vanligt att ett fotointresse börjar gro när man blir förälder och plåtar på som vansinnig, men det är ju lite dom som poolen främst är till för, inte bara dom som redan är fantastiska barnfotografer.

så.
varför inte en barnpool.
husdjurspool vore inte heller så dumt.
porträttpool oxå.

En sak som känns lite jobbigt med om det kom en barnpool är att det bara kommer att fortsätta. För mig känns en barnpool som en pool som det inte spelar någon större roll om den finns eller inte. Barnen ryms ju trots allt på bildkritikspoolen. Visst skulle barnbilderna kunna få en egen pool, men då borde det även finnas pooler för bilder på äldre, katter, abstrakta motiv, musik osv och vips är vi uppe vid 100 olika pooler. Känns som att poolerna tappar sitt värde då och att det bara kommer att krångla till fotosidan onödigt mycket.

Jag tycker det ska finnas många pooler. Det är väl det som är grundidén med poolerna. Personligen tycker jag att bildkritikpoolen är ointressant eftersom den är så blandad och rörig. En bild kan även finna sin plats i fler än en pool. Pooler gör att det blir roligare att söka sig fram bland sina favoritmotiv.

jag håller med per.
vad är egentligen meningen med en pool om det i det närmaste bara finns en eller några få?
jag ser ingen som helst mening, utan jag (och det trodde jag det skulle bli redan från början) tänkte att det ska finnas många olika pooler så att man kunde hålla koll på sina egna favoritmotiv med bevakningar och liknande.
om man nu bara ska ha några få pooler så försvinner ju hela syftet, det funkar ju inte ens som det är nu. bildkritikpoolen är så blandad att den inte går att bevaka.

och jag kan verkligen inte förstå varför man öht kan motsätta sig en pool med motiv man inte tycker om då man faktiskt får lättare att hålla sig ifrån sina hatmotiv.
du måste förklara för mig varför du tycker det är så hemskt med en pool med bara barnbilder, som du inte tycker om, och varför det är så hemskt för dig om den blir överfull, när det blir så mycket enklare för dig att slippa bry dig, och varför du motsätter dig att vi får samla våra favoritmotiv på ett ställe bara för att det inte är just dina favoritmotiv...
varför så egoistisk?

som det är nu så är poolen för bildkritik helt överfylld med bilder som är precis lika blandade som det alltid har varit. det är knappt ens nån skillnad från hur det var förr.
jag tycker grundidén är mycket bra men det är helt värdelöst att använda pooler om man inte utnyttjar mångfaldigheten.

Det finns ju en motvkategori som heter "Barn".
(Detta utesluter inte att en pool skapas, jag säger varken bu eller bä om det)

Förövrigt har jag glömt syftet med pooler lite grann tror jag.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto